NA plus een geruststelling (Dumet Momentum)

Alle respect voor mensen die controles uitvoeren, maar er zijn ook regels binnen bedrijven, bij dit bedrijf was het zo dat bezoekers niet zonder begeleiding, niet zonder bezoekersbadge, en zeker niet zonder persoonlijk beschermingsmiddelen in de werkplaats mochten komen, de gereedschapmakerij was wat dat betreft 't heilige der heiligen, en er is ook nog zoiets als bedrijfsspionage, wat wij in de gereedschapmakerij bouwden was de basis van het economische succes van het bedrijf… dat deel je niet met iedereen…

Als ik dan iemand in de werkplaats zie zonder badge, en zonder collega die 'm rondleidt, dan is mijn eerste reactie “Wie is dat, en wat moet ie hier?”… 't liefst pak ik em gewoon in zijn kraag, en schop em naar buiten… de collega’s die de rondleidingen deden, die kenden we wel, dat waren meestal mensen van de verkoop afdeling.

Als die er dan niet bij is, dan is dat gewoon verdacht.

Als je als veiligheidsinspecteur in een bedrijf werkzaam bent, dan gelden dezelfde regels als die voor ieder ander… dat betekent Badge en veiligheidsbril, niet alle machines waren volledig afgeschermd, de conventionele freesbanken niet, de conventionele draaibanken niet, de CNC Draaibanken slechts deels, de slijpmachines niet…
Als je dan uit hoofde van je functie in de gereedschapmakerij bent, dan gelden voor jou alle regels die daar gelden… dus naast veiligheidsbril en gehoorbescherming ook “Pantsergympies” AKA Veiligheidsschoenen Minimaal klasse S3. (een stempelplaat weegt al snel over de 100 Kg)

Verder, zo sta ik er persoonlijk in… de machines waar ik mee werk, voorzien in mijn levensonderhoud, al is het niet je eigendom, je draagt er wel de verantwoordelijkheid voor, en die deel je met je collega’s waarvan je weet dat zij ook weten hoe zo’n machine werkt, of dat ze verstand hebben van het bewerkingsproces dat op zo’n machine plaatsvindt.

Als er dan iemand zonder verstand van zo’n machine met zijn fikken aan gaat zitten, dan komt ie aan mijn inkomen… en dat is iets wat ik niet tolereer.
en omdat ik niet bij voorbaat de gevolgen van het willekeurig indrukken van knoppen kan voorspellen, dan biedt de “militaire noodmaatregel” uitkomst… oftewel “Buiten gevecht stellen”
Het voornoemde “eind pijp” hadden we in de werkplaats om de zware klauwplaten op de grote draaibank te wisselen… je zet dat ding in de klauwplaat, en je laat em aan weerszijden doorsteken, dan kun je em met 2 man makkelijk tillen, je legt em op een plaatje hout op de machine, en schuift dan de pijp in de spindel, zodat je de klauwplaat dan makkelijk tegen de montageflens kan schuiven, vergrendelring draaien, bouten vast, pijp eruit… “eitje”… daar was ie dus voor…

Wat de beveiligingen van machines betreft… ja… ik beken… ik heb de deurschakelaar van de EMCOturn verplaatst zodat de machine niet stopt als je de deur opent, waarom?..omdat je anders bij het doorschuiven van materiaal elke keer deurtje open, deurtje dicht moet doen… dat is gewoon irritant, verder ben ik de enige die met die machine werkt, en ik ben er van op de hoogte…

Zoals ik al eerder stelde, regels ten spijt, veiligheid zit em in het GBV (Gezond Boeren Verstand), of zoals Gerald Williams van de Documentaire serie “Black Gold” eens zei tegen een beginnende “roughneck” : “Don’t put your fingers where you wouldn’t put your pecker”

Mij is altijd geleerd “hou de klauwplaatsleutel altijd vast, laat em nooit op de machine staan”, Zelf hanteer ik "Controleer altijd of de klauwplaatsleutel uit de klauwplaat is voor je op start drukt.
Als er een klauwplaatsleutel op de klauwplaat staat, betekent dat “Niet starten, er is iemand met deze machine bezig!”

de kleine draaibank heeft geen afscherming, feitelijk betekent dat… als de machine draait, blijf uit de buurt van alles wat beweegt. als je bij de machine wilt kijken… bril op.
er is wel een “Spanenkapje” beschikbaar voor die machine, maar die dingen worden heel snel matglas, en dan zie je er niets meer doorheen… da’s ook verre van optimaal

In de toekomst wil ik die kleine machine ook in een omkasting bouwen, da’s altijd fijn om de rommel binnen te houden, een poosje geleden heb ik een aantal Messing onderdelen gemaakt op die machine… en dat is net zand… 't vliegt alle kanten op, en dan moet je dus uitkijken dat je niet uitglijdt over de spaantjes op de grond… dan is de bezem het meest belangrijke beschermingsmiddel…

op de deurtjes van mijn freesbank zitten ook geen veiligheidsschakelaars, maar het is voor mij een vaste gewoonte om de deurtjes dicht te doen als ik de machine start, ook weer om de spanen binnen te houden…in het onlangs gepostte filmpje zie je dat de spaantjes ook weer niet veel groter zijn dan zandkorrels… die wil je niet op de vloer hebben.

Regels omtrent machinebeveiligingen zijn “Vreemd” conventionele draaibanken hebben vaak niet meer dan een spanenschermpje bij de klauwplaat… en die dingen zijn waardeloos als je lang werk hebt… er zijn er ook met een meelopend spanenscherm ter hoogte van het snijgereedschap, die zijn dan wel weer fijn… (ik heb met een TOS SUI 50 gewerkt die zo’n scherm had.

Volgens de richtlijnen moesten de CNC Draaibanken in die gereedschapmakerij een schakelaar hebben op de kap rond de klauwplaat… die zat er ook op, maar die was te klein voor de 4-klauw plaat… dus wat moet je dan?.. die klauwplaat mocht gebruikt worden op die machine, maar hij past er niet op vanwege die kap… dus… Kap eraf…
Dat “mocht” wel, maar dan moest er een schakelaar op de spanenkap over de machine komen… die moest de machine stoppen als de kap tijdens het draaien geopend zou worden…
Dat is niet veilig, want als je met Keramiek aan het draaien bent, en de spindel stopt ineens… dan gaat je beitel eraan, en vliegen de brokstukken om je oren…
een vergrendeling zou dan beter zijn, maar dan moet je wel kunnen overbruggen, want als je gereedschappen moet kalibreren, dan moet je dat wel kunnen zien… dan sta je er met je neus bovenop… op conventionele machines gaat dat niet anders. en die hoeven dan niet zo’n kap te hebben… Raarrrrr…

CNC machines zijn over het algemeen prima afgeschermd, alleen schiet het soms te ver door, en dan is er in de praktijk gewoon niet fijn te werken met zo’n machine, bij het instellen bijvoorbeeld moet je soms gewoon kijken of je gereedschap je materiaal raakt, Ja… dan sta ik met een draaiende machine (op het laagste toerental) “met mijn hoofd in de machine” terwijl je de machine in stapjes van 0.1 of 0.01 mm per keer beweegt… nooit in “continu jog” modus want dan is één verkeerde beweging funest…

Ik heb al mijn vingers nog… al mijn ledematen functioneren nog, en mijn ogen zijn ook nog in orde.

3 likes

A dirty mind is a joy forever.

Jan heeft wel gelijk. Het komt er alleen een beetje crux uit.

1 like

Jaap heeft wel gelijk. Het komt er alleen een beetje crux uit.

Klanten wachten op een product, je hebt geen tijd voor die lange verhalen.

15 likes

Crux of cru :thinking: ?

Vandaag is het crux.

2 likes

Inderdaad. Slimste is uitloggen op HF en doppen draaien.

9 likes

Dat geldt voor ons allen :joy:

3 likes

Jongens… vrede op aarde…

'k ben momenteel even bezig met wat tekenwerk, voorbereidingen voor een ander product… continuïteit moet er zijn…
'k ben in mijn uppie, en zelfs als ik een gespleten persoonlijkheid zou hebben, kan ik nog niet op 2 plaatsen tegelijk zijn…
er gaan straks echt wel weer onderdelen gemaakt worden, de komende dagen zal er geen post bezorgd worden, dus die tijd wil ik benutten met het maken van een batch tooltjes, als ik dan maandag een grote doos met enveloppen in de post kan kieperen, dan ben ik tevreden…en een aantal mensen met mij, als ze dinsdag hun tooltje op de mat aantreffen…

3 likes

En een fatsoenlijke uitlevering had er ook moeten zijn.

Er is geen bedrijf dat reclame mag maken op HF, dit topic had geweldige reclame voor Dumet kunnen zijn, maar je bent het zelf weer aan het vernaggelen met je gewauwel.

Er zal maar iemand afhankelijk zijn van je titanium onderdelen voor hun eindproduct met zo’n werkwijze. Poeh, die slingeren een strop om een Intercity zo.

Nou, succes met lanterfanten dan maar. Ik ga een biertje pakken.

Joejoe!

28 likes

Ja… Han, Proost!.

't moge toch inmiddels duidelijk zijn dat ik een klein machinepark heb, dat het afwerken veel tijd kost (ik wil wel iets moois leveren, en aan de reacties van de mensen die hun tooltje hebben is dat klaarblijkelijk prima gelukt)
Verder, is het zo, en elke ondernemer zal dit beamen, dat er na deze klus wel weer nieuwe inkomsten gegenereerd zullen moeten worden, en het voorbereiden daarvan kan ik maar beter niet uitstellen tot ik alle tooltjes geleverd heb, ik kan niet van de wind leven… dan had ik molenaar moeten worden…

Laat’t biertje je smaken!

1 like

Ordernr 107 (mn huisadres) lag net in de brievenbus, welgeteld 1 dag na mijn verjaardag, mooi kadotje, dank Arie!

10 likes

Nr. 83 is binnen. Ziet er heel strak uit. Ben er blij mee.

Dank je wel Jan.

2 likes

Geinige tooltjes, hoe snel kan zo’n ding geleverd worden?

7 likes

als ik em klaar heb, ligt ie als de post haar werk doet de volgende dag op de mat.

't is alleen dat ik veel meer tooltjes moet maken dan vooraf gedroomd…

1 like

Oh, dus over wat voor tijden hebben we het dan?

Moelijk te zeggen… hoewel de vergelijking met de levertijden van Rolex al een aantal keer getrokken is, heb ik momenteel niets op voorraad… er is onlangs een batch de deur uit gegaan, en er is nog geen volgende batch klaar…

Molenaars en hun vak zijn reeds aan het uitsterven, ik weet niet of jij de juiste persoon bent om hier het verschil in te maken.
Dwz in een opwaartse spiraal.

Elke goede ondernemer zal wel kunnen beamen dat je je bestand met klanten moet koesteren om ze te laten terugkeren. Veelal heeft het te maken met service, levertijd, kwaliteit/ prijs verhouding, emotie en zeer zeker een factor van gunning.
De kwaliteit / prijsverhouding is overigens top, het overige mag je zelf een invulling aan geven.

1 like

Pfoe das wel verrekte lang voor zo’n tooltje dan :grimacing:

1 like

Het is wel even wat meer dan een geinig tooltje… zeg maar een geweldige tool? Erg onder de indruk Jan!
Wat blijft dat toch heerlijk dat titanium, zo licht als een veertje.!
Petje af!

12 likes