NA: Porsche Design Titan Chronograph by IWC (1982) - Design Classic...

Meestal maak ik geen NA verhaal van de nieuwe aankopen maar deze is wel speciaal. In mijn jonge jaren was ik al fan van IWC en de Porsche Design horloges van IWC spraken me ook aan. Drie modellen in het bijzonder, de Kompass Uhr (1978), de Titan Chronograf (1980) en de Ocean 2000 (1982). Deze werden in verschillende versies tot 1997 geproduceerd. In mijn tiener jaren in de 80s en daarna als student in de 90s onbetaalbaar natuurlijk.

Met mijn huidige beeld is dat kompashorloge van IWC toch wel een beetje klein met 38,5mm dus toen ik een paar jaar geleden een nieuwe uitgave van dat horloge tegen het lijf liep (42mm, limited edition van 911 stuks) heb ik die direct gekocht. Dit was het eerste horloge dat de voor PD zo typerende geĂŻntegreerde band had die ook bij mijn andere favorieten gebruikt is.

Recent kwam ik online een Titan Chronograph tegen voor een interessante prijs. Sowieso zijn ze nu relatief goedkoop tov de prijzen van toen vergeleken met andere merken zoals Rolex. Het gaat om een versie uit 1982. Het enige jaar dat deze versie van het cijferblad gemaakt is IWC boven Porsche Design en beide boven de datum. Het serienummer matcht ook met 1982. Het is dus een eerste generatie uitvoering die de referentie 3700 had. Na 1987 vervalt het woordje TITAN op de eerste schakel omdat het niet meer onderscheidend was, er waren inmiddels veel horloges die van titanium gemaakt werden…

Er zijn een hele serie cijferbladvarianten en ook drie generaties van de band. Deze zou in theorie de 1e generatie band moeten hebben (ref 3700) maar heeft de tweede generatie die het langst gebruikt is. De eerste generatie had geen lange levensduur en werd standaard (gratis?) vervangen bij service door IWC. Deze tweede generatie had een goede levensduur en een erg vernieuwend concept voor het wisselen van schakels waarvoor alleen een eenvoudig tool nodig is. Die band werd ingevoerd bij de 2e generatie van het horloge die ook een andere referentie kreeg, de 3702.

Mijn horloge op een IWC PD catalogus met mijn tool en 1 extra schakel

De Titan Chronograf is misschien wel het meest tijdloze design van PD met de in het design weggewerkte pushers voor de chrono en de geĂŻntegreerde band. Daardoor draagt het horloge van 42mm ook relatief klein en door het titanium ook erg licht.

Nu even genieten van het horloge en daarna weg voor de beurt waar deze ook aan toe is…

De Ocean 2000 moet er ook nog een keer komen. Ik ben niet op jacht maar hoop er een keer tegen aan te lopen zoals ook met deze NA het geval was!

33 likes

Prachtige aanwinst, gefeliciteerd ermee! Horloge is ook nog in een mooie staat zo te zien.

Het verhaal wat je erbij plaatst is leuk en informatief, bedankt!

1 like

Ziet er clean uit zo, puur functioneel, erg geslaagd!:+1:

1 like

Van harte gefeliciteerd met deze prachtige aanwinst :ok_hand:…en een mooie verzameling !
Daar hoort eigenlijk een mooie Porsche 911 bij …

1 like

Tof horloge! Mooie aanwinst :+1:

Mooie NA

1 like

Mijn beste,

Een informatief en leuk verhaal.
Mijn complimenten dan ook voor deze sportieve tijdwaarnemer.
Ziet er magnifiek uit!!

Geniet er met volle teugen van.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Van harte, mooie classic … en leuk stukje info :blush::+1:

1 like

Mooie aanwinst. Veel plezier ermee.

1 like

Gaaf van harte! Geniet ervan

1 like

En terug van full service!

3 likes