Na: Pulsar v348-6030 quartz diver

Kwam deze onlangs deze Pulsar v348-6030 head only tegen voor een zacht prijsje en wil deze graag met jullie delen:

Ben niet thuis in de productienummers van Pulsar maar zie 87 in het nummer, en dat zou zomaar het productiejaar kunnen zijn?
Verder een solide kast met degelijke schroefkroon.
Moet ook, want volgens de dial 150m resist.

Het horloge was een non runner, maar ik gokte op een simpele batterijwissel en dat bleek gelukkig te kloppen!

Nieuwe batterij gekocht en geplaatst, het glas wat gefatsoeneerd door (langdurig) schuren en polijsten: qua hardheid lijkt het op Seiko Hardlex. (wat gezien de familiebanden goed zou kunnen kloppen.)

Over familiebanden gesproken: de kast heeft enigzins gelijkenis met deze Seiko type 7548:

Uiteraard met de kroon positie als groot verschil.

Tot slot nog een nato uit de bandenvoorraad getrokken en sindsdien dagelijks aan de pols:

Al met al ben ik positief verrast door de kwaliteit van deze Pulsar, maar Seiko heeft hier ongetwijfeld een grote vinger in de pap gehad.

11 likes

Leuk ding! Pulsar is tegenwoordig natuurlijk een submerk van Seiko. Ik moet nog ergens een incomplete hebben liggen met goudkleurige plaat.

2 likes

Goeie koop !
Quartz is accuratesse en gemak, perfect dus voor een duiker !

1 like

Mijn beste,

Proficiat met deze “bij de tijd zijne” duiker!!
Ik wens je er een sprankelende tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Prachtig, mooie vondst :+1: Veel plezier er mee

1 like

Nog vergeten te vermelden: uitgerust met hack functie.

1 like

Complete beginnersvraag natuurlijk :roll_eyes: , maar wat houdt die functie in?

Door het uittrekken van de kroon kun je de tijd verstellen en in die stand staat het uurwerk stil.
Dat betekent dat je zo de secondenwijzer exact op de 12 kunt stilzetten.
Op deze manier kun je tot op de seconde gelijk zetten met bijvoorbeeld de atoomklok

1 like

Thanks :+1: Weer wat wijzer

1 like

Hoi Willem,

Jouw Pulsar komt uit november (N) (198)8. De batterijwissel markering rondom de achterdeksel begint namelijk met (19)91 en het productienummer begint met 8N.

Een (horloge)generatie na de Seiko 7548. Leuke duiker, enjoy!

1 like

Bedankt voor je input.
Uit jouw informatie maak ik op dat ze de jaartallen op het deksel bedoeld hadden voor de horlogemaker om met bijvoorbeeld verf het jaartal van de batterijwissel te markeren en dat ze verwachten dat de eerste batterij het 3 jaar ging uithouden?

1 like

Er werd volgens mij met een stuk gereedschap een deukje gemaakt bij het jaartal van de batterij wissel.

2 likes

Klopt, een kleine putje. Zie foto bij eind 1981.
image

1 like

Leuke “hommage SKX” :slightly_smiling_face:

1 like

Het origineel van de SKX en van hogere kwaliteit…

2 likes

Oftewel: poor men’s Seiko.
:slightly_smiling_face:

1 like