NA: rado day-night

We zijn de verzameling aan het compleet maken met de rado starliner day night reeks en de rado day night. Starliners hebben we al 2 stuks, nu is de day-night afgelopen woensdag in de bus gevallen. Vandaag is t ie onder handen genomen. Amai amai amai t was weer koekenbak. Dit is ie bij aankomst

Gene vette denk ik dan. Dus gaan we demonteren en krijgen we een potje onderdelen voor in de kuismachine

En dan gaan we lekker monteren. Ik heb mijn kop er niet bij gehad toen ik demonteerde, want dat monteren dat heb ik 2 keer mogen doen.

eerste montage raderwerk en wijzerwerk

En dan test ik de wijzerspanning en het wijzerverstellen. de wijzerspanning was min of meer in orde, maar het wijzerverstellen dat was een ander paar mouwen. Een raar geluid en een schuifrondsel dat over de tanden van het daaropvolgende wiel gleed. Dus we gaan de tiretteveer met geklonken wieltjes vervangen

Probleem nog steeds aanwezig, dan kijken we naar het schuifrondsel, ok dat dan ook vervangen en bij de vervanging toen het nieuwe naast het oude schuifrondsel lag, kwam het probleem naar voren. Er zat een verkeerd schuifrondsel in en daardoor is dan ook het daaropvolgende wieltje lelijk afgesleten geraakt. omdat ik op dat moment al een paar keer parts op en af de mechaniek gehaald had, dacht ik, haal nu gewoon even alles terug uit mekaar en corrigeer ook de wijzerspanning.

Toen viel mijn oog op het ankerrad, dat had ik echt moeten zien bij de demontage, al goed dat ik hem een 2de maal uit mekaar haalde. Het ankerrad zat vol roest

Ondertussen had ik een 2de potje met een 2de identieke mechaniek uit mekaar gehaald en daar zat ook het benodigde ankerrad in

Vooruit nieuw ankerrad genomen en dan beginnen we aan montage 2 en dan zien we bij de datumwerk montage dat er een verkeerde pal in het uurwerk zit en 2 verkeerde veertjes. Die zijn ook mee vervangen

Hoera alles werkt. Dan gaan we verder met de balansmontage. Ik steek ze erin en normaal leg ik dan de mechaniek even op het timing machientje, helaas, ook de balans is er weer uitgevlogen. De pitonblok schroef was afgebroken, ook niet gezien bij het demonteren. Ai ai ai, ik zat met mijn kop bij Onrust Wouter en heb te veel op autopiloot gedemonteerd. Ik kon niet de brug van de donor nemen, de donor is staalkleurig, de radomechaniek is koperkleurig. Dus moest de regelsleutel overgezet worden. Bij het uitkloppen van de volledige bloc dessus zag ik dan ook dat de incablokveer verroest was, toen was ik het zo ongeveer spuugzat en heb ik ineens alles vervangen

dan komt het automaatgedeelte

En nu gaan we snel even kijken wat het timing machientje zegt

Enig amplitude verschil horizontaal, ik vermoed dat ik de bloc aan de wijzerplaatzijde best ook vervangen had. Volgende onderhoudsbeurt komt dat zeker aan de beurt, ik haal dat ding nu niet opnieuw uit mekaar. Ik heb goed geolied en normaal zullen we deze niet zo vaak dragen, de voorkeur gaat uit naar de allereerste starliner die we op de kop tikten. Dan datumschijf en wijzerplaat montage, alles de kast in en rotormontage

Dan gaan we naar de eindafregeling in de kast en daar valt het horizontaal amplitudeverschil al beter mee. Voor een stuk is het ook inlopen, volgende keer vervang ik de bloc wijzerplaatzijde ook, voor nu zijn we tevreden.

Ok ziet er netjes uit. Alles wat uit de mechaniek gevlogen is en vervangen door de correcte parts

Nu nog een bandje er aan en klaar

Alleen zie ik nu net dat de spanring niet goed is, die is doorgeknipt door een voorganger thv de “3” Dus morgen even de mechaniek uit de kast halen en dat glas ga ik toch nog vervangen want het stoort me mateloos die doorgezaagde spanring.

Dus 3 van de 7 zijn nu in huis en nummer 4 is onderweg en de helft van nummer 5. Het begint op te schieten. De geel-zwarte is onderweg. We zijn geen echte plaquéfans, maar die geel-zwarte uitvoering is dusdanig zeldzaam dat we toen ie langs gevlogen kwam in plaqué hem toch maar genomen hebben. Hij werkt wel niet, maar ja dat zien we dan wel als ie in de brievenbus valt. En van nummer 5 zou de wijzerplaat bijna hier moeten zijn

Die rado starliner day-night serie is echt de max, zo mooi en cool. Ook het enige dat we nog zoeken, sinds de eerste op de mat viel, hebben we enkel die horloges maar gedragen. Eens de rado starliner day-night serie compleet is dan zullen het enkel nog leuke rommelmarkthorlogetjes zijn …

Tot slot nog even wat fotootjes van de day-night met zijn starliner broertjes

That’s all folks, tot een volgende keer maar weer

46 likes

Wauw! :blush:
Heerlijk topic dit!

1 like

Wauw, prachtig gedaan. Gaaf horloge ook.

1 like

Met omwegen toch een goed (genoeg) resultaat :ok_hand:

1 like

Inderdaad een fijn topic ,vakwerk en hoed af voor een zo goed als nieuw resultaat ! :ok_hand:

1 like

Heel leuk om te lezen. Jij bent best een geduldig persoon.

2 likes

Nou Petra, jij bent echt de eerste in mn leven die dat tegen mij zegt, heel lief hoor. Heb wel veel geduld voor iemand iets te leren dat wel, maar anders ben ik een wervelwind en een neushoorn in een porselein kast.

3 likes

Tof en leerzaam om te lezen. Goed werk :+1:t2:

1 like

Pfffff knap hoor :ok_hand::ok_hand::ok_hand:

Zo zie je, je koopt een horloge dat op het zicht er redelijk uitziet, en loopt. Als je dan die dan op Weishi controleerd dan zie je toch dat er het een en ander mankeert. Bij een aankoop kan je niet alles zien, ook al tonen ze je het binnenwerk. Dit was een mooi voorbeeld daarvan, geen juiste onderdelen, en versleten en afgebroken rommel erin. Als je toevallig geen originele donor hebt liggen, ga het allemaal maar eens opzoeken. Daarom is het leren om kleine reparaties en onderhoud van je horloges zelf te kunnen doen geen weggegooide tijd Wat jaren geleden waren er forumleden bij die allerlei vragen stelde over reparaties, hoe ze het moesten doen. ze konden het zelf niet oplossen. Nu vandaag geven ze zelf advies over reparaties, hoe mooi is dat. Klasse.

5 likes

Ja , gedaan met lezen, gefeliciteerd

Met plezier gelezen.
Mooi horloge.

1 like

Wat leuk en mooi dat je je verzameling zo goed als compleet hebt. Gefeliciteerd! Veel plezier er mee!

1 like

Enorm leuk om volgen. Wat een prachtige horloges. Hoop dat je de reeks helemaal bij mekaar krijgt.
De fouten opsporen en corrigeren dat kan je alleen leren van een vakman. Als je je geroepen voelt, ik ben leergierig!

1 like

Heel gaaf horloge!

1 like

Klasse, heel knap en een mooi resultaat. :ok_hand:

1 like

Diep respect van deze kant.

1 like

ondertussen zit er een nieuw glas in de rado en had ik op dat moment de verkoper voor me gehad, er waren accidenten van gekomen

Het glas dat er in zat was blijkbaar te groot en toch willens nillens er in geperst na dan eerst de spanring ingezaagd te hebben. Als je goed kijkt zie je ook daar al een deuk in de bezel, wat ik wel niet gezien had toen ik hem kocht. Het zag er zo uit en die ingezaagde spanring stoorde me echt mateloos.

Een glas zetten is niet zo moeilijk, dus ik dacht doe dat nu snel want het gaat je blijven storen. En toen kwam het oude glas eruit en toen in mijn ooghoek zag ik iets glinsteren op de bezel, ja hoor een scheur. Opgemeten welk glas er in zou moeten en dan het glas opgemeten: wat erin moet is een 341, wat er in zat is een 345. daarom is de spanring ingezaagd om het er toch in geperst te krijgen.

Nu zijn er 2 opties: ofwel steek ik dat glas terug en blijf ik niet alleen kijken op de ingezaagde spanring maar kan ik daar bovenop ook nog kijken naar de scheur. Dus ik heb optie 2 gekozen: nieuw glas van een formaat kleiner - 339 - en dat er dan inlijmen en dan alleen maar moeten kijken op de scheur.
Ik heb het nu zo gefotografeerd dat het duidelijk zichtbaar is, in realiteit is het iets minder zichtbaar, maar desalniettemin zichtbaar

geschandaliseerde bezel

Dan word ik zo kwaad vanbinnen, is dat nu zo moeilijk om er het juiste glas op te steken!? Eergisteren op de begrafenis van onrust stond op het prentje: “There is a crack, a crack in everything, that’s how the light gets in” en ik dacht joh kom op kijk erover, dat is de charme van een horloge uit het begin van de jaren 70, maar ondertussen toch al maar een zoekopdracht gezet voor een rado kast referentie day-night 11847.

Op enen schonen dag - hopelijk niet in de al te verre toekomst - komt een nieuwe insert of kast voor de day night naar hier gevlogen, ik ben er zeker van :wink: en ondertussen proberen we te doen alsof we het niet zien.

en dan nu het voor nu definitieve eindresultaat

8 likes

Diejen schonen dag komt zeker en vast ,maar vooralsnog :ok_hand: :ok_hand: :ok_hand: :ok_hand: :+1:

1 like

Kan zoiets niet gelast worden op de ene of andere manier?