We zijn de verzameling aan het compleet maken met de rado starliner day night reeks en de rado day night. Starliners hebben we al 2 stuks, nu is de day-night afgelopen woensdag in de bus gevallen. Vandaag is t ie onder handen genomen. Amai amai amai t was weer koekenbak. Dit is ie bij aankomst
Gene vette denk ik dan. Dus gaan we demonteren en krijgen we een potje onderdelen voor in de kuismachine
En dan gaan we lekker monteren. Ik heb mijn kop er niet bij gehad toen ik demonteerde, want dat monteren dat heb ik 2 keer mogen doen.
eerste montage raderwerk en wijzerwerk
En dan test ik de wijzerspanning en het wijzerverstellen. de wijzerspanning was min of meer in orde, maar het wijzerverstellen dat was een ander paar mouwen. Een raar geluid en een schuifrondsel dat over de tanden van het daaropvolgende wiel gleed. Dus we gaan de tiretteveer met geklonken wieltjes vervangen
Probleem nog steeds aanwezig, dan kijken we naar het schuifrondsel, ok dat dan ook vervangen en bij de vervanging toen het nieuwe naast het oude schuifrondsel lag, kwam het probleem naar voren. Er zat een verkeerd schuifrondsel in en daardoor is dan ook het daaropvolgende wieltje lelijk afgesleten geraakt. omdat ik op dat moment al een paar keer parts op en af de mechaniek gehaald had, dacht ik, haal nu gewoon even alles terug uit mekaar en corrigeer ook de wijzerspanning.
Toen viel mijn oog op het ankerrad, dat had ik echt moeten zien bij de demontage, al goed dat ik hem een 2de maal uit mekaar haalde. Het ankerrad zat vol roest
Ondertussen had ik een 2de potje met een 2de identieke mechaniek uit mekaar gehaald en daar zat ook het benodigde ankerrad in
Vooruit nieuw ankerrad genomen en dan beginnen we aan montage 2 en dan zien we bij de datumwerk montage dat er een verkeerde pal in het uurwerk zit en 2 verkeerde veertjes. Die zijn ook mee vervangen
Hoera alles werkt. Dan gaan we verder met de balansmontage. Ik steek ze erin en normaal leg ik dan de mechaniek even op het timing machientje, helaas, ook de balans is er weer uitgevlogen. De pitonblok schroef was afgebroken, ook niet gezien bij het demonteren. Ai ai ai, ik zat met mijn kop bij Onrust Wouter en heb te veel op autopiloot gedemonteerd. Ik kon niet de brug van de donor nemen, de donor is staalkleurig, de radomechaniek is koperkleurig. Dus moest de regelsleutel overgezet worden. Bij het uitkloppen van de volledige bloc dessus zag ik dan ook dat de incablokveer verroest was, toen was ik het zo ongeveer spuugzat en heb ik ineens alles vervangen
dan komt het automaatgedeelte
En nu gaan we snel even kijken wat het timing machientje zegt
Enig amplitude verschil horizontaal, ik vermoed dat ik de bloc aan de wijzerplaatzijde best ook vervangen had. Volgende onderhoudsbeurt komt dat zeker aan de beurt, ik haal dat ding nu niet opnieuw uit mekaar. Ik heb goed geolied en normaal zullen we deze niet zo vaak dragen, de voorkeur gaat uit naar de allereerste starliner die we op de kop tikten. Dan datumschijf en wijzerplaat montage, alles de kast in en rotormontage
Dan gaan we naar de eindafregeling in de kast en daar valt het horizontaal amplitudeverschil al beter mee. Voor een stuk is het ook inlopen, volgende keer vervang ik de bloc wijzerplaatzijde ook, voor nu zijn we tevreden.
Ok ziet er netjes uit. Alles wat uit de mechaniek gevlogen is en vervangen door de correcte parts
Nu nog een bandje er aan en klaar
Alleen zie ik nu net dat de spanring niet goed is, die is doorgeknipt door een voorganger thv de “3” Dus morgen even de mechaniek uit de kast halen en dat glas ga ik toch nog vervangen want het stoort me mateloos die doorgezaagde spanring.
Dus 3 van de 7 zijn nu in huis en nummer 4 is onderweg en de helft van nummer 5. Het begint op te schieten. De geel-zwarte is onderweg. We zijn geen echte plaquéfans, maar die geel-zwarte uitvoering is dusdanig zeldzaam dat we toen ie langs gevlogen kwam in plaqué hem toch maar genomen hebben. Hij werkt wel niet, maar ja dat zien we dan wel als ie in de brievenbus valt. En van nummer 5 zou de wijzerplaat bijna hier moeten zijn
Die rado starliner day-night serie is echt de max, zo mooi en cool. Ook het enige dat we nog zoeken, sinds de eerste op de mat viel, hebben we enkel die horloges maar gedragen. Eens de rado starliner day-night serie compleet is dan zullen het enkel nog leuke rommelmarkthorlogetjes zijn …
Tot slot nog even wat fotootjes van de day-night met zijn starliner broertjes
That’s all folks, tot een volgende keer maar weer