Nog 2 weekjes examens maar gezien de goede voorbereidingen en het snel vooruit gaan, was er vandaag tijd over voor een radootje. de Rado Jorasses. Hij ziet er leuk uit maar hij loopt niet, je kan hem niet opwinden, maar als je er mee schudt zit er beweging in de secondenwijzer. Echter bij uittrekken kroon stellen we ook vast dat de datumsnelverstelling niet werkt en de wijzers ook niet verzet kunnen worden. Eerste gedacht opwindrondsel en renvoi ontbreken, we zullen het zien bij de demontage
Open dat ding en uit mekaar, de fout die het niet kunnen verstellen van wijzers en datum en het niet kunnen opwinden veroorzaakte, kwam al snel te voorschijn. De tige is gebroken op het vierkante stuk, nou dat moet je wel kunnen om dat voor mekaar te krijgen. later bij de montage kwam ik ook tegen hoe dat gebeurd is. Verders ontbrak ook nog de deksteen van de incabloc aan de wijzerplaatzijde.
Chance dat er uit alle radoopakketjes 1 rado gesneuveld is tengevolge slechte plaat, daar zat ook een eta 2824 in, daar snel even de deksteen en de tige genomen. En dan kan alles de kuismachine in en is de montage aan de beurt.
Incablocs en veer
raderwerk en anker en daar kwam ik dan de fout tegen die de tige gebroken heeft.
alles zit er in op het anker na, voor plaatsing anker test je dan de vrijloop door wat spanning op de veer te zetten, maar euhm het kroonrad kwam niet “terug ingrijpen” op het palrad eens ik gedraaid had. Inspectie van alles en de fout: een of andere idioot heeft met een schroevendraaier of iets anders via de opening in de veertonbrug voor het opwindrondsel zitten wrikken om weet ik veel welke reden. Gevolg: de tige brak op het vierkante gedeelte EN de veertonbrug heeft een bultje in zich en op dat bultje blokkeert het kroonrad. Allez snel ook even een nieuwe brug genomen en anker erin gegooid na testen van de vrijloop en werking kroonrad-palrad ingrijping
Nu gaan we naar de voorkant
En dan kan de balans gemonteerd worden en een tussentijdse timing gedaan worden. Ziet er netjes uit.
We gaan voort met de montage van de automaatmodule en dan kunnen de wijzerplaat en de wijzers erop. Wat een prachtige wijzerplaat, helemaal geweldig.
Nu rap ff de jorasse de kast in jasse en de rotor erop. bij het in de kast plaatsen zag ik dat de tige te kort was, dus die nog even verlengd met een verlengstukje en op maat van de kast gemaakt en ook een nieuwe joint geplaatst
het eindresultaat en de eindtiming
En eindigen doen we met een resem prentjes om de pols van deze supercoole rado Jorasses. De Jorasse de kast in jasse is tot een goed einde gebracht en nu kan ie mooi wezen om de pols en later op het standaardje bij al zijn broertjes en zusjes. de displays beginnen aardig vol te raken.
!Rado we love Rado!
That’s all folks, tot een volgende keer maar weer.