Mijn vrouw en ik zijn net terug van een prachtige reis door Japan. Wat een fantastisch land! Tijdens deze reis konden we natuurlijk de horlogecultuur niet aan ons voorbij laten gaan (wat ook bijna onmogelijk is). Het resultaat; één NA was gepland, het zijn er 3 geworden.
Er is al heel veel geschreven op het forum over Japan en het kopen van horloges daar, dus daar ga ik niet te veel op in. Wat me het meest bijgebleven is, is hoe toegankelijk het is om zeer luxe horloges te passen door de zeer lage criminaliteit in het land. Waar je in Europa bij een beetje juwelier of merk door een sluis de boutique naar binnen gaat staan in Japan de dunne vitrinekastjes met Grand Seiko’s van €50k nog net niet op de stoep voor de vintage dealer.
Nu snel door naar de nieuwe aanwinsten!
De geplande NA is een Grand Seiko Spring Drive. Die stond al langer op mijn wensenlijst maar er eentje aanschaffen in de Grand Seiko flagship store in de Wako Ginza building maakt het een stuk specialer. En het feit dat de koers van de Yen zeer gunstig is en je als toerist geen BTW betaalt is natuurlijk helemaal mooi meegenomen.
Uiteindelijk heb ik het horloge niet daar gekocht. Zeer veel toeristen die alleen maar even komen kijken maakten het personeel er niet vriendelijker op. Dit deed voor mij afbreuk aan de ervaring.
In plaats daarvan zijn we drie straten verder naar de nieuwe GS Flagship Boutique gegaan die in 2023 is geopend. Een wereld van verschil. We werden hartelijk ontvangen en ze namen alle tijd voor ons.
Voor het bezoek wist ik al dat de keuze zou gaan tussen de SBGA375 en de SBGA415. Na het uitgebreid passen van beiden was de keuze snel gemaakt. De 44gs kast en staal t.o.v. titanium hebben de trekker doen overhalen voor de SBGA375.
Na een super service voldaan de winkel uit! Hiermee was de reis op horlogegebied eigenlijk al dik geslaagd.
Plaatje met slecht licht in de boutique:
De betere plaatjes van thuis:
De tweede NA volgde ongepland een paar dagen later. Bij een bezoekje aan Big Camera (Media Markt on steroids waar ze naast elektronica ook een uitgebreide horloge afdeling hebben) werd mijn aandacht getrokken door de JDM collectie van Seiko en Citizen. Hier zag ik een Citizen NB1050 met een zeer aantrekkelijke korting. Een horloge waar ik al veel over had gelezen op het forum. Gelijk gepast en ik was verbaasd over hoeveel horloge je krijgt voor het geld. Iets wat iedereen altijd schrijft over dit horloge maar als je hem voor het eerst zelf om de pols hebt komt dit pas echt binnen. Ik kon deze gewoon niet laten liggen en werd dus onverwacht de tweede NA van deze reis.
De derde NA vond ik in Kyoto. Ik wist van het bestaan van het merk Kuoe maar het stond niet meer zo helder op mijn netvlies dat ik vooraf had bedacht hier naartoe te gaan. Ik werd getriggerd door een advertentie op het station en een bezoek aan hun boutique volgde snel.
Wat een geweldige ervaring om hier langs te gaan. Waar ik vaak het gevoel van ontoegankelijkheid heb bij horloge boutiques met dichte deuren en beveiligers die je van top tot teen inspecteren of je wel een bezoek waardig bent. Was hier de ervaring totaal anders. Op een grote centraal geplaatste bar in het midden van de winkel liggen alle modellen en bandjes tentoongesteld waar je alles kan proberen en combineren. Het personeel helpt hier in alle rust en vriendelijkheid bij en aangezien alle bandjes een quick release hebben mag je ook gewoon zelf in alle vrijheid aan de slag.
Dat het zo toegankelijk is, is te merken aan het aantal bezoekers in de winkel. Er zijn continu 30 tot 40 mensen in de winkel.
Na een uur in de winkel te zijn geweest en veel te hebben gepast kon ik de winkel niet verlaten zonder een derde horloge mee te nemen naar huis.
De keuze is gevallen op de 35 millimeter Old Smith 90-007 met small seconds, Brequet uurmarkeringen en prachtige hitte geblauwde leaf hands. Gecombineerd met een zwart lederen bandje en vlindersluiting.
Al met al een onvergetelijke reis met drie prachtige Japan made horloges als herinnering.