Het verjaardags-Rado-pakketje arriveerde vorige week. Leuk uitpakken en toen moest alles blijven liggen want druk druk druk. Vandaag eentje genomen, de Rado Cosmo Travel V202 uit ergens midden - eind jaren 60. Die vinden we zo cool met zijn donkerpaarse plaat, groot 38mm excl kroon formaat en de leuke markers. Dit is ie bij aankomst. Beetje vies bij de glasrand, maar hij loopt. Echter het machientje geeft geen waarden aan, dus goed lopen zal het wel niet zijn - prentjes verkoper
Hup uiteen dat ding en alles de pot in
Tijdens het kuisen, de tijd genomen om de kast even goed te bekijken en te poetsen. als je de foto van de kast en de rubberen dichting bekijkt, is het geen wonder dat ie barslecht liep, al die uitgeharde afgebrokkelde rubberdichtingdeeltjes zaten in het werk.
kast voor
kast na
En dan begint de opbouw, we beginnen met de veerton en de incablocs
We gaan verder met het raderwerk. Niet vergeten de wijzerspanning die in dit geval in het raderwerk zit te voorzien van een weinig smering, alsook de verdikking op het centrale secondenrad en dan kan alles het werk in.
Voor je het anker steekt even de vrijloop testen en dan kan het anker erin. Eens dat erin zit check je de tictac van het anker in zowel horizontale als verticale positie en check ook de stand van de ankerpaletten
Alles ok en dan gaan we verder met de voorzijde. Niet vergeten een weinig smering te geven aan de lager van het wisselrad, die heeft een lager ipv plaatsing op een pignon bij deze mechaniek. Na plaatsing datumwerk, dat datumwerk en de snelverstelling testen.
Wederom alles ok en dus kan nu de balans erin en gaan we de tussentijdse timing nakijken. We denken dat die timing er lekker strak uit ziet
dan steken we nu de automaatmodule ineen en monteren we ze. Ook hier niet vergeten smering te voorzien op het automaatschakelrad dat in een lager in de raderwerkbrug zal draaien na plaatsing
Vooraleer we de rotor plaatsen, plaatsen we eerst de WP om te voorkomen dat we de rotor per abuis te fel zouden aandrukken op de werkring met alle gevolgen vandien. En dan kan de rotor erop, ook weer checken of ie doet wat moet. Wij hebben geen dure rotorpen, dus dat checken doen we met behulp van een stukje rodico om de rotor rond te draaien en kijken of palrad draait en dus veer opwindt
Hup dat ding de kast in en de wijzers erop. Vergaten we de joint te steken, dus nog eens uit de kast met die 2-delige tige mechaniek en 2de keer goede keer. Je steekt geen ingevette joint als de WP er al in zit, kans op vieze vlekken en schade is groot
Het eindresultaat in de kast. Band is origineel Rado en misschien niet 100% onze smaak, maar wel authentiek dus hij blijft zitten
dan gaan we nu naar de eindtiming en die ziet er ook wel strak uit, vinden we. @Frinnl schreef in het topic Mening gevraagd aanschaf Jaeger-LeCoultre
“Hoewel ik de aankoop van een vintage model in gebruikte staat begrijp (ik heb net de Tudor Submariner van Anvers_watch opnieuw gekocht), als een model je aanspreekt en je hebt het budget, doe jezelf dan een PLEZIER!”
wij willen het omdraaien en zijn de volgende mening toegedaan: “vind je een model dat je aanspreekt en je hebt het budget, doe jezelf een plezier, KOOP EEN VINTAGE”
maar we denken dat @Frinnl die mening ook wel toegedaan is want nog geen dag later na het citaat kwam er dit topic Horlogemaker
Hier is dan de eindtiming, net zo strak als een nieuwe, als dat al lukt voor een Rado met simpele AS 1858 mechaniek, zal t ook wel lukken voor een intrinsiek meer kwalitatieve jlc zeker
En dan kan ie nu rond de pols, jaaaaaaaaaaaa !Rado we love Rado!
Is dat nu geen mooi ding zeg en lopen als een zonnetje hoor. Allez nog één prentje om het af te leren
Voila de eerste rado uit het verjaardagspakketje zit om de pols en content hoor, nog maar 28 te gaan
That’s all folks, tot een volgende keer maar weer
!Rado we love rado!
!Rado we love Rado!