NA & revisie: Rado Cosmo Travel V202

Het verjaardags-Rado-pakketje arriveerde vorige week. Leuk uitpakken en toen moest alles blijven liggen want druk druk druk. Vandaag eentje genomen, de Rado Cosmo Travel V202 uit ergens midden - eind jaren 60. Die vinden we zo cool met zijn donkerpaarse plaat, groot 38mm excl kroon formaat en de leuke markers. Dit is ie bij aankomst. Beetje vies bij de glasrand, maar hij loopt. Echter het machientje geeft geen waarden aan, dus goed lopen zal het wel niet zijn :rofl: - prentjes verkoper



Hup uiteen dat ding en alles de pot in

Tijdens het kuisen, de tijd genomen om de kast even goed te bekijken en te poetsen. als je de foto van de kast en de rubberen dichting bekijkt, is het geen wonder dat ie barslecht liep, al die uitgeharde afgebrokkelde rubberdichtingdeeltjes zaten in het werk.

kast voor

kast na

En dan begint de opbouw, we beginnen met de veerton en de incablocs



We gaan verder met het raderwerk. Niet vergeten de wijzerspanning die in dit geval in het raderwerk zit te voorzien van een weinig smering, alsook de verdikking op het centrale secondenrad en dan kan alles het werk in.







Voor je het anker steekt even de vrijloop testen en dan kan het anker erin. Eens dat erin zit check je de tictac van het anker in zowel horizontale als verticale positie en check ook de stand van de ankerpaletten

Alles ok en dan gaan we verder met de voorzijde. Niet vergeten een weinig smering te geven aan de lager van het wisselrad, die heeft een lager ipv plaatsing op een pignon bij deze mechaniek. Na plaatsing datumwerk, dat datumwerk en de snelverstelling testen.




Wederom alles ok en dus kan nu de balans erin en gaan we de tussentijdse timing nakijken. We denken dat die timing er lekker strak uit ziet




dan steken we nu de automaatmodule ineen en monteren we ze. Ook hier niet vergeten smering te voorzien op het automaatschakelrad dat in een lager in de raderwerkbrug zal draaien na plaatsing



Vooraleer we de rotor plaatsen, plaatsen we eerst de WP om te voorkomen dat we de rotor per abuis te fel zouden aandrukken op de werkring met alle gevolgen vandien. En dan kan de rotor erop, ook weer checken of ie doet wat moet. Wij hebben geen dure rotorpen, dus dat checken doen we met behulp van een stukje rodico om de rotor rond te draaien en kijken of palrad draait en dus veer opwindt


Hup dat ding de kast in en de wijzers erop. Vergaten we de joint te steken, dus nog eens uit de kast met die 2-delige tige mechaniek en 2de keer goede keer. Je steekt geen ingevette joint als de WP er al in zit, kans op vieze vlekken en schade is groot




Het eindresultaat in de kast. Band is origineel Rado en misschien niet 100% onze smaak, maar wel authentiek dus hij blijft zitten







dan gaan we nu naar de eindtiming en die ziet er ook wel strak uit, vinden we. @Frinnl schreef in het topic Mening gevraagd aanschaf Jaeger-LeCoultre

“Hoewel ik de aankoop van een vintage model in gebruikte staat begrijp (ik heb net de Tudor Submariner van Anvers_watch opnieuw gekocht), als een model je aanspreekt en je hebt het budget, doe jezelf dan een PLEZIER!”

wij willen het omdraaien en zijn de volgende mening toegedaan: “vind je een model dat je aanspreekt en je hebt het budget, doe jezelf een plezier, KOOP EEN VINTAGE”

maar we denken dat @Frinnl die mening ook wel toegedaan is want nog geen dag later na het citaat kwam er dit topic Horlogemaker :rofl: :rofl: :rofl:

Hier is dan de eindtiming, net zo strak als een nieuwe, als dat al lukt voor een Rado met simpele AS 1858 mechaniek, zal t ook wel lukken voor een intrinsiek meer kwalitatieve jlc zeker :wink:



En dan kan ie nu rond de pols, jaaaaaaaaaaaa !Rado we love Rado!






Is dat nu geen mooi ding zeg en lopen als een zonnetje hoor. Allez nog één prentje om het af te leren :slight_smile:

Voila de eerste rado uit het verjaardagspakketje zit om de pols en content hoor, nog maar 28 te gaan :wink:

That’s all folks, tot een volgende keer maar weer

!Rado we love rado!


!Rado we love Rado!

32 likes

Weer een prachtige wederopstanding van een vintage Rado.
Je hebt natuurlijk wel in de gaten dat je een ware Rado rage aan het ontketenen bent hier :grinning:

Leuke reportage weer, maar één woord ken ik niet goed/weet ik niet wat ermee bedoeld wordt en dat is …joint. Jullie zullen waarschijnlijk iets anders bedoelen dan een sigaret met wiet…

5 likes

Pakking

2 likes

Goed werk! Ben je in Nederland gevestigd?

1 like

Prachtig reportage weer, top👌

1 like

Nee, Belgie

1 like

Geschreven is een maar met de franse uitspraak “sjowent” heb ik ook wel eens gevraagd wat ermee bedoeld werd :rofl:

Maar mooi horloge en leuk die “legoblokjes”’uurmarkeringen :+1:

1 like

Intussen in het Buyee hoofdkwartier - “Kom, beken maar, wie van jullie heeft er reklame voor onze app gemaakt daar in de lage landen?”

5 likes

dan is het in België weer groot feest in de Rado doos :champagne:
draag ook deze met veel plezier :+1: :smiley:

1 like

:rofl:

wij toch niet zeker!? We vinden het bijna jammer dat we stoppen. Bijna he :slight_smile: Nee nee het is hier goed geweest, de 3-4 pakjesmomenten per jaar nog en dat is prima zo :slight_smile:

1 like

zal er voor zekers niet aan mankeren. t is echt een cool ding met die diep paarse plaat en lego-blokjes markers. We moesten kiezen tussen de cosmic en deze cosmo travel V202. alleen de naam cosmo travel V202 al deed ons overstag gaan, maar naar vormgeving is deze denken we echt wel leuker dan de cosmic die iets klassieker van kastvorm en WP is

2 likes

dat ook op zijn einde loopt, we zijn met de hobby aan de laatste dagen/maanden begonnen. Natuurlijk nadien moeten we wel periodiek onderhouden wat er is, maar verder verzamelen daar zien we niet echt nog het nut van in als we zien wat we ondertussen bijeen verzamelden van vintage uurwerkjes

Het is mooi geweest en we zijn tevreden met wat we hebben en kijken alsook dragen vol trots alle - of toch bijna alle - uurwerken uit de verzameling :slight_smile:

Genieten, hoor, jullie posts. Weer een mooie redding.

1 like

Ik ging géén pakketjesmomenten meer doen tot ik wat opgekuist had maar nu ligt er weer ene te wachten :face_with_peeking_eye: En dan wringt het om verzendingskosten te betalen voor ééntje, of er toch misschien nog iets kleins bij kan… aaargh. :rofl:

Maar kom, zeg zelf, dit laten liggen…

6 likes

wij hebben hem laten liggen :rofl: :rofl: :rofl:

maar we mogen eigenlijk niets zeggen want …



… zitten in een pakje dat binnenkort vertrekt, de laatste kon niet meer bij in het eerste pakje, dus ff wat andere dingen gezocht om te laten versturen want ook hier

:stuck_out_tongue_winking_eye:

5 likes

dankjewel :slight_smile:

1 like

en we vergaten nog eentje

zit ook in het pakje. Die verkoper zit op ebay en buyee. T is via buyee gegaan want 100 euro minder vraagprijs :rofl: :rofl: :rofl: Sommige japanners schijnen te denken dat Europeanen dom zijn.

Maar dat is het nu. Als t in het warehouse is, komt het af, verzendkosten lekker verdeeld en klaar tot maart 2025 want kerst gaan we dan toch maar overslaan dit jaar als het ff kan en lukt :sweat_smile:

5 likes

Van die vier zijn er drie lotjes die ik ook gezien had maar met spijt in het hart toch maar unfavourited had om niet in de verleiding te komen. Dat vissen in dezelfde vijver eh… :rofl:

Mooie dingen allemaal. Vooral benieuwd naar die Scheidegg, die heeft een super toffe wijzerplaat en kastvorm :ok_hand:t2: Wel eentje die lastig is om andere banden op te zetten dus ik probeer die (extra) te mijden.

2 likes

t is de originele band, dus die laten we zitten. Als t zo ene is met rare bandaanzet moet er voor ons een band bij zitten en t moet de originele zijn, zoniet laten we ze ook staan. Heb zo eentje gekocht zonder originele band en iets raars op gefabriceerd, maar dat is idd kak om er dan iets fatsoenlijks op te krijgen

1 like