NA: Rolex Sea-Dweller 16600 als mijn perfecte horloge

Het is alweer even geleden dat ik een NA topic heb geschreven. Maar voor dit horloge ben ik toch even in de pen geklommen, want dit is wel iets bijzonders voor mij.

Wat dat betreft kloppen de fases van watch-collecting ook wel. Ik denk dat ik nu in de vijfde fase ben beland met deze Sea-Dweller 16600 van 17 jaar oud.

Ik heb al eerder een moderne Rolex gehad. Maar op een of andere manier riepen die niet het gevoel op waar ik op had gehoopt + ik vond het te kostbaar om mijn pols. Nu is deze Sea-Dweller net zo duur (of zelfs duurder), maar voelt heel anders. Het voelt echt als een toolwatch en tegelijk als een kostbare tijdcapsule. Want Ă©Ă©n ding is zeker, Rolex zal nooit meer een horloge maken met een aluminium bezel-inlay en gevouwen clasp zoals dit model. Dus er een in goede staat vinden wordt steeds meer een uitdaging. Maar dat is met deze SD wel gelukt! Zelfs op de bezel-inlay heb ik geen plekje kunnen vinden. :ok_hand:


Zie de listprijs. En dan nog korting krijgen! :joy:

Deze set heb ik overgenomen van @Rolopalooza en is helemaal compleet, tot aan de tags, bezel protector en zelfs de originele verkoopbon van de grijze dealer in 2006 aan toe. Dat maakt deze set natuurlijk helemaal speciaal. Ik vond het dan ook super dat ik hem kon overnemen van Roald. Samen met @Tmbrszs hebben we er meteen een kleine gtg van gemaakt bij het HF-clubrestaurant Vd Valk.

Toen ik mijn zoektocht begon keek ik vooral naar de 5-digit Submariner en dacht automatisch dat een Sea-Dweller te groot zou zijn voor mijn pols. Maar nadat ik een artikel had gelezen over de Sea-Dweller van Robert-Jan Broer (van Fratello) waar hij aanstekelijk enthousiast over schrijft ben ik het horloge zelf gaan passen bij S&C Pre-owned en sloeg de vonk over. Het voelt wat dat betreft als een Sub Plus. (Het artikel deel ik helemaal onderaan nog even, wat erg leuk is om te lezen).

Sea-Dweller 16600T
Deze Sea-Dweller heeft de referentie 16600 met als toevoeging “T”, wat staat voor “ Trou Borgne” . Dus een model zonder lug-holes en met de solid end-links. Dat is de laatste serie zoals de 16600 is geproduceerd. Mijn horloge is van de D serie uit 2006 en nu dus 17 jaar oud. Maar dat zou je niet zeggen als je kijkt naar de staat van de kast en bezel.

Eerdere series van de Sea-Dweller hadden nog wel lug-holes en ook tritium in plaats van superluminova als lume.

Wat verder nog kenmerkend is, maar niet meteen opvalt zijn de holle centerlinks in de bracelet. Dat zorgt er ook wel voor dat het hele horloge niet zo zwaar draagt als je zou denken. Het draagcomfort is echt heel prettig en ik weet hem zelfs onder een overhemd te schuiven, ook al is dat een beetje een stomme combinatie voor een duiker als dit.


hollow centerlinks

De geschiedenis van de Sea-Dweller gaat terug tot 1967 toen Rolex dit model lanceerde op eerder verzoek van de industriële duikers van het Franse COMEX. Het eerste horloge had een water resistance rating van 610m en een “helium escape valve” waar ik nog op terug ga komen. Het is ook grappig om te realiseren dat de eerste Sea-Dweller echt in de markt was gezet als 100% toolwatch. :diving_mask:

Speciaal voor jou @voetsie :grin:

Details
Even “nerd-modus” aan. Maar ik ben dus gek op die kleine details en karakteristieken van een horloge. Deze 16600 heeft er ook genoeg van. Bij de naam “Sea-Dweller” of-te-wel, “zeebewoner” denk je meteen aan die knoepers van horloges. Maar toch is deze SD heel bescheiden met 40mm. Zeker zo naast de moderne 42mm Seamaster 300m en zelfs naast de 39mm Black Bay 58 waar het de meeste overeenkomsten mee heeft.

Nu is de SD wel iets dikker dan bijv. de 5-digit Sub. Maar dat komt voornamelijk door het uitstekende glas wat boven de bezel uittorent en de stalen bezel die hoger op de kast ligt. De middenkast zelf lijkt wel even dik als die van de Submariner. Wellicht is het achterdeksel nog wel iets dikker maar dat weet ik niet zeker. Om de grote druk van 1220m te weerstaan is het glas van een Sea-Dweller ca. 3,5mm dik ten opzichte van 2mm bij een Sub. Dat betekent wel dat het glas de meeste klappen moet opvangen.

Iets anders was een leuk detail is zit hem in de handset. Omdat de kast van de 16600 net een fractie kleiner(!) is dan die van de Submariner 16610 is de dial dus ook iets kleiner. Maar omdat Rolex wel dezelfde secondewijzer heeft gebruikt steekt de secondewijzer uit tot halverwege de minutenmarkering op de dial. Als je het niet weet dan valt het je niet eens op.

He valve
Een ander kenmerkend detail van de Sea-Dweller is het HEV. De “helium escape valve”. Deze afsluitklep werkt maar één kan op, en dat is van binnen in de kast naar buiten toe. Als je nog nooit in een decompressietank heb gezeten is een HEV eigenlijk over-gespecificeerd. Maar het doel is dus om helium wat is opbouwde in de kast van het horloge te laten ontsnappen tijdens een verblijf in een decompressietank. Als dat niet kan ontsnappen bouwt het zoveel druk op in het horloge dat je glas eruit zou springen of zelfs zou versplinteren. Het helium komt trouwens in het horloge terecht vanwege het zuurstofmengsel wat duikers inademen tijdens een diepzeeduik. Heliumgas heeft zeer kleine atomen en in combinatie met de hoge druk tijdens de afdaling zou het helium zich via de afdichtingen (seals) door de kast heen persen. Ik hoop dat ik dit goed heb uitgelegd.

Nog een uiterlijk kenmerk: de HEV kleurt een beetje anders dan de rest van de 904 stalen kast en dat komt omdat de HEV is vervaardigd uit titanium. Waarom dit niet gewoon in staal is net als de rest van de kast heb ik niet kunnen vinden, (maar wellicht dat iemand anders dit wel weet).

Het was even zoeken… maar gelukkig heb ik het kroontje in het glas ook op dit 2006 model gevonden. Met het blote oog is dat vrijwel niet te vinden. Maar gelukkig doet een vergrootglas wonderen en verschijnt tussen de stofjes door de Rolex kroon aan de onderkant van het glas.

Rolex springbars
Het viel mij wel op dat de end-links een klein beetje wiebelde aan de kast. Dat vond ik wel opvallend omdat het wel degelijk SEL (solid end links) zijn. Maar nadat ik de springbars los had gehaald viel me al op dat de springbars niet origineel waren en eigenlijk ook wel toe waren aan vervanging. Ik ben gisteren daarom meteen even langs de AD gereden om ze te laten vervangen voor OEM springbars. In plaats van een compliment over het mooie horloge kreeg ik eerst een belerend vingertje van de juffrouw waarom er “neppe springbars” in zaten en werd me de retorische vraag gesteld hoe dat zou komen?? :face_with_monocle: Waarop de verkoopster na een moment van stilte zelf antwoordde dat het horloge dus niet is geserviced door Rolex. Ja dat wist ik al, want dat is zeer zorgvuldig en met liefde gedaan door de heren van Tempus. :cowboy_hat_face:

Maar goed, nadat ik sorry heb gezegd tegen de verkoopster is het resultaat dat de endlinks nu veel mooier aansluiten op de kast en ook helemaal niet meer wiebelen. :ok_hand: Zo zie je ook meteen het effect van de juiste springbars op een horloge. Jammer dat Rolex onderdelen niet gewoon meer los verkoopt via de handel. Dat zou alles veel leuker en makkelijker maken. :grimacing:

Polijsten of niet
Ik twijfel er nog wel over of ik het horloge heel licht zou laten polijsten… want dat was bij de service anderhalf jaar geleden (bewust) niet gedaan. Maar misschien dat ik er ook nog wel wat langer mee wacht en eerst een tijdje ga genieten van deze zeebewoner van Rolex. Maar dit smaakt wel naar meer! Dus wie weet later toch nog een 16570 Polar als tweede quirky Rolex. :white_circle:

P.S. Ik wilde eigenlijk nog mijn Breitling SuperOcean ernaast leggen. Ook een professionele duiker met 1000m van dezelfde periode en ook met HEV en in onwijs mooie staat… maar helaas ligt hij in de kluis. Dus dan maar een fotootje. :orange_circle:

177 likes

Hele gave NA! Proficiat! Kleine correctie, Helium zit ook opgenomen in het water, dus het komt niet vrij uit de tanks van de duiker. Een Heliumventiel zal geen enkele duiker ooit nodig hebben, zo diep kan een mens niet duiken. Een zeer gevorderde normale duiker komt vrijwel nooit onder de 40 meter, uitzonderingen rond de 60 kunnen bij helden gebeuren… Technische duikers, een hele andere kant van de sport komen wel dieper, die hebben ook meerdere flessen mee die ze zelf moeten mengen, minder dan 1 % valt onder die categorie. Het is levensgevaarlijk en onbetaalbaar.

12 likes

Gefeliciteerd en leuk geschreven :ok_hand:

2 likes

Heerlijk betoog en wat een gave NA. Gefeliciteerd :star_struck:

2 likes

Nogmaals proficiat :champagne:

4 likes

Netjes hoor, gefeliciteerd!

1 like

Prachtig horloge. Gefeliciteerd!

1 like

Gefeliciteerd! Prachtig… Mooie post ook :hugs:

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!
Ik wens je er een fijne tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Top,leuk verhaal ook :ok_hand:

1 like

Prachtig horloge! Geniet er van! Ik zou persoonlijk de kast zo laten. Ziet er nog heel mooi strak uit, en die haarlijntjes op de kast zijn zo weer terug. De kast is nu mooi scherp en je hoeft niet bang te zijn voor wat meer krasjes. Lekker gebruiken waar hij voor bedoeld is! Stiekem een beetje jaloers! :grinning_face_with_smiling_eyes::v:

7 likes

Prachtige horloge en leuke na.
Enjoy!

1 like

Geweldig mooi horloge, staat heel hoog op de verlanglijst
Veel draagplezier toegewenst

1 like

Top NA en heerlijk - met oog voor details - geschreven. Gefeliciteerd :partying_face:

1 like

Supernice!

1 like

Maar dan heb je nu ook even een juweeltje weg gezet Patrick :ok_hand:t3:

Echt heel heel mooi… verhaal en horloge :sunglasses:

1 like

Leuk verhaal om te lezen en gefeliciteerd met de aanwinst

1 like

Tof man! :facepunch:

Ik solliciteer binnenkort bij een AD als sleutelaar, dus wie weet… …heb ook ik eens wat vaker een Rolex in handen. :wink:

Erg mooi deze, nog voordat de hele Rolex-catalogus een tikje obees werd.

3 likes

Van harte, voor mij is de 16600 ook het perfecte horloge, geniet ervan :+1:

1 like

Hij is schitterend Patrick, misschien wel de perfecte vintage duiker… wat een beauty :ok_hand:t3:

1 like