Hoi allemaal,
Ik zit al zo’n 25 jaar in de horloge-hobby en soms heb ik het gevoel dat ik het meeste wel gezien heb. Maar soms, heel soms komt er iets voorbij dat me weer volledig op het verkeerde been zet. Iets waarvan ik denk: what the hell? dat is precies aan de hand met het horloge dat ik hier om de pols heb.
Oke, waar hebben we het dan over?
Ik heb hier een volledig 18K roségouden chronograaf met triple calendar en wat hem uniek maakt: de dag, datum en maand stel je in via de draaibare bezel. Geen extra pushers of verborgen correctors… gewoon draaien aan de lunette. Alsof je een vintage prototype van de Rolex Sky-Dweller in handen hebt.
Check het filmpje:
Ik had hier echt nog nooit van gehoord of over gelezen, ik heb ook nog nooit eerder dit specifieke model gezien.
Een merknaam ontbreekt, maar het horloge lijkt een mix tussen deze SADA:
En deze Leda Chronodate:
Specs (voor zover bekend)
- Ca. begin jaren '60
- Handopwind chronograaf
- Vermoedelijk Landeron 58 uurwerk
- Triple calendar: dag / maand / datum
- Kalender instelbaar via bezel
- 18K roségouden kast 37,5 mm
- Subdials op 3-6-9
Mijn indruk
Het horloge is verassend fris voor een horloge van dik 60 jaar oud. De kast is nog lekker dik en strak. De plaat heeft flink wat patina maar niets dat echt storend is. De goud gekleurde cijfers matchen prachtig met de kast.
De combinatie van complicaties, kastmateriaal én dat bezel-mechanisme maakt dit voor mij echt een fascinerend stuk. Het voelt lekker “snappy”, loopt soepel en het mechanisme is verrassend logisch als je er eenmaal mee speelt. Maar wat is het nou precies? Is het een SADA, of wellicht een rebranded variant? Of iets anders?
Ik hoor heel graag of iemand dit systeem kent of meer weet over dit soort horloges. Alle info over het merk, kaliber of bezel-mechaniek is welkom. En uiteraard ook gewoon benieuwd wat jullie ervan vinden.