NA: San Martin met PT-5000 tikker

Jullie herkennen het vast wel….

Ik zit met regelmaat op diverse fora en daar kom je dan bepaalde draadjes tegen. Leuk om te lezen, natuurlijk gelardeerd met bijbehorende foto’s en daardoor ook leuk om te bekijken. Het specifieke draadje ging eigenlijk over de nauwkeurigheid van het HKPT kaliber PT-5000.

In het stukje stond het volgende geschreven:

On January 24, 2018, a Shancheng brand watch powered by the the caliber PT5000 received attention for receiving chronometer status after passing tests at the Glashütte Observatory in Germany. Although it’s possible that other brands using this caliber will market this achievement, it does not mean that all watches with this movement will be within chronometer spec. In other words, the capability for the caliber PT5000 to be adjusted for timekeeping within chronometer spec does not necessarily mean that a watch with this movement is a certified chronometer .

Afijn, dit tikkertje had dus mijn interesse. Een paar dagen later kwam ik een San Martin tegen (ja, ik ga het niet hebben over de hommage vormgeving) waar dan het PT-5000 tikkertje in zit. Leuk, wat kost dat dan? Nou, die prijs viel wel mee. Voor rond de 300 euro is deze uitgerust met de PT-5000 en voor 420 met een SW-200. Ik heb in ieder geval voor de eerste gekozen en deze besteld, gewoon om het eens te proberen.

Klokje kwam redelijk snel binnen (7 dagen) en economisch maar goed verpakt. De bescheiden “koffer” is niet groot, maar wel voldoende. Schuim aan de binnenkant, garantiekaartje en boekwerkje met warranty conditions en usermanual. Er zit een bruikbaar schroevendraaiertje bij en zowaar push-pin pen.

Het horloge zelf, en de band, zijn voor chinese begrippen, bovenmatig goed verpakt. Er is echt wel zorg aan besteed.

Ik heb gekozen voor de blauwe dial met logo. De MOP-dials vallen voor mij, persoonlijk, af en blauw spreekt mij gewoon het meeste aan. Nadat ik hem uitgepakt bleek dit dan ook een goede keuze te zijn. De kleur van de dial bevat een mooie sunburst en heeft een range van blauwtinten.

Ik heb het horloge na ontvangst handmatig opgewonden en op tijd gezet. Op de timegrapher geplaatst en was blij verrast met de waarden die de timegrapher aangaf. Spot-on. De tijd zal uit moeten wijzen hoe betrouwbaar dit tikkertje is.

Ik weet dat niet iedereen gek is op de spreekwoordelijke pukkel t.b.v. de datum. De cyclops vergroot goed en is enorm helder, het wit van de datum achtergrond blijft ook echt wit. Er zit een mooi zilverkleurig kader om het datumvenster heen.

De lume is ook een positieve meevaller, die is gewoon erg goed te noemen.

Verder zitten de zaken er op die je er van mag verwachten, dus toch even het signalement;

• Case Materiaal: 316L Rvs
  • horlogeband: 316L Effen Rvs
  • Diameter: 40.5mm
  • Case Dikte: 12.5mm
  • horlogeband Breedte: 21mm
  • Lug te Lug: 47mm
  • Mirror: Sapphire Crystal Mirror
  • Lume: BGW-9 Lichtgevende Groen Licht
  • kroon: Schroef-in Kroon, Met 3D Shark Logo
  • sluiting: Vouwsluiting
  • Waterdicht: 100M
  • Bezel: Roestvrij Staal Carving Craft Bezel
  • wijzerplaat Kleur: Sunray Blauwe Wijzerplaat
  • Case Back: Schroef-down Case Back
  • gewicht: Ongeveer 125g

Tot nu toe alleen maar positieve zaken? Nou nee, wat mij direct opviel is dat de band erg “licht” aanvoelt. Als ik deze met mijn Steinhart, of zo, vergelijk is hij qua gewicht gewoon erg licht. Dit betekent niet dat hij flimsy is, maar gewoon licht. De clasp is netjes maar heeft geen saferty/zekering, terwijl de vormgeving dit wel doet vermoeden. Raar dat hier dan, qua vormgeving, aandacht aan wordt besteed maar de functie niet heeft.

Wat vinden jullie er van?

De doos:

het horloge verpakt;

De dial in het zonnetje;

De clasp;

de cyclops;

en natuurlijk op de timegrapher;

32 likes

Datajust hommage?

Had al in det tekst opgenomen: (ja, ik ga het niet hebben over de hommage vormgeving) :wink:

1 like

Haha held! Waanzinnige aanwinst! Van harte gefeliciteerd! Echt een grail!!! :heart_eyes: :heart_eyes: :heart_eyes:

Nope

Ik heb een hekel aan bedrijven die schaamteloos alles kopiëren wat ze zien in de markt. Nu is het een DJ, maar ze kopieren ook een SKX van 200 ballen… Man man man…

Maar veel plezier er mee!!

2 likes

Bedankt voor het uitgebreide topic! Met het ontwerp heb ik niets (met het “origineel” ook niet overigens) maar als movement-nerd ben ik al een tijdje benieuwd naar de PT5000. Leuk om deze hier tegen te komen!

1 like

Mooie aanwinst! Vooral de kleur van de wijzerplaat is geweldig.

1 like

Dank je, dat was precies de reden van het topic! Het is namelijk een heel interessant kaliber (met ook weer zijn specifieke voor- en nadelen). Het topic is/was niet bedoeld om “just-another-hommage-watch” op te hemelen.

Wat ik bij veel kaliber geïnteresseerden zie, is dat het “tikkertje” echt prima prestaties heeft als het gaat om nauwkeurigheid. Zeker als je de prijs ervan in ogenschouw neemt.

1 like

Gewoon een leuke review van jou nieuwe aanwinst!
Hommage of niet, genieten van je nieuwe aanwinst is het belangrijkste!

4 likes

Deze was daar ook mee uitgerust, niets op aan te merken :point_up_2:

8 likes

Veel draagplezier gewenst :+1:

1 like

Is toch gewoon een replica met ander naampje :thinking:

Een Tudor of Rolex band van deze modellen zijn ook best flimsy dus spot on.
San Martin maakt gewoon heel goed spul.

1 like

Ga nou alsjeblieft niet beginnen…

8 likes

Ga nou alsjeblieft niet beginnen. :joy:

2 likes

Ik bedoel de Prince en vintage…

Leuk hoor! Interessant uurwerk. De mother of pearl was mijn keuze geweest, maar de blauwe sunburst is ook mooi.

1 like

Leuke aanwinst. Ik heb vorige week een PT5000 binnen gekregen. Loopt erg netjes. Om de pols doet deze -2, op de timegrapher 0

1 like

Leuke aanwinst, ik heb de eerdere versie. Leuk ding en inderdaad fijn uurwerkje, de mijne loopt ook spot on!

4 likes

Top horloge hoor, ik heb hem ook gehad maar dat was meer ter overbrugging van de aanschaf van het origineel. Ik was ook zeer tevreden. De afwerking is echt bijzonder goed te noemen en inderdaad was de nauwkeurigheid ook geweldig. Ik heb nooit echt problemen met hommages, met name om erachter te komen of een bepaald type horloge iets voor je is. Ik heb geen zin om meer dan € 10.000 uit te geven voor iets wat je na twee maanden weer zat bent. Dit is een perfect horloge om te wennen aan een bepaalde stijl en die 300 euro is verwaarloosbaar als je kijkt naar de prijzen van de echte grails. Als je geen budget hebt voor een originele dan is dit een prima horloge om van te genieten! Laat ze maar lullen zeg ik dan maar

16 likes