[quote=“Fate_Amenable_To_Change, post:19, topic:116282”]
30m WR is totaal onacceptabel. Dan moet ik bij iedere scheet nadenken.
[/quote] duidelijk, thanks!
Hoi Jeff! staat je zeer goed! Heel veel plezier ermee!
Mooi apparaat🖒…gefeliciteerd!
Blijft een leuk ding, fantastische value for money, ziet er goed uit, heeft heritage en is een super nato swapper! Enjoy!
Natte scheet dus…
Op mijn leeftijd een steeds waarschijnlijker fenomeen als ik het wel heb.
“Maak van uw scheet… een donderslag!” Herman Brood.
Bedankt Harry! Ik ben er blij mee.
Dat vind ik fijn om te horen!
Hmmm 30 m WR niet voldoende ?
Toch maar is hier op het forum gaan lezen hoe dat nou precies zit met waterdichtheid.
Eigenlijk is het vrij simpel:
30m WR = 3 ATM/bar druktest. Die testen zijn statisch, dus je legt het horloge in een druk container / vacuumbuis, en kijkt wanneer er gas ontsnapt. De pakkingen van een 3 atm / bar / 30m WR horloge garanderen een waterresistentie tot een druk van 3 bar bij een stil liggend horloge.
Nu schijnt het, en ik ben geen natuurkundige, dat beweging onder water voor een totaal andere druk op de kast zorgt. Daarom kun je niet met een 30 ATM horloge zwemmen. Verder is heet water en damp van een andere orde / dichtheid dan gewoon kamertemperatuur stilstaand, dus kun je er eigenlijk ook niet mee douchen.
30m WR, kort en goed, is precies genoeg om een regenbuitje of spatten tijdens het handenwassen te overleven.
50m, daarmee kun je net douchen / badderen. En mijn ervaring leert dat een stukje zwemmen in oppervlakktewater ook nog goed lukt, al is dat niet aanbevolen.
100m betekent douchen, badderen, spatten, zwemmen, het gros van wat je zo tegen kunt komen met water. De Sweet spot voor een desk diver zoals ik ligt dus bij 100-150m WR rating.
200m betekent dat je echt goed kunt snorkelen / duiken met het vehikel. Nu zijn er mensen die beweren dat 200m WR zonder ISO certificering iets anders betekent dan 200m ISO-gecertificeerde duikers WR. Ik begrijp dat niet. Een pakking is een pakking is een pakking.
De ISO certificering gaat ook over andere dingen zoals afleesbaarheid en dergelijke.
Dan zijn er nog fabrikanten zoals Sinn die hun horloges niet alleen 200m WR maken, maar ook Unterdruckssicher.
Wat aardig van je om het zo even op te sommen.
Helder en duidelijk !
Das dus best een beetje verwarrend want als je met een 30 m WR van de hoge duikplank gaat ben je waarschijnlijk aan de beurt…
Dat kan een 100 m wr je nog de kop kosten, afhankelijk van hoe ongelukkig je het water raakt.
En de hoogte van de plank.
Waarbij, als m’n (EDIT:) kroonjuwelen in m’n keel zijn geschoven maak ik me niet druk om een kapot horloge. Au.
Mijzelf kennende… heeeel ongelukkig.
Okay, voor iets anders dan handen wassen en iets met natte mosselen doen, zallik bij voorkeur een 200 m WR gebruiken.
Haha je moet het in een geval van bijvoorbeeld een klap in het water niet zo zeer in meters denken maar in atmosfeer drukverschil. Door de klap krijg je een zeer plotseling verschil in druk, dan kan ook een horloge met een behoorlijke wr. de geest geven.
Wr. staat meestal in meters aangegeven omdat voor de meeste mensen dat wat meer betekenis heeft dan atmosfeer.
Misleidend is het wel … bij 30 meter denk ik : zo diep kom ik zelfs met duiken - hangende onder zo’n instructeur - niet eens, dus no problem.
Nu hoor ik dat je bij een beetje mossel al problemen kunt hebben en dat douchen of badderen helemaal uit den boze is.
De Seagull 1963 gaat er hoogstwaarschijnlijk, toch wel komen maar ik ben gewaarschuwd. Waarvoor dank.
Gefeliciteerd, leuke klok.
Ik heb er zelf ook één en draag m regelmatig.
Ik kan er alleen niet toe komen om hem op een NATO band te dragen.
Maar dat ligt ongetwijfeld aan mij.
Mooi en zeer fraaie Laguiole ook! Ik heb ook een paar van die messen; neem ik altijd mee als wij op vakantie gaan