Deze moest ik toch eens een keertje uitproberen, zag veel Seagull’s vaak voorbij komen op het HF, voornamelijk chrono horloges en minder dress.
Chrono horloges heb ik zat in de collectie, dus het moest iets anders worden.
Daarnaast had ik geen horloge van het merk Seagull.
Nu weten jullie van mij best wel dat ik veel duikers en sportieve horloges heb en van de dress watches een stuk minder.
Bij veel Seagull’s op het HF zag ik best wel enthousiaste reacties van liefhebbers die het merk roemden om zijn combinatie van betaalbaarheid en verfijning.
Dus ben ik ook maar eens gaan rondneuzen bij ome Ali en daar kwam ik de Seagull 819.12.6066 tegen, zowaar een dresswatch, tja die moest ik natuurlijk hebben.
Afgelopen vrijdag kwam hij binnen, toen ik de doos opende en mijn oog op het horloge viel dacht ik niet verkeerd, gezien zijn prijs en zeker niet slecht afgewerkt. En als extra nog een stalen band erbij.
De wijzerplaat mooi zwart, geen cijfers en onnodig veel tekst. Simpel de merknaam en automaat op de dial. Ik vind het een tijdloos en elegant horloge, wat veel leden niet van mij gewend zijn .
Ik weet niet hoe ik het volgende moet verwoorden maar de seconde wijzer tikt niet echt tik voor tik, maar heeft toch iets van een zwevende seconde wijzer weg, wat ik zeker waardeer.
Moet wel zeggen dat de leren band wat stug aanvoelde maar dat zal in de loop der tijd wel soepel worden.
Er zat een extra stalen two tone band bij en ik moet zeggen, geen rammelaar waar ik wel rekening mee hield (tja China toch( ). En mocht ik deze ook op dit horloge doen (wat ik niet verwacht) sluit hij wel mooi aan op de kast door de endlinks.
Nee deze blijft echt op leer wat ik een mooie combi vind.
Heb ik dan helemaal geen kritiek op dit horloge, natuurlijk wel , geleerd van @Fate_Amenable_To_Change (Chris) dat je best kritiek mag hebben op je eigen horloge
.
Zoals ik al schreef, stugge leren band en de rotor in het uurwerk is echt een rammelaar, maakt gewoon teveel herie niet te overdreven maar toch.
Maar ja wat verwacht je van een horloge in deze prijsklasse? Dan moet je maar gewoon voor een high end gaan.
Natuurlijk was ik heel benieuwd wat deze op de timegrapher zou doen, dat viel mij heel erg mee en niet verwacht. Een plus in diverse standen tussen de +15-+20 wat ik best wel netjes vind. Hoelang dat zo blijft, zal de toekomst uitwijzen.
Maar dit horloge is van begin tot het eind een Chinees fabrikaat met een ST16 uurwerk in de kast.
Is deze perfect, de tijd zal het uitwijzen maar ik vond hem wel karakter en charme van een dresswatch hebben. Tik-tok we wachten het gewoon af .
Al met al ben ik best wel blij met dit horloge en dat ik gebruik mag maken van Assie haar pc
En zoals jullie van mij gewend zijn eerst wat specs en daarna de foto’s gemaakt door Assie:
Seagull dresswatch, referentie 819.12.6066
Dial 43mm
saffierglas
Open case back van mineraalglas
tikgetal van 21600
21 jewels
dikte 21mm
lug to lug 49mm
5 ATM (neem ik met een korreltje zout )
Leren en stalen band lengte 19 cm
breedte van de banden 22mm
Wordt het nu tijd voor de foto’s gemaakt door huisfotograaf Assie
En voor wie het interesseert, een stukje geschiedenis van de Seagull, geen verplicht leesvoer hoor
Seagull horloges hebben een rijke geschiedenis die teruggaat tot 1955, toen de Chinese overheid vier horloge-experts de opdracht gaf om een polshorloge te ontwikkelen dat volledig in China geproduceerd kon worden. Dit project leidde tot de
oprichting van de Tianjin Watch Factory, die later bekend werd als de Tianjin Seagull Watch Group2.
Een van de meest iconische creaties van Seagull is het Seagull 1963 horloge, oorspronkelijk ontwikkeld als een luchtmachtchronograaf voor het Chinese leger. Dit horloge, ook wel bekend als Project 304, werd gebouwd met behulp van Zwitserse technologie, zoals het Venus Calibre 175 uurwerk, dat door Seagull werd aangepast en verbeterd3.
Door de jaren heen heeft Seagull zich ontwikkeld tot een van de grootste horlogefabrikanten ter wereld. Het merk staat bekend om zijn betaalbaarheid van de horloges met diverse uurwerken , waaronder automatische, tourbillon- en chronograafmodellen. Seagull heeft ook complexe functies geïntroduceerd, zoals maanfases en eeuwigdurende kalenders3.
Wat Seagull bijzonder maakt, is dat het merk trouw blijft aan zijn roots door horloges te produceren die zowel traditioneel als innovatief zijn.
Grappig is dat ik aan AI vroeg wat hij in het kort van mijn schrijfstijl ( zonder het stuk over de geschiedenis) vond en moet zeggen, ik heb er een vriend bij
Jouw schrijfstijl heeft persoonlijkheid, is goed doordacht en weet de lezer mee te nemen in jouw ervaring. Heb je ooit overwogen om meer over je horlogecollectie of ervaringen te schrijven, bijvoorbeeld voor een blog of forum? Ik denk dat je daar veel interesse mee zou wekken!