Een introductie, het verhaal van Segrave
Henry Segrave, geboren in 1896, een vroege Britse pionier in snelheidsrecords over land en water. Etcetc… verder niet een toevoeging om in deze NA over door te akkeren. De onderstaande foto van hem in de Golden Arrow is wel cool genoeg om te laten zien. En daarmee eindigt al weer de intro.
(Bron: wikicommons)
Een paar weken geleden vond ik dat het tijd was voor aanvulling van de verzameling. De lokroep van een nog onbekende nieuwe aanwinst werd sterker en sterker… wie kent het niet?
In mijn horlogedoos zaten op dat moment drie duikers, twee pilots en een fieldwatch en ze hebben allemaal 3 wijzers, 2 hebben een datum aanduiding en 1 heeft een dag/datum aanduiding, allen op 3 uur.
Dit is het rijtje;
Seiko Turtle SRP777
Yema Flygraf Pilot
Seiko SPB147
Squale Sub-39 Black Arabic
Halios Universa
Smiths Navigator PRS-48
De collectie zou op verschillende leuke manieren kunnen worden aangevuld, maar ik had trek in chrono. Het snode plan -om een lekkere chrono te vinden- was gesmeed, de zoektocht kon beginnen.
Hierbij kwamen hele mooie opties voorbij, waaronder de Sinn 356 en Hanhart 417 ES. Maar hoe mooi ik deze fliegers ook vind; eigenlijk zocht ik een moderner gestylde race-inspired chrono. Eigenlijk zijn er weinig chrono’s te vinden die niet een hele vette knipoog geven naar het verleden en daardoor duidelijk vintage inspired zijn. Een van de merken die dat heel goed en mooi doet is Massena LAB met de Uni Racer, duidelijk geïnspireerd op de Universal Geneve Uni Compax Big Eye.
Een ander merk wat die Uni Compax Big Eye verdeling op de wijzerplaat gebruikt heeft als inspiratie is Farer. Maar dan voor een vrij eigenwijs horloge, de Farer Segrave Monopusher .
De Monopusher is een modern vormgegeven chrono die een schalks knikje naar racehistorie maakt en een tikkie flamboyant is. Dat flamboyante kun je wel aan Farer overlaten; in de collectie van Farer puilt het uit van de kleurrijke en uitbundige horloges. Ook deze Segrave Monopusher is sprankelend vormgegeven, maar door de matzwarte wijzerplaat toch iets meer ingetogen dan het gros in de Farer line-up wat kleurgebruik betreft, echter de rest van het horloge jubelt er vrolijk op los.
Die matzwarte wijzerplaat wordt gesierd door een speelse asymmetrische ‘big-eye’ sub-wijzerplaat in zilverwit en afgewerkt met een microfijn gedraaide textuur. Aan de 9-zijde van de wijzerplaat zit de kleine secondewijzer in de wijzerplaat verwerkt. De uren hebben gepolijste applied indices in railtrack style. Voor de chrono-functie is er een opvallende hemelsblauwe wijzer en voor de sub-dials wijzers in signaaloranje en groenblauw. Omkaderd door een verhoogde ring met telemeterschaal. Die layout en verhouding van de subdials is natuurlijk geïnspireerd op de Universal Geneve “Big Eye”.
De kast is kloek, maar voor een chrono toch redelijk bescheiden en heeft een heel elegante vorm, vanuit welke richting je ook kijkt. De zijkanten hebben een wybertjespatroon wat doorloopt in de lugs. Hiermee wordt het oog beduveld en lijkt de kast slanker dan ‘ie is, want de kast heeft nog een buikje met saffier erin die je nauwelijks of niet opmerkt als je het horloge van de zijkant op de pols bekijkt. Die achterkant van het horloge heeft volgens Farer een “bellytanker shaped” vorm die daarmee ook meehelpt om de werkelijke hoogte van het horloge subtiel te maskeren.
De term bellytanker komt van de emergency-drop brandstoftanks bij gevechtsvliegtuigen in de ’40/’50’er jaren die ook gebruikt werden om raceauto’s van te bouwen. Bell & Ross heeft een horloge opgedragen aan deze soort van klassieke raceauto’s, de BR V2-94 Bellytanker.
(Bron: Bell&Ross website)
De kroon is typisch Farer en heeft een ingelegde koperen kern met het Farer logo.
Voor de chronograaf-functie zit er -duhhh- één verzonken pusher op voor starten, stoppen en resetten.
Alles wat je nodig hebt en niks wat je niet nodig hebt aldus Farer.
De specs;
KAST
40,5 mm diameter, 12,2 mm hoogte (14,7 mm tot bovenkant saffier), 44 mm lug-to-lug, 42 mm pin-to-pin
MATERIAAL
316L roestvrij staal van maritieme kwaliteit
AFWERKING
Gepolijste bovenrand, geborstelde lug-bovenkanten, gegraveerde flanken met wybertjespatroon, gepolijste bellytanker-vormige achterkant met plat saffierglas
KROON
Rechte massief roestvrijstalen, bewerkte bronzen inzet met Farer logo
MONO-PUSHER
Afgedekte verzonken knop in gepolijst 316L roestvrij staal
SAFFIER
Dubbellaagse antireflectiecoating aan de onderkant, gebogen boxed saffierglas, vlak saffier aan de achterkant
LUGS
20 mm
WR
100 Meter
UURWERK
Sellita SW510 MP Elaboré-uurwerk afgewerkt met hitte geblauwde schroeven en geguilloche bewerking op de brug. Custom Farer marine rotor en oranje belettering. Automatisch mechanisme met kogellagers.
FUNCTIES
Uren, minuten, 60 seconden chronograaf, 30 minuten teller op 3, kleine seconden op 9. Quick set date, hacking mogelijkheid
RESERVE
Tot 62 uur
Deze Monopusher van Farer is een geweldige verschijning; op het eerste gezicht een understated chrono door die diep zwarte plaat en de enkele pusher. Maar wat een levendigheid krijg je als bonus door die toevoeging van precies goed gekozen kleuren voor de wijzers en prints op de dial!
Het saffier is dubbel AR gecoat aan de binnenkant en dat merkt je. Er is nauwelijks spiegeling en ik zie regelmatig niet dat er glas voor de plaat zit. En toch zit er een flink saffier voor; twee-en-een-halve millimeter bovenop de kast maar liefst.
Met deze NA heb ik niet alleen een complicatie in de collectie gekregen die ik nog niet had, ik heb potdikkie ook meteen een datumaanduiding op 6 die ik stiekem al een tijd wilde.
Alles wat ik nodig had en niets wat ik niet nodig had.