NA: Seiko 5 office GMT (dokters advies)

Ok bovenstaande strookt natuurlijk helemaal niet met alweer een nieuwe NA :grimacing:
Maar ik geef het eerlijk toe dat ik verslaafd ben aan horloges en volgens mijn dokter is het gelukkig niet heel ernstig. Het afbouwen van de collectie was een goede stap in de juiste richting om van de verslaving af te komen.

Maar zoals bij de meeste verslavingen kun je niet zomaar stoppen. Je krijgt dan echt last van afkick verschijnselen en vreemde bijwerkingen, zoals zweten, benauwdheid ect. Of zou dat door het weer komen :thinking:

Dus heb ik mijzelf voorgenomen (of mijzelf voor de gek gehouden) om af en toe toch maar wat te kopen en als de collectie weer richting 10 stuks gaat, moet ik bij mijzelf aan de bel trekken om de collectie weer langzaam aan uit te dunnen. Maar dit alles vooral met kleine stapjes volgens de dokter, anders loop ik het risico dat het een permanente verslaving wordt en dat moeten we niet hebben toch :rofl:

Zo genoeg over mijn verslaving en back to the real deal :+1:


Het ontwerp van de kast en wijzerplaat is geïnspireerd op een van Seiko’s meest geliefde sporthorloges, bij liefhebbers bekend als de Seiko SKX-serie.

image image

Een GMT past eigenlijk bij iedereen wel in zijn/haar collectie. Tenminste ik heb al eerder een paar gehad en om een of andere reden verdwenen ze weer uit de collectie (flipperitus) :grimacing:

Er bestaan 2 soorten GMT’s. De Office GMT en de Traveler of True GMT.

De Office uitvoering is de meest bekende en gebruikte GMT en de Traveler GMT vind je vaak op de duurdere horloge oa Rolex, Omega.

Office GMT:
Makkelijk om de gmt wijzer op een andere tijdzone zetten.
Nadeel is dat je alles moet instellen als je daadwerkelijk naar een land met een andere tijdzone reist.
Quick date set
Eventueel een derde tijdzone met 24 uurs bezel.
Redelijk betaalbare GMT.

True GMT
Afzonderlijke instelling van de uur wijzer. Makkelijk als je veel reist en in dit geval hoef je alleen de uurwijzer maar te verzetten.
Geen quick date.
Eventueel een derde tijdzone met 24 uurs bezel.
Prijzig maar wel de betere GMT.

Affijn, de Seiko is dus een Office GMT en dat werkt voor mij prima. Mijn moeder woont in Las Vegas en zo kan ik snel zien hoe laat het is bij haar. En als ik al naar een andere tijdzone reis, dan stel ik het horloge gewoon in :wink:

Nu het horloge zelf. Ik denk dat Seiko er aardig in geslaagd is om een betaalbare GMT op de markt te brengen die het grote publiek wel aanspreekt. Er zijn momenteel 3 varianten beschikbaar, de blauwe, de oranje en de zwarte variant.

Ik heb persoonlijk voor de zwarte variant gekozen. Ik heb namelijk die oranje variant op een Seiko 5 gehad en die kleur is het gewoon niet naar mijn mening. De blauwe voor mij ook niet omdat het blauw van de dial en de bezel afwijkend is.

Ik weet het wel dat zwart saai kan zijn, maar onder een bepaalde lichtval kun je zien dat het onderste gedeelte van de bezel grijs is en in combinatie met de rode tekst en GMT wijzer, valt het saaie wel mee.


De afmetingen van dit horloge is bijna gelijk aan de SKX, hij is een klein beetje dikker en maar niet hinderlijk bij het dragen.

Seiko maakt ook hier weer gebruikt van hardlex, voor zowel de crystal als voor de bezel insert.
De bezel is zowel linksom als rechtsom te gebruiken. Dit is wel even wennen, want er zit geen veer in waardoor deze dus niet klikt. Gelukkig zit de bezel “strak” genoeg zodat deze niet per ongeluk kan draaien bij het dragen.

Groot pluspunt, volgens Seiko, is de verbeterde Jubilee bracelet. Deze is nu voorzien van solid endlinks en voelt beter en minder “rammelig” aan.

Het uurwerk betreft een 4R34 met een frequentie van 21.600 24 jewels en goed voor 41 uur reserve.

De algehele afwerking en indruk van de Seiko is degelijk zoals we dat van hun gewend zijn.

Maar het is niet allemaal hosanna voor de Seiko. Zo sluit de jubilee niet echt mooi aan bij de kast.

De crystal is voorzien van een facet rand. Hierdoor krijg je een diepere rand tussen de crystal en de bezel, waardoor zich hier stof en andere viezigheid kan verzamelen.

De pukkel op de crystal had voor mij ook niet gehoeven, maar hij is tenminste wel netjes uitgelijnd.

Ik denk dat Seiko hier wel een aardige en betaalbare GMT op de markt heeft gezet die velen van ons wel aanspreekt. Deze blijft voorlopig wel in de collectie.
Bedankt voor het lezen en hier nog wat foto’s.

39 likes

Kijk, eindelijk weer eens een zwart-grijze variant! De mooiste wat mij betreft!

Gefeliciteerd en geniet ervan!

1 like

Je topic is dubbel aangemaakt trouwens :wink:

1 like

Foutje en al gefixt :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Proficiat

1 like

Wie is je dokter? Ik wil me ook laten behandelen voor de horloge koopziekte. :rofl: :+1:
Maar ik geef het eerlijk toe dat ik verslaafd ben aan horloges en volgens mijn dokter is het gelukkig niet heel ernstig.

1 like

Gefeliciteerd! Een leuke en betaalbare GMT. :+1: Wat wil je nog meer?!

1 like

Heel tof horloge! Leuk geschreven. Erg leerzaam. :nerd_face: :ok_hand:

Veel plezier met de office GMT! :clap:

1 like

Thanks gaat wel lukken

Thanks

Mag ik helaas niet vertellen :wink:

Nog een Squale :thinking:

Thanks

:laughing: Ja, een Squale erbij is altijd leuk! :+1:

1 like

Mooi ding, deze Seiko. :+1:
Veel draagplezier toewenst met de NA.

1 like

Hele gave release van Seiko, geniet ervan!

1 like

ik vind ze leuk hoor, die Seiko GMT’s! Had wellicht niet de zwart-grijze genomen, maar de blauwe. Smaken verschillen.

Begin van het jaar bijna alles de deur uit gedaan, ook de SKX, en er een Tudor GMT voor teruggenomen. Vooralsnog lijkt het een-horloge-voornemen te werken …

1 like

Mooi, toffe kleur ook, veel plezier ermee

1 like

Genoeg foto’s dank je! Ik vind dit wel de mooiste, maar de bling die ik erin zie houdt mij tegen er 1 aan te schaffen… en wat de bling veroorzaakt? Ik heb geen idee.

1 like

De keramische bezels, ook de reden dat ik een hekel heb aan keramische bezels. Ziet er goedkoop uit, op eender welk horloge, ook al is het natuurlijk omgekeerd bedoeld.

2 likes

Waarschijnlijk de polished midden gedeelte van de bracelet. Die ga ik nog mat maken, maar als je de foto’s bekijkt met de tropic erop, dan zie ik weinig bling meer :wink:

1 like

Die combi dus… :slight_smile:

2 likes

Leuk topic Anno! Veel plezier met de Seiko en groetjes van zijn tweelingbroer :grin:

2 likes

Als je het over de Seiko hebt, deze heeft een bezel insert welke gemaakt is van hardlex.

Zelfde idee als bij een insert van saffier.

1 like