Deze morgen zin om nog eens de lof-trompet boven te halen, en dit voor een lijn van horloges die mij al lang interesseren. Vandaag is er eindelijk ééntje binnengekomen. Het gaat om de Seiko Lord Matic (LM) lijn, die de hoge middenmoot vormde van het Seiko gamma in de late jaren '60 en '70.
Dit specifieke exemplaar heeft het allereerste LM uurwerk, de 1968 5601A, die later door-ontwikkeld werd tot het eerste King Seiko/Grand Seiko uurwerk. Wat is er zo fijn aan dit uurwerk? Het combineert de (relatief) hoge 21.600 bph met hacking functionaliteit. Wat deze werkjes echt bijzonder maakte (en zeer kwalitatief, op Zwitsers niveau), is dat de ‘winding gear’ geintegreerd zit in het caliber, in plaats van, zoals gewoonlijk, ‘toegevoegd’ aan een manueel caliber. Samen met de indirect aangedreven minuten-wijzer liet dit toe om een betrouwbaar uurwerk te maken met grote balans en zeer laag profiel. Wie houdt er niet van een bijzondere automatic in een slanke kast?
We gooien nog wat zaken in de mix;
een monocoque volstalen kast (uurwerk kan enkel via de wijzerplaat geserviced worden) - een kastvorm die garant stond voor een betere waterdichtheid dan de concurrenten van die tijd;
een reeks minimalistische ‘bauhaus’ wijzerplaten die niet misstaan in de huidige GS lijn, vaak nog afgewerkt met een interessante linnen patroon;
standaard volstalen Stelux kwaliteitsbracelets (mijne heeft een aftermarket Maruman).
Verschrikkelijk ondergewaardeerd zijn ze (nog), deze pareltjes. Meer foto’s volgen.
Dit exemplaar is dus de 5601-9000, geintroduceerd op de markt in 1968. Mijne is van Mei 1972. De vorige eigenaar vond, naar eigen zeggen, de Stelux niet fijn dragen. Vandaar de upgrade naar een Maruman BoR.
Prachtig,wat is dat toch met Seiko,voor ik op HF kwam had ik er niets mee en ondertussen is de 2e onderweg en ik wil nog een monster en een kinetic en…
Ik kan niet voor jou spreken maar bij mij speelde het ook wel mee dat de Seiko’s waar je buiten HF het meest in contact komt, bij “de juwelier om de hoek” gewoon niet echt interessant zijn. Hier op HF komen echter prachtige vintage modellen langs(zoals deze) maar ook heel veel andere dikke modellen die je ook bij de reguliere Juwelier niet zo snel vindt.
Binnenkort gaat deze even weg om een nieuw glaasje te krijgen, er zit in het huidige glas een barst aan de linkerzijde.
Werkje loopt alvast mooi en op tijd, een 20 sec verschil op 24u, mooi resultaat voor dit oudje van van meer dan 40j oud.
Blijft ook gewoon op de BoR band, ik ben echt verkocht aan deze combo.
@septentrio Mooie aanwinst! En mooi beschreven. Hier druipt het enthousiasme vanaf en dat is altijd leuk om te lezen (vind ik)!
In 2015 heeft Seiko de internationale distributie (verdeling onder dealers in diverse regio’s in de wereld) drastisch uitgebreid, tegelijk met een flinke verbreding van de Prospex lijn. Tot die tijd lag er bij de Seiko AD in ongeveer ieder westers land nauwelijks wat interessants in de vitrine. Maar nu kunnen deze AD’s ook de modellen verkopen die wij, liefhebbers, aantrekkelijk vinden. Er gaat dus een wereld open voor veel mensen, nu bijvoorbeeld de nieuwe Prospex modellen, zoals de Turtle en de Sumo (met X dan weliswaar) ineens bij ‘hun’ juwelier liggen.
Blijft een beetje jammer dat Seiko hiermee zo ontzettend lang heeft gewacht, natuurlijk. En dat we in Nederland ongeveer de hoogste prijs ter wereld betalen (tja, wij malle Nederlanders betalen overal de hoofdprijs voor ). Maar goed, zelfs dan blijven die Seiko’s natuurlijk scherp geprijsd en wij, liefhebbers, hebben natuurlijk zo onze eigen manier om wat goedkoper een mooie Seiko te scoren!
In afwachting van mijn horloge, zit ik op het forum wat stevig door te lezen. Getuige veel leden van het forum is Robbie409
degene, die als juwelier in Seiko horloges de scherpste en voordeligste aanbiedingen heeft. Waarom zou men dan nog elders gaan kopen.
Heel mooi. Ik neem trouwens aan dat de LM / Lord Matic niet buiten Japan werd verkocht? (Net zoals latere KS en GS modellen…)
Wat dan wel weer apart is, is dat Seiko in het verleden (jaren '70) wel degelijk high-end horloges verkocht heeft buiten Japan. Dan stond er bij deze ‘export’ modelleen alleen Seiko op, geen KS ofzo.
Ik heb zelf een Seiko 5626 ‘officially certified chronometer’ (de latere uitvoering van het 56 kaliber, zowel door Suwa / GS als Daini / KS gebruikt) - maar hoe/waar die dan precies verkocht zijn is me toch wat raadselachtig. Ik begreep zowel in Azie, USA als Europa.
In ieder geval, de mijne is momenteel onderweg terug van service, zal wel 'ns wat plaatjes trekken.