NA: Seiko 6139 "Pogue" '71

Al jááááren is geel mijn lievelingskleur. Vroeger moest er al kaas op brood, omdat anders de lunch niet compleet was. Na enkele jaren reed ik vol trots een Civic in Racing Yellow de showroom uit, later gevolgd door een vla-gele Seat Leon.
Heden ten dage is mijn auto zilvergrijs, maar ik ben trots op zijn gele kentekenplaten. Wel word ik nog altijd vrolijk als ik mijn gele schoenen aan trek, of van een knalgeel t-shirt. Als ik mag kiezen, wordt het geel.

In horloges blijft de kleur vaak beperkt tot zwart of zilver/wit. Als er al een kleurtje aan zit, is het veelal blauw. De overige kleuren zijn al zeldzamer, hoewel een klein roodrandje op een Pepsi bezel nog wel eens voorkomt. Geel goud past me niet, ook financieel niet. Verder is er helaas ook nauwelijks geel te bekennen, en als er al eens een gele wijzerplaat te vinden is, lijkt het meestal alsof deze gemarineerd is in Lego. Prachtig spul, maar weinig stijlvol om de pols.

Totdat ik kennismaakte met een afbeelding van een gele Seiko 6139 “Pogue”. Wat een fantastische kleur geel! En dan die blinkende sunburst, waarin het geel nog mooier en dieper wordt. Vanaf de eerste keer dat ik er één zag, was ik verliefd.
Een echte zoektocht heb ik niet op poten gezet. Ik had al wel met enige regelmaat gekeken op Ebay en dergelijke valkuilen, maar nooit een echt mooie gezien voor een redelijke prijs van een aanbieder die ik wil vertrouwen. Bovendien kan elke euro maar één keer worden uitgegeven, en de laatste tijd gaan er daar behoorlijk veel van naar doelen met hogere prioriteiten.

Totdat @NickW zijn exemplaar uit 1971 in het blauwe gedeelte slingerde. Al vanaf het eerste moment was ik geïnteresseerd. Maar deze yellow Pogue was bijna te mooi om waar te zijn: Een originele wijzerplaat, en dan nog vrijwel zonder donkere verkleuring. Originele chrono-wijzers, welke kaarsrecht resetten. Een vlijmscherpe kast zonder butsen. Dat kan toch haast niet voor die prijs? Er moet haast wel een adder onder het gras zitten. Gebrekkig mechaniek of zo: de inner bezel draait niet. En kijk naar die verweerde minutenwijzer, dat moet haast wel een teken aan de wand zijn. Legio argumenten om het vooral niet te doen stapelden zich op. Waarvan de prioriteit van de uitgave niet de minste was.

Maar ja, hij bleef lonken, en niet zo’n beetje ook. Stel dat hij nou echt zo mooi is, dan is dit toch een buitenkans met zijn snaarstrakke kast? Uiteindelijk heb ik de stoute gele schoenen aangetrokken, en contact opgenomen met Nick en een afspraak gemaakt voor bezichtiging. Bij de eerste aanblik werd ik al verleid door het sexy geel. De inner bezel was al volgens afspraak gerepareerd (Thnx Nick!).
In de hand en op de pols stond hij me geweldig, en vlinders maakten zich meester van mijn buik.
Hij was echt zo mooi en strak, en de minutenwijzer viel ik het echt veel minder op dan op de foto’s. Wat me opviel, was de enorme verfijndheid van het horloge. De bedrukking was zo enorm strak, tot in de kleinste details! Ik was helemaal om, en apetrots keerde ik huiswaarts met een aanwinst welke moeilijk als nieuw valt aan te merken.

Een aantal jaartjes ouder dan ikzelf (ik ben al jaren 36, zeg ik altijd) is dit een echte vintage. Ik heb dan ook nog wel even getwijfeld om dit topic in het Vintage gedeelte te zetten. Maar de reden dat ik verliefd ben op dit horloge is niet zijn leeftijd. Ik heb weinig met vintage. En ook niet veel met zijn beroemde geschiedenis, met zijn eerste automatische chrono-uurwerk en zijn ruimtereis en zijn illustere naamgever. In de eerste plaats werd ik verliefd op de betoverende gele wijzerplaat. En daarom hoort hij gewoon een NA topic te krijgen.

En nu is het dan eindelijk tijd voor foto’s. Mag ik u voorstellen, mijn nieuwe liefde:


Close up: De subdial. Als er verkleuring optreedt, dan gebeurt dat meestal hier als eerst. Aan de randjes zijn kleine plekjes te zien, maar met het blote oog zijn ze vrijwel niet waarneembaar.

Nog één dan: Dit vuurwerk op de pols is het gehele jaar door volkomen legaal.

Bedankt voor het lezen en kijken, en uiteraard wens ik iedereen een geweldig 2019.
Nick, bedankt voor deze prachtige kans en voor deze ravissante schoonheid.
@CitizIrv, jammer dat ik deze voor je neus heb weggekaapt, maar je hebt inmiddels zelf al een schitterend alternatief binnen.

55 likes

Gaaf. Mooie start van het nieuwe jaar :ok_hand:

1 like

Geel is ook mijn favoriete kleur, succes met de Pogue.

1 like

Vind de Pogue erg gaaf en ben een tijdje opzoek geweest naar verschillende moonwatches. De combinatie van een gele wijzerplaat met een Pepsi bezel trekt mij totaal niet. Denk dat het horloge er veel beter uit zou zien met een volledig zwarte bezel bij zo een wijzerplaat. Verder ziet jouw exemplaar er prachtig uit. Geniet ervan!

1 like

Mooie aanwinst, veel plezier ermee!

1 like

Mooie Pogue, geniet ervan!:+1:

1 like

Mooie NA @SteefV!!
De kans was inderdaad groot dat als deze nog een week op Marktplaats had gestaan, ik een bezoek aan @NickW had gebracht.
Maar geen probleem, blij voor je @SteefV! :+1:t3::v:t3:
Mijn NA is trouwens geen alternatief, maar een meer dan fijne vervanger voor de andere blauwe die ik pas een maand had, deze is in twee dagen weer verkocht!
Nu rustig op zoek naar een mooie gele Pogue!

Omdat Seiko en geel je aandacht trekt, misschien is dit iets voor je:

2 likes

Nice!

Nu wil ik de pret niet bederven… maar het is toch gewoon oranje? :rofl:

1 like

Nog een mooie 6139 op het forum! Van harte!

1 like

Bedankt heren!

@CitizIrv

Ja, dat bedoel ik dus met ‘gemarineerd in Lego’ :rofl:

@Striker
Die subdial lijkt inderdaad oranje, maar het is echt geel. Komt door de lichtinval. Mooi he? :heart_eyes:

3 likes

Heel erg gaaf.
Geniet ervan.

1 like

Goeie koop !

1 like

Gefeliciteerd met deze mooie gele aanwinst! Geniet er van in goede gezondheid!

1 like

Heel vet!!

2 likes

Mooi verhaal en natuurlijk ook het horloge - heb hem zelf ook lang gevolgd en ik vind het toch stiekem fijn ook dat die niet in een flipperkast terecht is gekomen :wink: Veel plezier met geel!!

3 likes

Geniet van je (gele) NA!

2 likes

Mijn beste,

Een openhartige introductie van een markant horloge!!
Leuk om te lezen en te zien!!
Ik wens je er een levendige tijd mee.:watch:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

5 likes

Erg mooi!

1 like

Prachtig

1 like

Goed om te lezen dat het horloge nog bevalt :smile: Heel veel plezier ervan!

1 like