NA: Seiko 6306-7001 "Turtle"

Ik ben me al een tijdje aan het verdiepen in de vintage duikers van Seiko. Ik heb al een Seiko 12082 Silverwave, al is dat nooit echt een duikhorloge geweest.
Het eerste duikhorloge van Seiko is de 62MAS, de tweede is de befaamde 6105-8000 (meer bekend als de Capt. Willard. En dan is er de derde, de 6309-7000. Tenminste, dat was het model voor de markt buiten Japan. Ook geen slecht horloge, het 6309A staat niet echt bekend als een probleemhorloge.
Maar er was nog een model, alleen bedoeld voor de Japanse markt. Had 21 juwels ipv. 17 en had bovendien hacking. Het is een van de meest iconische horloges ooit van Seiko, vooral de “Turtle” was erg populair. En dat was het model 6106-7001.

In maart had ik er een dienstverband bij mijn werkgever erop zitten van maar liefst 25 jaar! Een hele tijd, en er is amper een moment geweest, dat ik dacht, ik verander van baan. Het is er prettig werken en bovendien erg afwisselend. En nog steeds werk ik er met veel plezier! Maar goed, voor al die tijd voor mijn baas kreeg ik een leuke bonus, en daar wilde ik me eens een echt leuk en mooi horloge voor kopen. Maar ja, er zijn zoveel mooie horloges, en ik kwam toen deze tegen (en nog een andere, die ik later eens zal voorstellen).
Tegenwoordig gaan de “Turtles” tegen nogal stevige prijzen over de tafel. Prijzen variëren van €600 tot over de duizend euro. Dat heb ik nog nooit aan een horloge uitgegeven, en ben ik ook niet van plan te doen. Het is niet, dat ik het niet kan, maar het niet wil. Ik heb meer dan genoeg plezier met de goedkopere horloges, al zijn er de laatste tijd wel meerdere “duurdere” horloges bijgekomen.

Maar de jacht op zulke juweeltjes is juist leuk. Op Buyee kwam ik een lotje horloges tegen, waar een hele mooie 6106-7001 in zat. De prijs was wel hoger, dan ik er normaal voor over zou hebben, maar zoals ik al zei, ik wilde een mooi exemplaar hebben. En toen was het afwachten tot de veiling zou aflopen. Het was even spannend, maar tegen een zeer leuke prijs kon ik deze veiling winnen. De andere horloges, die in dit lot zaten, interesseren me niet echt veel. Ze doen het wel, dat heb ik al getest, maar ze zullen nooit mijn verzameling halen…
En toen was het afwachten, tot alles bij het depot van Buyee aangekomen was, en ik het kon laten opsturen. Wie een beetje bekend is bij Buyee, weet dat het verzenden met DHL de beste, goedkoopste en de snelste manier van verzenden is. Vrijdag werd het pakket in Tokyo opgehaald, maandag werd het bij mij geleverd. Douaneafhandeling kan digitaal, erg handig! Geen oponthoud, meteen duidelijk wat je moet betalen en hoeveel.

Maar vanaf het moment, dat duidelijk was, dat het pakket met mijn horloge(s) zouden arriveren, is er altijd wel wat spanning. Ik verzamel meestal wat meer horloges via buyee, om de verzendkosten iets te verdelen. In dit geval een goede batch, want op 1 na deden alle horloges het, en de ene, die het niet doet, zal het waarschijnlijk toch weer doen na eens goed zuiver gemaakt worden.

En bij het uitpakken bleek, dat het horloge er nog beter uitzag dan op de foto’s. In de advertentie stond, dat de verkoper dit horloge nieuw gekocht had, en het de afgelopen twintig jaar niet meer gedragen had. Ik durf stellig te zeggen, dat dit horloge echt amper gedragen is! De enige krasjes, die op dit horloge te vinden zijn, zitten, vreemd genoeg, op de kroon, en eentje op de lug linksonder. Wat kleine deukjes op de zijkanten zijn de enige sporen, die dit horloge heeft. Ik heb prijzen van horloges in deze staat gezien voor het dubbele, voor wat ik ervoor betaald heb… Dat is een heel goede mazzel!
Helaas zat er de originele band niet bij, maar ik had me in Japan al een nieuwe DAL1BP band besteld, die wel op het origineel lijkt. Maar het draagt wel heerlijk!

Thuis op de Timegrapher laat dit horloge zich ook van de goede kant zien, loopt erg strak en nog steeds op tijd. Ik heb me de moeite genomen om de caseback eraf te halen. Het zou me niets verbazen, als deze nog nooit eerder is open geweest. Aan de binnenkant zijn geen markeringen te vinden van eerder onderhoud, en nog beter, ook geen sporen van vocht! Het lijkt erop, dat ik een echt juweeltje heb kunnen bemachtigen. Niet alleen van buiten, maar ook van binnen! En echt alles lijkt ook origineel. De bezel is zeker origineel, en de wijzers en wijzerplaat ook. En alles is ongepolijst.

En ik vind het model nog mooier, dan ik gedacht had! Ik heb al eens een hommage aan dit horloge gehad, maar dat is amper te vergelijken met het origineel. Dit draagt zo goed, je merkt het nauwelijks, dat je het om je pols hebt, ondanks dat het geen klein horloge is. Ik zou het hele dagen willen dragen, maar ik ben bang, dat het op mijn werk zou beschadigen. Nou ja, daar heb ik dan andere horloges voor, waar ik niet bang ben om een krasje op te lopen! Want waar vind je nog eens zo’n pareltje in deze staat?

En nu dan foto’s!

49 likes

Prachtig!

Dat is jezelf nog eens een jubileum cadeau doen!

Geniet van deze beauty.

1 like

Mooie aanwinst Patrick :ok_hand:

1 like

Mooie aanleiding om jezelf te trakteren op deze mooie aanwinst :ok_hand:en verpakt in een gave introductie​:smiley:veel plezier met dit horloge met een verhaal!

1 like

Van harte met deze mooie aanwinst. Heb die van mij ook al vele jaren, blijvertje.

Veel plezier ermee :ok_hand:t2:

1 like

Gefeliciteerd met de aanwinst. Veel draagplezier!

1 like

Prachtig jubileumcadeau. Wat een vondst. Gefeliciteerd!

1 like

Mijn beste,

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!!
Ik wens je er een fijne tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Prachtig exemplaar! Veel plezier ermee.

1 like

:star_struck: Mooi aanwinst :+1: gefeliciteerd :beers:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Gefeliciteerd met deze sportieve aanwinst. Geniet ervan

1 like

Wow echt een hele mooie :star_struck: veel p,szier ermee!