De horlogehobby begon nog geen 5 jaar geleden met vooral Seiko. Eerst een paar nieuwe, maar al heel snel vintage. Hoewel er ook wat modern Zwitsers spul in de verzameling zit, is de collectie vintage Seiko’s nog steeds mijn trots: 6139, 6217, 6306, 6105, allemaal iconische getallen.
Eentje stond echter al die jaren op de zoeklijst en het is één vd zeldzaamste duikers uit de standaard lijn van Seiko. Alleen geproduceerd gedurende een paar jaar vanaf 1982 maar in zeer beperkte mate. Ze komen zelden langs en zijn dan vaak niet (geheel) origineel. Deze is dat, uitgezonderd de band, wel. Inclusief de mooie oranje plaat met deels blauwe water resist tekst en wijzers met gouden omlijsting. In tegenstelling tot de quartz variant 7548-700c, zie foto) had hij geen bezel inleg met goude opdruk, maar met de standaard witte.
Qua specificaties verder gelijk aan de 6309-7290 (zwart) en 6309-729a (pepsi), de niet-Turtle 6309 lijn uit de periode ‘82-‘88, en feitelijk de voorloper vd 7002 en skx lijn.
Erg gaaf dat je deze hebt weten te vinden. Inmiddels heb je een prachtige verzameling. Wat een pareltjes .
Is er één type Seiko welke je absoluut nog wilt toevoegen aan je verzameling?
Ik denk het niet eerlijk gezegd. Wel om eens te proberen maar dit was de enige die ik graag wilde nog en die open stond als zoektocht.
Nu zijn er wel wat Seiko’s die ik nog wel eens wil proberen zoals een 6139 met blauwe plaat, een 5717 one pusher chrono, en er zijn een paar zeldzame quartz duikers uit de jaren ‘80 zoals de 7548-7010 transitional diver (was feitelijk overgang van 7548 150m duiker naar 7c43 200m duiker) met 200m rating. Is alleen in ‘84 gemaakt en was eigenlijk veel eerder dan de automaat duikers 200m (die pas in 1994 met de 7002-7039, geen flauw idee waarom die zo laat was tov quartz).
En er is er eentje met groene plaat die slechts een paar maanden is gemaakt, maar dat is echt moeilijk…
Maar als ik de loterij win zijn een 6215 en 6159 duiker meer dan welkom. Die prijzen ga ik echter niet betalen nu
Altijd leuk als je na jaren zoeken een horloge kan bemachtigen. Helemaal als die ook nog eens origineel, veel plezier met deze aanwinst; het zal ongetwijfeld een mooie zoektocht zijn geweest.