NA: Seiko 7A38-706A (grail!)

Beste HF’ers,

Na in het ‘incoming’-topic al even een tipje van de sluier opgelicht te hebben, is het horloge inmiddels aangekomen in casa Mafkees. En wie ben ik dan om jullie een fotorapportage te onthouden?

Eerst even wat achtergrond. Zoals op mijn profiel te zien is ben ik inmiddels (bijna) een jaar lid van het HF. De interesse in horloges bestaat al langer maar sinds mijn aanmelding alhier is het virus er pas echt ingeslopen. Gelukkig (of helaas voor de ‘peace of mind’) bestaan er legio media waar mede-gekken actief zijn op horlogegebied. Ik ben nooit zo weg geweest van Facebook of Twitter; wat onbekenden denken of voelen dat interesseert me niet zoveel. Maar lekker plaatjes kijken op Instagram dat vind ik altijd wel leuk!

Het was op een druilerige winterdag, vandaag precies driehonderdzevenenveertig dagen, vijf uur en achttien minu…nee, ik heb geen idee wanneer het was eigenlijk. Maar wat ik nog wél weet is dat ik me destijds net aangemeld had op HF en dat ik me nog in een vroege fase van de ziekte bevond; die fase waarin je de budgetten die je met jezelf afspreekt nog respecteert. Proest. De Seiko moest dus wachten :wink:

Afijn, fast forward naar december 2017.

Deze Seiko zóú er komen, dat wist ik vanaf het moment dat ik hem zag, maar wanneer? Daar was ik nog niet over uit. Tot @koekoek een zaadje in mijn hoofd plantte met de mededeling dat hij zijn exemplaar in de verkoop deed. Toen ik (ook op zijn aanraden) de kans zag om een zeer gaaf exemplaar mét box van eBay te plukken was de keuze snel gemaakt. Voor de vorm heb ik er een nachtje over geslapen en na wat over en weer bieden met de verkoper heb ik de trekker overgehaald. Hij kwam head-only maar er is een leuke NATO in aantocht.

Wat me direct opviel is het zware gewicht. Het geheel voelt uiterst solide en kwalitatief aan en zo oogt het ook. De pushers werken zeer soepel en de chronograaf ‘vliegt’ mooi terug naar de 0. Het formaat valt ook zeker niet tegen maar meer daarover in de vorm van wristshots zodra dat bandje binnen is :smiley:

16 likes

De fotos doen het horloge geen recht aan. :zipper_mouth: Prachtige klokjes zijn het namelijk.

1 like

Ik vond ze best goed gelukt zo snel :smiley:
Behalve die ene met het pluisje… mmm… ja oké.

Mijn beste,

Ontluikende schoonheid!!
Veel draag-plezier!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

2 likes

Ik wil die blauwe sunburst zien. Wat meer licht zou geen kwaad kunnen :wink:

1 like

Gefeliciteerd, mooi exemplaar zo te zien en deze 7A38-ers lopen altijd perfect. Veel plezier er mee :+1:

1 like

De vorige foto’s vielen niet zo in de smaak dus hier de herkansing :smiley:

De sunburst varieert afhankelijk van de lichtinval tussen diepblauw en donkergrijs. Een genot voor het oog!

15 likes

Als je hem ooit weg doet… Ik hoor het graag! Wow!

1 like

hashtag: metoo.:grin:

1 like


Identieke versie bovenstaand :wink:

1 like

Mooi horloge, kende hem niet!
Veel draagplezier en de tweede lichting foto’s zijn een stuk beter. Echt hele gave wijzerplaat en mooi in balans.

Gelijk even gezocht en kwam deze link tegen, vermoed dat je hem al kent:

1 like

Haha, ik heb mijn best gedaan maar met dit weer vandaag is de zonintensiteit bijna 0. “Dan maar helemaal donker”, verzuchtte ik, terwijl ik de ISO en de sluitertijd omlaag draaide :wink:
Niettemin vind ik ze zelf wél geslaagd. Op de eerste foto springen de markers eruit, op de tweede zie je hoe prachtig geborsteld de kast is + hoe mooi de kastlijnen lopen en op de laatste zie je dat dat wijzertje nog best een solide stukje metaal is en geen dun flintertje. Zo waren de foto’s ook bedoeld en dat verklaart o.a. de selectieve focus.

Die link kende ik inderdaad! Die heeft mij ook geholpen om de 7A38 met dag-datumaanduiding te gaan waarderen ten opzichte van de 7A28.

2 likes

Kwam net ook nog een military versie tegen van de RAF. Wel zonder datum. Nota bene van Steve.



Denk dat ik die van jou mooier vind. Hij is met name erg te spreken over de vorm van de kast.

2 likes

Ik vind de mijne eerlijk gezegd ook mooier dan de RAF. Maar military issued horloges zullen altijd een giga premium blijven opbrengen.

Voor mij is het summum der deze serie nog altijd de 7A28-702A met de stepped subdials maar die vind ik niet dermate mooier om de meerprijs t.o.v. mijn exemplaar te rechtvaardigen. En voor die €200-300 verschil kan ik weer een ander plekje in mijn horlogedoos vullen :smiley:

Edit: ra ra, waarom kost de 702A een premium? Ik vind hem persoonlijk zelfs mooier en gebalanceerder qua dial en wijzers. De kast en het uurwerk van de Omega zijn dan weer wel beter natuurlijk, evenals de ‘externe’ tachymeter die het geheel een robuuster voorkomen geeft.

Ik moet overigens zeggen dat het uurwerk de Seiko zonder meer verzamelwaardig maakt, los van uiterlijk voorkomen!

2 likes

Idd ook mooi, maar vind denk dat ik die van jou toch mooier/strakker vind. :+1:

1 like

Leuk verhaal! Idd een erg mooi horloge!
Ik kende deze uitvoering ook nog niet. Gevaarlijke hobby voor de portemonnee :wink:. Ik zie deze graag vaker voorbij komen!
Gr.Wander

1 like

Mooi horloge! Welkom bij de 7A owners.

4 likes

Plaatjesdump-tijd!
Naast die geweldige sunburst mag de strakke kast er ook wezen. Ik geniet nog even verder :wink:

8 likes

Mooie cleane chrono, heel fraai. :+1:
Veel plezier met de aanwinst!

1 like

Zeer mooi horloge.
Ikzelf zou er een andere band opzetten.

1 like