Na: Seiko Astron 'Yozakura'

Je kent deze vast wel, de kersenbloesem oftewel Sakura, bemind door huisvrouwen in VINEX-wijken en puisterige pubers die alles geweldig vinden wat maar enigszins met Japan te maken heeft. Ook te verkrijgen in je lokale treurige tuincentrum met slappe takjes en teveel bruine blaadjes naast de rododendrons en lei-linden (dé topfavoriet van de voornoemde VINEX-huisvrouwen voor hun legbatterij met visgraatvloer, namaak zwart stalen binnenkozijnen, antraciet/witte badkamer en Leen Bakker lijstjes met totaal ongeïnspireerde teksten, jeweetzelluf…)

Nou ben ik zelf ook zo’n puber geweest met bovenmatige interesse voor Japanse cultuur en nog steeds liefhebber van bijvoorbeeld traditionele Ukiyo-e en handgemaakte messen voor in de keuken. Vanuit interesse ook enkele malen in Japan geweest en kennis gemaakt met de significantie van de kersenbloesem in de Japanse maatschappij, en die bomen staan echt werkelijk overal!

Als de dagen weer zich weer lengen worden de dagelijkse voorspellingen nauwlettend in de gaten gehouden en tussen eind maart en begin mei maken vele Japanners zich op voor de traditionele periode van ‘Hanami’ – letterlijk ‘bloemen kijken’.

In de top van dit fenomeen wat zo’n twee weken duurt kan je de parken met kersenbloesems vergelijken met de vrijmarkten bij ons op Koningsdag. Op alle goede plekken worden in de vroegte picknickplekken geclaimd om te genieten van festiviteiten rondom dit symbool van een nieuw begin.Overal picknickende gezelschappen met meegebrachte typische lentegerechten, traditionele muziek, straatverkopers en het onvermijdelijke drankje.

Ok, allemaal leuk en aardig maar gaan we het nog over horloges hebben? Ja, straks…

Nou denk je misschien, rare jongens die Japanners maar het kan nog gekker. Ze hebben zelfs een aparte traditie van het bekijken van de kersenbloesem in het donker en hier een aparte benaming voor: ‘Yozakura 夜桜’ – een samentrekking van Yoru 夜 (nacht) en Sakura 桜. De gloed van de bloesems verlicht door traditionele lantaarns tegen de donkere hemel is machtig mooi en rustgevend.

Nippend aan je sake vergeet je zelfs even dat je aan de andere kant van de wereld bent in een land waar niemand je verstaat en iets simpels als de weg vinden een onderneming is van mythische proporties.

_fl_image1_1_8Q0AJA1424915796752

Gaan we het nu dan over horloges hebben? Ok dan maar:

Ter ere van het 140-jarige bestaan heeft Seiko besloten nóg meer gelimiteerde uitgaves uit te brengen, één hiervan probeert het fenomeen van Yozakura weer te geven. De SSH083J1 Seiko Astron GPS Solar 140th Anniversary Limited Edition:


En wat Seiko er zelf over zegt:

Astron met de adembenemende schoonheid van kersenbloesem bij nacht

De betovering van Japanse kersenbloesem reikt verder dan de uren overdag. De magische en etherische uitstraling van deze prachtige bloemen onder een heldere sterrenhemel wordt in het Japans Yozakura genoemd. Gelegen in de matzwarte kast - die samen met de zwarte band fungeert als de nachtelijke hemel - weerspiegelt de paars-roze wijzerplaat de adembenemende schoonheid van Yozakura. De wijzerplaat kleurt op subtiele wijze donkerder richting de zes uur positie. Dat zorgt voor een mysterieuze diepte en het versterkt de illusie van een zachte lenteavond in Japan.

Zoals wel vaker gaat hier de vlieger weer op: “Het maakt niet uit wát je verkoopt maar hoe”.

De kast heeft hetzelfde gebogen silhouet en dezelfde brede ‘lugs’ als de Quartz Astron uit 1969. Astron herbergt het nieuwste en meest geavanceerde GPS Solar Dual-Time 5X53 kaliber, dat zich overal in de wereld aanpast aan de exacte tijd. Het biedt zowel snelle tijdzoneaanpassing als het supersnel wisselen tussen lokale tijd en ‘thuistijd’. En dat alles door uitsluitend gebruik te maken van de kracht van licht! Dit unieke Astron-horloge zal vanaf februari 2021 in een gelimiteerde oplage van 1.500 exemplaren verkrijgbaar zijn bij Seiko Boutiques en geselecteerde Seiko-retailers wereldwijd.

Ik zag de aankondiging van dit horloge en wist meteen dat ik deze wilde hebben, ik vind de techniek achter Astron al heel lang heel gaaf, ik vind het ontwerp gaaf en ik vind het marketinggelul er omheen ook heel gaaf. Tikt voor mij alle puntjes aan maar er was nog één onzekerheidje, hoe gelimiteerd is gelimiteerd?
Toeval wil dat er in de nabijheid van mijn woning/coronakooi twee dealers zitten die hem hadden liggen. Gebeld naar mijn vaste juwelier maar helaas, net gereserveerd maar ze zouden bellen als het niet door zou gaan. Nou daar gaat papa niet op wachten natuurlijk, op twee minuten lopen van mijn huis lag er namelijk nog eentje: hebbes!

Echt een model waar je van houdt of een beetje binnensmonds van moet overgeven, gelukkig behoor ik tot de eerste groep.

Ik heb hem nu een week en ben er nog steeds erg tevreden mee, dit is absoluut een blijvertje.

Moet ik dan niks verder vertellen over dit horloge? Nou het is een Astron Solar, mega overbodig gesynchroniseerd dmv GPS-satellieten, dubbele tijdzone en op te laden met licht. Top!

Maar meneer Seiko u zei toch

de matzwarte kast

Dat is toch geen matzwart…

81 likes

Iets zegt mij dat jij hentai keek als puber.

14 likes

Die plaat is echt prachtig :ok_hand: De kast :thinking:

Veel plezier er van!

2 likes

Goed ingeleid en mooi geschreven, complimenten. :ok_hand:

Mooi horloge, wat een bijzondere kleur wijzerplaat. Heel veel plezier er van gewenst.

1 like

Ik dacht ik drop een leuk Hentai gifje… maar zie nu dat dit geen goed idee is :joy:

5 likes

Nee absoluut niet, dat is pas veel later gekomen.

5 likes

Qua details en afwerking prachtig maar hij is net iets te groot voor mijn smaak.

Veel plezier met je NA!

1 like

Ps @HanDavinci zouden we mijn tekeningen over jou en de nibits etc dan kunnen bestempelen als ‘Hantai’ :joy::see_no_evil:

5 likes

Weer een schitterende wijzerplaat van Seiko. En dat zwarte ben ik niet kapot van. Bij deze wijzerplaat zorgt het er wél voor dat de kersenbloesem veel beter tot zijn recht komt.

1 like

Dus jij vindt de tekening hierdoor nog leuker zeker? :joy:

2 likes

Het is net een G Shock!

:rofl:

Ik krijg meteen kippenvel op mijn armen als ik aan dat wanstaltige ding denk.

1 like

houdt ze niet van Nibbits :mask:

2 likes

Prachtig horloge. De techniek is mooi maar spreekt me iets minder aan maar des al niet te min een bijzonder horloge. Draag hem in gezond

1 like

Prachtige dial zeg :ok_hand:t3:
Lekkere NA ook met eens wat meer info dan alleen over het horloge zelf :clap:t3:
Veel draagplezier!

1 like

Ik vind hem gaaf! Veel blinkend zwart, ziet er groot uit. Als je het kunt hebben, prachtig.

1 like

Mooi verhaal en een hele gave Astron.

1 like

Zoals mijn zoon :grinning_face_with_smiling_eyes: Ik ben heel vaak meegesleept naar de Noorman in Arnhem om te kijken of er al weer een nieuwe Bleach of One Piece binnen was. Als iemand een bal gooit hoor ik in verte nog steeds “Charizard, ik kies jou” :joy:

Mooie Astron :+1:

1 like

Veel plezier met dit technische vernuft!:+1:

1 like

Mooi verhaal en een geweldig mooi horloge I love it.
Maar mat zwart :roll_eyes:
:heart_eyes:

1 like