Na: Seiko Bull

Ergens in 1976 een Engelsman pilot bij Swissair is in Japan in verband met zijn werk. Daar koop hij een cadeau voor de broer van zijn vriendin en zijn vrouw. De aanleiding en is onbekend, waarschijnlijk een bedankje voor de hulp. De horloges worden veel gedragen en met namen het horloge van de zwager maakt indruk op zijn zoon… ik dus. Geen idee waarom maar de twee blauwe vlakjes en de gele wijzer blijven mij lang bij. Het horloge verdwijnt op een gegeven moment uitbeeld en wordt niet meer gedragen. Jaren later ben ik opzoek naar een horloge voor mij zelf. Al pratend met een collega @wezel word ik getipt over het Horlogeforum. Door het form raakt ik weer in de ban van de horloges. Jaren gelden heb ik er ook wat mee gehad maar dat was voornamelijk gericht op horloges met een tijd weergave welke niet standaard analoog of digitaal waren. Ergens begon mij het horloge van ons pa weer te dagen. Die blauwe vlakken met gele wijzer. Daar moest ik toch eens naar vragen.

In verband met een aanstaande verhuizing waren ze lekker begonnen met het opruimen van spullen. Op een doordeweekse avond was ik bij ons pa en ma en vroeg ik om het oude horloge. Ons pa gaf aan, die is kapot en merkt niet meer. We hebben alle horloges verzameld en uitgezocht. En die liggen bij de spullen om weg te gooien of zijn al weg. Ons moeder dacht van niet en ging even kijken. Ze kwam terug met een plasticzakje met een aantal horloges er in. Daar lag hij dan het horloge met blauwe vlakjes en gele wijzer. Mijn hard sloeg over en ik was zo blij. Deze vraag had ik niet een week later moeten stellen. De hele zak is mee naar huis gegaan. Thuis aangekomen was ik er snel achter dat er geen gang meer in het horloge te krijgen was en begon de zoektocht naar iemand die het horloge kon herstellen. Voorwaarde was zoveel mogelijk authentiek houden want ik wilde het horloge weer werkend terug brengen naar ons pa. Dat was niet moeilijk, één oproep op het form was voldoende en er werd massaal de naam @Aad57 geroep.

Ik dacht dat ik het ergste had gehad maar toen begon het pas het was medio maart bij het eerste contact. Aad zat bomvol en ik mocht in september nog eens een mailtjes sturen. Het wachten begon…… September een mailtje en het verzoek om in oktober nog even een herinneringsmailtje testuren. Er werd gemeld dat het einde jaar zou worden. Daar baalde ik van, mijn vader wordt in december 75 en ik zou het geweldig vinden als ik hem dan terug zou kunnen geven. Na dit voorzicht kenbaar gemaakt te hebben was Aad bereidt om tijd te maken. Inmiddels is het eind oktober als ik het horloge naar hem opstuur. Na openen van het horloge krijg ik bericht dat het lagertje onder de rotor kapot is. Er zit een scheurtje in. Volgens Aad uniek en hij had het nooit eerder gezien. Nieuwe onderdelen werden bestelt en half november kwam het berichtje. Hij is klaar! bij uitzondering mocht ik het horloge komen ophalen. Gezien de emotionele waarde was het geen optie het op te sturen. Naast een warm ontvangst en uitgebreide uitleg over wat hij had gedaan kwam het horloge inbeeld. Ja, dat was toch even een emotioneel weer zien. Werkend en glinsterend, ik kon het niet laten hij moest om.

Aad heeft fantastisch werk geleverd! De verjaardag van mijn vader, hij had een licht vermoeden toen hij het doosje ging uitpakken. Aarzelend ging het om, in zijn blik wisselde emoties zich af, ik denk trost en herinneringen. Bijna elke minuut keek hij op het horloge. Toen wij naar huis gingen deed hij het horloge af pakte het terug in en gaf hij het aan mij. Jonge het is nu jouw klok en tijd. Ben er zuinig op en zorg dat hij straks naar je zoon gaat.

Ik weet niet wie het vol heeft gehouden het stuk te lezen maar voor mij een bijzondere “tijd” welke iets meer verdiend dan de beschrijving van het horloge met daarbij vermeld wat de specs zijn en hoe mooi ze is.

48 likes

Een mooi horloge maar het verhaal vind ik mooier! Nog van harte met de verjaardag van je vader.

1 like

Mooi verhaal man.
Dragen met ere.

1 like

Koester je vader, het gebaar en het horloge :+1:

1 like

Prachtig verhaal, prachtig horloge!

1 like

Wow! Heel mooi verhaal! Dit horloge is onbetaalbaar geworden. Wees er heel zuinig op en ik hoop dat je zoon er net zoveel waarde inziet als jij en je vader! Maar voor nu, geniet er van!

1 like

Heerlijk zo’n verhaal en inderdaad, @Aad57 is een topper, hij heeft de oude Seiko van mijn vader met erg veel sentimentele waarde een tijd geleden ook zeer zorgvuldig hersteld, ben hem daar nog erg dankbaar voor!

Geniet van de jouwe en draag het met trots!

1 like

Geweldig verhaal. Dat maakt een horloge des te mooier. Bedankt voor het delen. En geniet ervan.

1 like

Genoten van je verhaal en een hele gave Seiko!

1 like

Prachtige Seiko en een nog mooier verhaal.

1 like

Mooi verhaal , prachtig horloge .

1 like

Geweldig horloge, maar het verhaal erachter maakt het pas echt bijzonder

1 like

Tjee, ik was bang om deze “na” zo te posten omdat het niet gaat om de geschiedenis, specs of het uitkijk.

dank voor alle fijne reacties :smiley::+1:.

3 likes

Topklok Ramon, wees er zuinig op!!!

1 like

mooi horloge, maar het verhaal er achter maakt het geheel nog specialer

Dit zou zomaar een mooi kerstverhaal kunnen zijn :slightly_smiling_face:
Wees er zuinig op

1 like

Dank voor je reactie, zo had ik er zelf nog niet tegen aangekeken.

1 like

Prachtig dat die herinnering zo synchroon kwam met de ‘bijna opruiming’. Dat noemen ze ook wel “toeval bestaat niet” :innocent:
En top dat Aad er weer leven in heeft gekregen, zo’n 6138 tank hoort natuurlijk nog jaren in actie te blijven. Veel plezier er van :four_leaf_clover:

1 like

Prachtig horloge!

1 like

Super ! Geniet ervan

1 like