Na het verkopen van de Seiko Sumo SBDC001 en de Turtle SRP777 was ik op zoek naar een nieuw horloge om de collectie de versterken. Uiteindelijk wist de Seiko SPB051 mijn aandacht te grijpen. De redelijk recent gereleasde SPB051 is de ‘modern reissue/interpretation’ van de Seiko 62mas. Dit was in 1965 Seiko’s eerste duiker. De SPB051 heeft een Seiko 6R15 in-house uurwerk, ontspiegeld saffier glas en een kast en band (met Zaratsu polishing/Diashield coating) met een bouwkwaliteit die we nog niet vaak gezien hebben van Seiko. Veel foto’s en filmpjes van de SPB051 gezien en uiteindelijk leek dit mij een mooi en geschikt model om naast mijn Seiko MM300 Sbdx001 te hebben. Een ander horloge dat onbedoeld op de radar kwam, door review filmpjes van de SPB051 te kijken, is de Seiko SPB077. De SPB077 heeft exact dezelfde specs als de SPB051 en is eigenlijk het broertje van de SPB051. De SPB077 is op zijn beurt weer de ‘modern reissue/interpretation’ van Seiko’s tweede duiker, de 6159 die in 1968 werd gelanceerd. Uiteindelijk kon ik niet goed kiezen tussen beide en kwam het er op neer dat ik ze allebei wilde hebben.
Ik denk dat de twee elkaar ook perfect aanvullen in de collectie. Ik vind het ook een zeer geslaagd trio samen met mijn Marine Master 300 en ik ben er dan ook onwijs blij mee!
Genoeg gekletst, tijd voor de foto’s!
SPB051 is zo gaaf, vind m n stukje sportiever door streepjes bij de uuraanduiding IPV rondjes, ben zelf op zoek naar een net 2dehands exemplaar. Veel plezier ermee!
Mooi stel maar ik vind ze teveel op elkaar lijken om ze allebei aan te schaffen één zou wat mij betreft genoeg zijn.
Ook de X zou mij blijven storen, maar dat zal je met me eens zijn.
Neemt niet weg dat ik je veel polsplezier wens met je NA’s