NA: Seiko JDM SBDC043

Nu de honeymoon fase al een week duurt maar eens een topic wijden aan mijn nieuwe aanwinst: de Seiko TransOcean ZERO Halliburton.

Deze jongeman heeft misschien een iets afwijkende voorkeur voor horloges ten opzichte van de doorsnee van dit forum. Dagelijks poppen de posts over Sumo’s, Turtles, Marine Masters, Willard’s en Uemura’s omhoog in de tijdlijn maar ik ben (nog) niet overtuigd om hier mijn knaken op stuk te slaan.

Al enige tijd geleden werd mijn aandacht getrokken naar het voor de Japanse markt geproduceerde model de TransOcean (deze naam kom ik later nog op terug) maar had nog nooit de trekker overgehaald tot nu…

Dit horloge heeft een aantal kenmerken waar de gemiddelde HF’er het kippenvel van over de armen kruipt:

• Geïntegreerde band
  • Datum op 04:30
  • Kroon op 04:00
  • 45mm breed, 52mm L2L

Ongetwijfeld een horloge wat hier op het forum niet op de liefde kan rekenen die andere Seiko lijnen wel genieten. Maar ja ik vind hem wel mooi dus kom maar bij papa.

02C1F401-5D48-4619-B9F3-B4E9863F78B6_zpsnxi64je8

Te verkrijgen in de standaard configuratie met een Seiko 6R15 uurwerk (wat misschien een beetje te karig is in dit segment) maar ook als GMT Spring Drive:

In samenwerking met het, inmiddels in Japans bezit, bedrijf Zero Halliburton is er in 2016 een Limited Edition uitgegeven van 2x 500 genummerde stuks. 500 witte op een 316 stalen band voorzien van Diashield en 500 zwarte geheel voorzien van een PVD-coating.

Zero Halliburton is het bedrijf achter de iconische aluminium koffertjes bekend van hun rol als MacGuffin in meerdere grote Hollywoodproducties maar ook de maker van de welbekende Nuclear Football waarmee de machtigste man van de wereld het gehele nucleaire arsenaal van de Verenigde Staten op ons neer kan laten regenen.

Het bedrijf is ontstaan nadat in 1938 het Olie- en gasbedrijf Halliburton opdracht heeft gegeven voor het ontwerpen van transportkoffers om hun gereedschap de hele wereld over te sturen om daarmee de aarde leeg te zuigen van alle aanwezige fossiele brandstof. De bestaande koffers van leder en canvas voldeden hier niet aan en zo is een iconisch ontwerp geboren.

Nou denk je natuurlijk, dan krijg je als verpakking een supervette interpretatie van een herkenbare koffer waar deze samenwerking helemaal in tot uiting komt. Fout!

Jammer joh…

En dan speciale aandacht voor de allergrootste misser: de naam TransOcean (door Seiko zelf aan dit model meegegeven in tegenstelling tot bijvoorbeeld de nickname Turtle) in combinatie met Halliburton roept als eerste natuurlijk de associatie op met de grootste lekkage van olie ooit.

Deepwater Horizon, geëxploiteerd door het Zwitserse bedrijf TransOcean, vloog in brand, ontplofte, zonk en lekte in 2010 de bizarre hoeveelheid van bijna 5 miljoen vaten ruwe olie in de Golf van Mexico. Dit alles tijdens boorwerk door Halliburton.

Een milieuramp van ongekende grootte en nou niet bepaald de gelukkigste keuze van naamgeving. Zou dit horloge hierdoor nooit buiten Japan zijn uitgebracht?

Valt er dan nog wat leuks te vertellen ook over dit horloge? Jazeker maar eerst een paar foto’s:

Duidelijk is dat dit een duiker is waarmee Seiko het beach-to-boardroom concept van de andere kant aanvliegt. Het is geen toolwatch die net aan ook onder een pak gedragen kan worden maar het is allereerst een luxe horloge waar je ook nat mee kan worden.

De geïntegreerde band, met een taper van 23naar 20mm, maakt het wisselen van banden een no-go en dit zal heel veel liefhebbers al afschrikken. Niet elke dag een andere band omslingeren schijnt voor sommige mensen een belangrijk deel van de hobby te zijn. Ik wissel echter nooit en heb ook een sterke voorkeur voor staal. Geen probleem dus voor mij.

De simpele divers extensie werkt maar is niet heel bijzonder en gelijk aan toegepast in bijvoorbeeld de Turtle’s.

De solide uitvoering van de sluiting die in tegenstelling tot de Turtle niet bestaat uit een geperst plaatje maar vrij massief is uitgevoerd voelt wel een stuk luxer en degelijker.

Links de sluiting van de TransOcean en rechts van de Turtle.

De kast is redelijk scherp aangezet op een welhaast jaren 80 manier wat de associatie oproept met de supercars van die tijd. De neus van de Aston Martin Bulldog valt er zelfs in te herkennen maar ook de Lamborghini Countach kan je met wat fantasie er in ontdekken.

img_3046_15

De vorm van de aanzet in combinatie met de kastvorm zorgt er voor dat de 52mm lug-to-lug en 45mm breedte alsnog comfortabel om mijn 17,5cm stokjes passen zonder té aanwezig te zijn.

De compleet keramische bezel ligt iets verzonken in de kast en is op de positie van 12:00 en 06:00 vastgezet met een schroefverbinding. Hét grote argument tegen een keramische bezel(-inlay) is de ‘doodsheid’ tov aluminium en staal. Voor wit is het echter een manier om het ook echt wit en blijvend wit te laten zijn. 120 clicks unidirectional zoals je mag verwachten en draait strak en zonder speling.

Het vlakke en aan de binnenzijde ontspiegelde saffierglas ligt iets verdiept en is daardoor goed beschermd. De vraag is natuurlijk wat je liever kapot zou hebben, een glaasje of een gehele bezel…

De wijzerplaat is aluminiumkleurig met daarin de geborstelde strepen als verwijzing naar de Zero Halliburton samenwerking. Dit zorgt voor een subtiel patroon wat in het zonlicht echt tot leven komt.

De, toch wel grote, schroefkroon is niet gesigneerd maar voorzien van hetzelfde keramische materiaal als de bezel. Minder toolwatch, meer luxegevoel. De positionering op 04:00 zorgt dat het horloge effectief niet breder wordt wat het draagcomfort zeker verhoogt.

De datum op 04:30 is voor veel mensen een gruwel maar de uitvoering zonder afgekaderd venster in de kleur van de bezel maakt dat dit voor mij absoluut niet stoort.

De chapter ring is voorzien van uitsparingen waar de indexen invallen, Seiko heeft hier geen halve maatregelen genomen om een slechte uitlijning te voorkomen! Onder de streep heeft dit tot gevolg dat alle indexen compleet zijn en er geen ontbreken of onderbroken zijn door de plaatsing van de datum. Asymmetrie op het ene vlak leidt tot symmetrie op het andere zeg maar. En meer Lumibrite is altijd goed!

Al met al zeer content met het horloge, de bezel is echt spierwit en in combinatie met de geaccentueerde wijzerplaat maakt het een echte zontrekker. Echt een horloge om op zonnige dagen lekker van te genieten. Maar doordat het witter is dan de tanden van Dave Roelvink niet echt mijn smaak voor de donkerdere uurtjes en het vlees is zwak:

De Ying en Yang voor een mooi zomerseizoen!

Dit was mijn spreekbeurt over mijn NAx2, bedankt voor de aandacht.

53 likes

Tof duo :ok_hand:t3: toffe NA :ok_hand:t3:

Dat dus :ok_hand:t3::ok_hand:t3:

1 like

Mooi verhaal bij 2 net zo mooie Seiko’s!

1 like

Mooi geniet van je nieuwe aanwinsten :+1:

1 like

Gaaf duo! Veel plezier ermee!

1 like

Mooie toestellen!

1 like

Aparte Seiko’s dit duo!
Veel draagplezier toegewenst met je nieuwe aanwinsten.

1 like

Geslaagd hoor.

Geniet ervan kerel :+1:

1 like

Niiiiiiice!

1 like

Dit was mijn spreekbeurt over mijn NAx2, bedankt voor de aandacht.

Geweldig :face_with_hand_over_mouth: Mooi geschreven, was erg informatief en goed geschreven. Ik heb er van genoten. Heel begrijpelijk dat ze er beide moesten komen :laughing:

Veel draagplezier van je aanwinst(en) gewenst.

1 like

Wow, wat een verhaal zeg!

Als ik meer tijd heb ga ik het nog eens op mijn gemak lezen.

Grote like voor je moeite en veel plezier met je NA!

1 like

En, eerlijk is eerlijk, deze ziet er niet doods uit. Is dat nou iets van structuur in die bezel?

Check. De maat, datumlocatie en de band, ik ben zo’n forumlid wat daar van gruwelt. Dat neemt niet weg dat dit een enorm gruwelijk horloge is. And I mean that in the best of ways. Wat een hoekig beest.

Veel plezier er mee!

Donkere bezel ook keramisch?

1 like

Geweldige aankopen! Zien er oprecht super uit. Veel plezier ermee.

1 like

Leuk om te lezen en inderdaad weer eens wat anders! Geniet ervan!

1 like

Allen bedankt voor de leuke reacties!

Ja de bovenkant is niet helemaal spiegeltje glad waardoor je niet die holle glans hebt maar hij wat speelt met het licht.

Jazeker, voor zover ik weet zijn die bij de TransOcean altijd volledig keramisch.

Wat een schitterend horloge, perfecto!

1 like

Pracht verhaal, allemaal nieuw voor mij en dat is het leukste van dit forum - weer wat opgestoken :smiley: , mooi koffertje !! en wat een blok van een klok !

2 likes

Heel mooi :ok_hand:t2:

1 like

Een 10 met een griffel voor deze spreekbeurt :clap: Deze Seikos kende ik nog niet, dus ook leerzaam voor mij geweest.

Veel draagplezier gewenst!

1 like

Een mooi verhaal over een paar fraaie horloges.

1 like