NA: Seiko Kinetic 5M42 Divers 200M, een overzicht

Via via kwam ik vorig jaar op een blog terecht wat ging over een vergeten serie Kinetic/AGS scuba divers van Seiko. Onder de uurwerk aanduiding 5M42 “Starfish” zijn ze geproduceerd vanaf ongeveer 1994 tot en met 1998. De naam Starfish ontleende de serie aan de bezelvorm die aan een Zeester doet denken, maar lijkt op de TAG Heuer Super Professional:

Ik wilde graag informatie nakijken van dat blog, maar dat blijkt helaas uit de lucht gehaald te zijn:(:

http://www.gmtplusnine.com/?p=169

Seiko ontwikkelde in die tijd het Kinetic systeem, wat ze toen AGS noemden wat staat voor Automatic Generator System. Later werd de naam veranderd in Kinetic, wat met name deze horlogeserie tot de eerste Kinetic duikers maakt.
Doordat het ontwerp nogal onderscheidend en opvallend was, zijn ze nooit echt populair geweest. Op het blog stonden een aantal varianten afgebeeld. Zo zijn er verschillende bezelvormen en wijzerplaatkleuren, maar ook titaniumuitvoeringen gemaakt.
In al de tijd dat ik er naar rondkeek heb ik er maar eentje voorbij zien komen, notabene hier op het forum, een paar jaar geleden, maar toen wist ik nog niet om wat voor horloge het ging. Werd trouwens niet echt snel verkocht;)
In ieder geval, ik liep twee weken geleden tegen een exemplaar op een Duits forum aan en ook deze stond al een hele tijd te koop, zonder reacties. De verkoper had er niet de type aanduiding bijgezet en ook de bijnaam niet vermeld… anders was het horloge allang verkocht geweest volgens mij.
De uitvoering kende ik niet, maar ik besloot wel om meteen actie te ondernemen:)
Via een forumlid heb ik de Seiko gekocht; ik ben zelf geen lid van dat forum, ik heb het al druk genoeg met het bijhouden van HF:D
Afgelopen week kreeg ik hem opgestuurd en ik vind het een erg leuk horloge.
De staat is prachtig, nooit veel gedragen waarschijnlijk. Met originele stalen band en een rubberband.
Vandaag uitgebreid gefotografeerd en zie hier het resultaat:

Het model wat ik heb gekocht blijkt een uitvoering te zijn die alleen in Azië uitgebracht is door Seiko, zo blijkt uit informatie die ik op Inernet vond.
Verder is er weinig over te vinden, ze worden ook niet veel aangeboden, want in een topic over wat de 10 zeldzaamste Seiko’s zijn, werd deze ook genoemd:)

Andere uitvoeringen zijn:

Op de site van Larry Biggs staat ook een post over deze horloges:

http://www.larrybiggs.net/scwf/index.php?mod=103&action=0&id=1127777629

Hier is meer info over deze Kinetics te vinden:

http://www.pmwf.com/Watches/Seiko/FaultyKineticCapacitors.htm

Ik heb er weer een verzamel/interessegebied bij:D:D
Bedankt voor het kijken.

Mvg,Radjoe

Best een vrolijk model !
Een aziatische day-date versie is ook leuk. Dan heb je mooi iedere dag een ander leuke tekening in beeld :smiley:

Mooi man!! Bandje staat goed, veel beter dan de stalen… althans dat is mijn mening. :slight_smile:

Veel draagplezier kerel, het is je gegund.

Leuke klok en aparte bezel.(tu)

Heb zelf een 5M43 (sports 200) en is mijn standaard zwem en toolwatch

blijft super nauwkeurig lopen dus ben zeer te spreken over de kinetic techniek.

gr Ron

Hele leuke aanwinst. :~

Ik heb zo in 92 een horloge vor mijn vrouw gekocht, met een parlemoer wijZerplaat.

Ook daar zat een haaienlederen bandje om, maar toen die vervangen moest worden bleek dat die twee mm smaller was dan de europese maat, nergens te krijgen, zelfs Seiko zelf kon er niet aankomen.

Horloge werkt nog steeds, es niet meer zo mooi, maar vooral d wijzerplaat is nog steeds apart.

veel plezier ermee

Proficiat!

bikerplus Schreef:

Leuke klok en aparte bezel.(tu)

Heb zelf een 5M43 (sports 200) en is mijn
standaard zwem en toolwatch

http://i266.photobucket.com/albums/ii246/bikerplus
/Foto0419.jpg

blijft super nauwkeurig lopen dus ben zeer te
spreken over de kinetic techniek.

gr Ron

Hey, dat is een ouwe bekende! Ik hem em in titanium, maar het uurwerk heeft 't begeven.

van harte, leuke info en mooie foto’s (tu)

zeer leuk horloge, beetje zeldzaam blijkt, leuk toch! veel plezier er mee en mooie foto’s ook(tu)

Heren, allemaal bedankt voor de leuke reacties. Het is tevens mijn eerste draagbare Seiko. Wie weet wat er nog gaat volgen?:smiley: