NA - Seiko Lord-Matic uit 1970

Zijn er concrete ervaringen met het importeren van Seiko SK of LM rechtstreeks uit Japan? Er zijn diverse aanbieders op Ebay, veel positieve referenties etc. Versturen met EMS: wie bezorgt dat hier in Nl? En krijg ik ook dan nog invoerbelasting en BTW doorberekend (stel dat ik van een particulier iets zou kopen).
Benieuwd naar ervaringen op dit gebied.

1 like

Ik zou denk ik yahoo auctions verkiezen boven ebay. Meer aanbod en vaak staan dezelfde horloges van ebay voor minder geld daar op.

Reken daar wel op.

Ik kan me het niet meer herinneren. Maar is dat van belang?

1 like

Die zijn er wel hoor, zeker met gepolijste hardware.

Niet dat ik je de linkjes ga sturen, want dat ding hoort natuurlijk gewoon op een mooi leren bandje.

2 likes

Ik vroeg me af of EMS eigen bezorging had, zoals bijv. DHL en UPS. Dat voorkomt overdragen van de ene naar de andere contractor wat mogelijk de kans op verlies wat zou verkleinen. Zie ook andere recente topics over dat onderwerp.
Zal ook ens bij Yahoo kijken. Persoonlijk heb ik met Ebay, en dan vooral import vanuit Ebay.de, louter positieve ervaringen. Maar weet dus niets over Japan. Krijg anderzijds nog geen heftige waarschuwingen, dus wellicht de gok maar gewoon eens nemen.

Je bent met paypal op ebay sowieso beschermt. Krijg je je horloge niet krijg je je geld terug. Volgens mij heeft EMS geen eigen levering.

Helaas komen er vanuit Japan wel kosten bij en vanuit Duitsland niet. Helaas maakt dat het voor ons Europeanen duurder om vanuit Japan te kopen.

Ik heb de mijne bij Brend Truijens van vintageseiko.nl gekocht, maar ik had 'm gevonden op de baai. Tot zover was m’n contact met hem goed, was hij OK met voorstellen.

Hij wist me te vertellen dat hij ze als liefhebber uit Japan struint en dat ie zelf ook een verzamelingetje heeft, maar ik herinner me niet hem hier ooit gezien te hebben.

1 like

Ik had zelf een wat mindere ervaring met hem maar dat is al bijna 2 jaar geleden nu. Ik had hem vorig jaar ook op HF gezien maar nadat hij een Padi aanbood voor meer dan de nieuwprijs was hij weer snel weg haha. Op WUS is hij wel actiever.

Daar kijk ik ook wel naar, maar het meeste is al verkocht.

1 like

Vandaag ook een Lord-Matic op de kop getikt: een 5606-7210 met blauwe sunburst. Het glaasje verdient een polywatch treatment en de dagaanduiding hangt los, maar dat wist ik van tevoren (de prijs was er ook naar).

De kast is ongepolijst: scherpe ā€˜seventies’ lijnen en de brushing op de horizontale vlakken is mog zichtbaar. Mooie bonus: originele LM bracelet. Hoewel ik vanwege de gap een beetje twijfel of hij origineel bij deze kast is, maar er gaat uiteindelijk toch een leertje op.

4 likes

Wat een verschil meteen, een beetje polywatch! Inmiddels bevestigd: de band (een G1172) hoort bij een 8123. Ach ja, ik mik de band wel een keer in de blauwe hoek.

3 likes

Mooi horloge en knap resultaat met polywatch! Wat een beetje TLC al niet kan doen. Ga je het uurwerk nog een onderhoudsbeurt (laten) geven?

2 likes

Als deze gast het kan, kunnen jullie het toch zeker ook :wink:

https://www.thewatchsite.com/20-mod-restoration-reviews-how-i-modded-restored-my-watch/98594-grand-seiko-5646-7010-day-date-corrector-rocker-wheel-fab.html#/topics/98594

Hier wat fotootjes: https://m.imgur.com/a/DlyeY

@Zengineer: dat ligt er een beetje aan. Op zich loopt ie lekker (stabiel op -15s per dag). Als er zich een oplossing voor de date rocker voordoet, dan laat ik die repareren en meteen een volledige service. Zo niet, dan draag ik ā€˜m gewoon af en toe lekker.

3 likes

Daniel, wat is de meest logische link naar Yahoo-Japan? Ik vind er diverse, o.a. met vertaling naar engels, maar zoek eigenlijk waar ik daar dan het beste de wat oudere Seiko’s in het aanbod vind. Hoor graag, bedankt, Hans

1 like

Als je op (dubbele) btw / VAT doelt, is het maar net of jouw Japanse zakelijke verkoper eerlijk zaken doet en meewerkt om de Japanse btw uit de verkoopprijs te halen. Net zoals in de meeste landen mag een ondernemer in Japan het nultarief btw / VAT toepassen op exportleveringen.
Overigens is daar het algemene tarief 8% en moet je de prijs excl Japanse btw berekenen door de prijs met (100/108) te vermenigvuldigen.

Ik heb meerdere keren een horloge gekocht, maar slechts 1 werkte hier aan mee. Bij horloges met een hogere waarde is het dus zeker de moeite waard om te proberen.

Ik zoek zelf altijd via de buyee site omdat ik ook via hun koop. Met google translate in mn browser vertaal ik al het Japans gewoon. Simpele zoek termen als ā€œSeiko KSā€ of ā€œKing Seikoā€ leveren meestal genoeg resultaat op

Ik doel er op dat Amerikanen vaak geen import hoeven te betalen dus het relatief goedkoper is voor hun helaas.

2 likes

Nou, met die Amerikaanse import gaan ze nog wat meemaken met oom Donald daar.

Bedankt voor de verwijzing. Ik ga die site eens bekijken.

1 like