NA - Seiko Lord-Matic uit 1970

monobloc
ˈmɒnə(ʊ)blɒk/Submit
adjective
made as, contained in, or involving a single casting.

early 20th century: from French, from mono- ‘single’ + coque ‘shell’.

Misschien is het de francofiel versus de anglofiel? Monocoque wordt wel meer in voertuig-lingo gebruikt. Hmm.

Kijk. Daar hebben we wat aan. Dat wil zeggen, in ieder geval de bevestiging dat ik dit lekker niet zelf ga doen.

Als ik een oefen-seikootje had wat me geen knaak waard was, prima, maar met deze vrees ik teveel voor

:slight_smile:

1 like

Dat is een heel andere constructie gok ik. Mijn ervaring met Seiko is dat de bezel het glaasje op zn plaats houdt. Je moet dus de bezel er af klikken en daarna zit het glaasje niet heel vast meer en krijg je het er makkelijk uit (bijvoorbeel door de zijkant een beetje omhoog te wippen of je kan zo’n klauw gebruiken).

1 like

Hier een mooie in depth over de Lord-Matic. Zo te zien opent hij een vergelijkbare case, maar dan met zwarte dial.

Er wordt wederom gewag gemaakt van “acrylic” en niet van mineraalglas, dus ik begin me in alle ernst af te vragen hoe de vork nu daadwerkelijk in de steel zit.

Ik heb namelijk het idee dat mineraal niet flexibel genoeg is om er zo uit te knijpen:

seiko-one-piece-case-opener-14_360_91e5fe4916f86ded16ade76db53a197b

Het lijkt erop dat je met de juiste insert ring gewoon knijpt totdat het glas wat vervormd en er uit springt. Het lijkt er ook op dat de bezel daarna nog op de kast zit:

Er zijn heel veel verschillende Lord Matic modellen. Die hebben niet allemaal hetzelfde glas, sommige acryl en sommige mineraal geheel afhankelijk van het model.

Die constructie zal ook anders zijn

Kijk maar even in de casing guide. Jouw kast 5606-7140 heeft een one piece 5 (en bevestiging van het mineraal glas is).

3 likes

Als ik dat hoofdstukje goed lees dus

• Bezel er af wippen
  • Dan het glaasje
  • Dan de pakkingen
  • Draaien om het uurwerk en de plaat er uit te krijgen

Hm. Ik zie nog steeds niks wat ik zonder intensieve begeleiding zou proberen. :slight_smile:

Dank je wel voor die pdf’s. Zeer informatief allemaal.

1 like

Oops. Double negative. Even een Trumpje doen: Dat bedoelde ik niet. Just to make that clear. So true. Really. #Fake_repairs

1 like

Klopt, maar het uurwerk hoeft er natuurlijk niet uit. Ik zou als ik jou was het ook niet zelf gaan proberen. Maar zo iets hoeft niet per se de hoofdprijs te kosten bij een horlogemaker, misschien max een paar tientjes.

1 like

Hele mooie NA! Die linnen dial past goed. Ik ben benieuwd hoe de de klus van het glas vervangen af gaat lopen, ik blijf dit in ieder geval volgen.

1 like

Snap ik het nu goed? Wil @Fate_Amenable_To_Change hier nu een nieuw glaasje inzetten om de krassen op de linen dial beter te zien?
:joy:

2 likes

Jazeker!

Maar dat durft ome @Fate_Amenable_To_Change helemaal niet, dus helaas, dat gaan we in dit topic niet zien. Althans, niet binnen nu en de komende weken.

1 like

Lekker zo laten man. Hoort er bij. Wij zijn tenslotte ook niet meer krasvrij, makker. :wink:

1 like

Spreek voor jezelf.

Alhoewel…

Tellen bobbels, uitstulpingen en missende stukjes ook? :slight_smile:

1 like

Kun je er in ieder geval een filmpje van maken als je het zelf gaat doen. Dan weten we achteraf hoe het moet. Of juist niet moet :hushed:

3 likes

Nou, @anon50762135EV, u vraagt, wij draaien een ander bandje:

6 likes

Mooie band. Maar… zie ik nou krassen op dat glaasje?
:yum:

2 likes

Band past mooi bij dit horloge :ok_hand:

1 like

Trots. :kissing_closed_eyes:

1 like

Drommels

2 likes

Prachtige klok zeg, en de groene NATO staat m heel goed!

1 like

Dank je, ook al is ie te klein.

Ik ken alleen geen 19mm NATO-toko, behalve Erika’s originals, en da’s me te gortig.

1 like