NA - Seiko Lord-Matic uit 1970

Bedankt voor het schrijven van deze prachtige NA.
De dial is idd fantastisch. Kan me voorstellen dat het er “in real life” nog veel mooier uit ziet. Ben benieuwd of het een blijvertje is :ok_hand::wink:

1 like

Glaasje lekker zo laten. Pas vervangen als het echt nodig is. Per slot is ie niet nieuw

1 like

Mooie aanwinst. Grappig hoe aanstekelijk vintage hier werkt.

U zou aan Scrabble moeten doen!
Of heet dat tegenwoordig Wordfeut?

3 likes

Tja, als je nu beslist een nieuw glas in dat horloge wil hebben, dan kan ik je hiermee helpen.
Ik heb nog wel wat glaasjes voor dit model in een van mijn laatjes liggen.
ik kan ze opsturen, wel zelf even inpersen. fluitje van een cent
Laat maar weten.
ut dixi

2 likes

Je hebt deze specifieke glaasjes liggen?

Yep

Dank je, da’s erg tof van je. Ik ga hier nog even over nadenken, maar het aanbod is zonder meer cool. Mijn aarzeling is hierom:

Daarvan ben ik niet overtuigd. Ik heb dingen zitten lezen over een speciale Seiko tool om dat glas te lichten, en heb zelf ook geen glazenpers of zo. Gegeven het monocoque ontwerp ben ik huiverig.

Of kan dat gewoon uit de losse pols? Ik heb zoiets nog nooit gedaan, en ome @HanDavinci geeft aan geen vintage aan te raken, dus da’s allemaal best spannend voor me.

Tja, dat heb je met jonge ventjes, die hebben nog niet door wat de exclusiviteit is van een mooie vintage.

3 likes

Ik denk dat het omgekeerd is: @HanDavinci voelt zich senang bij het modden van SKXjes omdat daar weinig aan te vernaggelen is, maar hij heeft een zekere appreciatie van de moeite waarmee onderdelen te sourcen zijn van vintage.

Daar kan ik mij in vergissen, maar ik denk dat ik er niet ver naast zit, hem kennende.

Maar hoe wip jij zo’n glas er uit en vervang je het? En welke gereedschappen heb ik daar bij nodig. Ik heb allerlei messen liggen, van plamuur tot boter. :slight_smile:

1 like

Ik had op het Seiko forums eens gelezen dat iemand zuignapjes daar voor gebruikte haha

1 like

:face_with_raised_eyebrow: Juustem.

Daarom ben ik gisteren de speurtocht gestart naar een birchwood dial uit een 16018. Iets wat mij meerdere jaren gaat kosten denk ik.

Dat dus.

2 likes

Wel, gezien het feit dat je nog een jong ventje bent, zal dat jarenlange zoeken geen probleem zijn

3 likes

Eruit wippen is geen probleem glas eruit drukken kan zelfs met de duim.
Gewoon van de binnenkant uit doordrukken naar buiten.
Er inzetten kan ook met een glazen pers gebeuren, wel uitkijken dat de pakking goed recht gepositioneerd in de bezel zit.

1 like

Ik weet niet helemaal hoe ik dit op moet vatten, maar de aanname is inderdaad dat ik niet binnenkort de pijp uitga.

Maar je weet wat ze zeggen hè. Assumption is the mother of all fuck-ups :v:

3 likes

Jelena moest heel erg lachen om die foto, en zag toen je naam. Daarop riep ze “oh, ja, het is Han”. Ik weet niet precies of je dit als goed of slecht moet zien, maar wij zijn unaniem in het anti-hout kamp. :slight_smile:

Ik hoop het ook. Wellicht dat voortschrijdend inzicht je de zoektocht doet staken, en dat je die Rollie gewoon met rust laat verder.

Eh, da’s wat moeilijk gegeven het monocoque design: De achterkant kan er niet afgeschroefd worden, dus ik kan met de duim niet achter het glas drukken:

Juist. Dus niet zelf doen, want die heb ik niet. :slightly_smiling_face: Tenzij ik @HanDavinci zover krijg dat ie de zijne even meeneemt. :wink:

1 like

Sure thing. Ik ga met J wel in de tuin zitten. Zou je de tussendeur dicht willen laten? Dan hoeven we het gevloek niet te horen wanneer je je vintage horloge om zeep helpt :joy:

4 likes

Dus lief aankijken en misschien wil hij het ook voor jou erin zetten.
Kost je misschien een kopje koffie, zeker als hij zich senang voelt.

3 likes

Meestal bier en barbecuevlees. :slight_smile: Zo is ie dan ook wel weer.

Net wat ik eerder al zei: Ik ga even een week nadenken of ik wel iets wil doen met dat horloge. Voor het moment is ie niet van de pols te branden, zelfs niet op die rotte nato.

1 like

Tja, de voorstelling van hemelen is geloven, zelf heb ik nog veel tijd nodig om dat te begrijpen en te geloven, dus ben ik ook nog niet van plan om die pijp te roken.

Tja, zolang je dat nog aan het doen bent, mag je zeker nog niet hemelen

1 like

monobloc :slight_smile:
Dat doe je bijvoorbeeld als volgt:

2 likes