NA - Seiko Lord-Matic uit 1970

Dit is het tweede topic wat ik in Vintage maak, en het voelt nog steeds wat vreemd. Bij de eerste ging het om het horloge van mijn grootvader, en ik zag net dat ik nooit de resultaten van die beurt heb laten zien:

IMG_0122

Nu is een erfstuk iets anders dan een bewuste koop. Mijn eerste poging om iets vintage te kopen was een beetje een miskleun. Mensen vinden het een geinig horloge, en na een beurt van @Inca loopt ie ook weer veel strakker dan toen ik 'm kreeg, maar die eerste Poljot bleek een enorme Frankenwatch, en ik heb al tijden het gevoel besodemieterd te zijn. :slight_smile:

Maar naar aanleiding van @anon50762135EV’s gereutel over die CWC, Longines en nu die Lord Marvel van 'm, @HanDavinci’s zoektocht naar een Vintage DJ en @Svennos’s Constellation begon het toch te kriebelen. Dat @SwedishChef mij steeds z’n DJ onder de neus hield hielp ook niet:

Ik wilde iets met een linen dial. Maar niet voor duizenden Euro’s, gewoon iets geinigs. Na @anon50762135EV’s topic over die Lord Marvel van 'm, ben ik eBay af gaan struinen op zoek naar wat Vintage Seiko met een linen dial, en dit is het resultaat van dat struinen:

Een Lord-Matic 5606-7140 uit 1970. Gevonden op de Baai, uiteindelijk gekocht van Brend Truijens van vintageseiko.nl nadat ik de prijs wat naar beneden gepraat had (met dank aan @koekoek’s advies)

Nadat ik 'm gekocht had las ik pas dat er in de 5606 een onderdeeltje zit wat aan slijtage onderhevig is, wat Brend overigens keurig vermeld had, bij nader inzien. Dat onderdeeltje doet het hier prima, maar het illustreert wel dat ik misschien te impulsief ben voor vintage aankopen.


De kast is na 48 jaar toch wel gebruikt, maar aan de pols en in het metaal ziet hij er wat mij betreft scherp uit. Ik weet niet of de Vintage kenners het er mee eens zijn, maar voor mij lijkt hij prima.

Ook de wijzerplaat is gode zij dank nog uitstekend, en de wijzers hebben geen corrosie voor zover ik kan zien. Ik ken deze horloges niet goed genoeg om te zien of het allemaal origineel is, dat weer niet.

Het interessante aan deze horloges is dat ze een monocoque case design hebben in een klassieke begin jaren 70 vorm: De C-shape die we ook bij vintage turtles zien, de korte lugs die sinds kort weer op de moderne variatie op de 62MAS zitten, de vorm van de zijkant die me ergens doet denken aan de Stargate die ik ooit had…

Kortom, het is een echte echte Seiko.


Ik ben er blij mee. Hij loopt ook uitstekend, voor zover ik kan zien. Aan de pols heb ik niet de neiging om veel te gaan rommelen. Wel denk ik er sterk over na om een nieuw glaasje te laten zetten, want er zitten een paar krassen in die ik ook met tandpasta en wat geduld niet weg kreeg:

Dus zeg het me maar: Is mijn tweede vintage aankoop geslaagd, of kan ik me voortaan beter bij nieuw houden?

50 likes

Geslaagd wat mij betreft :ok_hand: Ik blijf dit een prachtig model vinden. En van harte met je vondst.

1 like

Geweldig man! Ik vind hem prachtig. Geen verstand van vintage, maar goede koop wat mij betreft :ok_hand:t2:

1 like

Mooi hoor! Die linnen wijzerplaat is bijzonder fraai. Pikante dagaanduiding trouwens…

4 likes

Toppertje hoor! Steeds meer mensen aan de vintage hier, goede zaak.

5 likes

Prachtig model hoor! :ok_hand:

Zeker jammer bij de LM’s dat die datum vaak kapot gaat(bij mij LM ook zo) en hetzelfde zit in de King en andere volgens Daniël…Kan ook niet gemaakt worden jammer genoeg :astonished:

Maar voorzichtig met de datum verstellen denk ik… :roll_eyes:

1 like

Heh.

Dat was mij nog niet opgevallen. Nu stijg je nog verder in m’n achting. :slight_smile:

1 like

Ik hoor dat veel mensen Lord Matic horloges strippen om het deeltje in King Seiko’s te zetten. Maar serieus, zouden gasten als @brunod en @stefanketelaars geen onderdeeltje kunnen fabriceren volgens dezelfde spec, maar dan van metaal?

1 like

:smiley:
Dit ging wel erg makkelijk. Dat geeft dan weer te denken :wink:

2 likes

@koekoek en @vinwat hebben daar al naar gekeken en eindconclusie was dat dat niet ging werken…

1 like

Wat zegt Seiko zelf? Ik zou geneigd zijn om daar te vragen of ze nog voorraad hebben.

Maar ik vind wel dit soort suggesties:

Loctite. Wie is er niet groot mee geworden?

1 like

Erg mooie aanwinst! Vergelijk dit dan met een moderne SARB035 bijvoorbeeld. Dan is dit toch veel verfijnder en dan nog maar te zwijgen over de dikte… :+1:

Hij is redelijk scherp maar de fabrieks brushing is wel wat minder geworden. Er stond volgens mij ook dat hij voorzichtig gepolijst was. :thinking:

Ja dat ziet er allemaal goed en origineel uit. Heel mooi zo’n linnen dial.

Ik vind de kast met alleen gepolijste delen een beetje a-typisch voor Seiko. Meestal zijn de kasten gepolijst en geborsteld afgewisseld.

Het glaasje is van mineraal glas dus polijsten zal niet lukken helaas.

2 likes

Gaaf ding Chris, die ga ik binnenkort maar eens bepotelen.

1 like

Ik weet niet wie er nou gelijk heeft:


Crystal: Acrylic, Serial#: 300V04GNG0

Hm. Is daar een database van?

Voor wie het zich afvraagt, de stalen band had best wat rek, blikken end-links en een omtrek die de pols van m’n partner zou passen. Ik moet nog een 19mm leren bandje scoren voor ik compleet ben. :slight_smile:

Als @koekoek gelijk heeft, wel voorzichtig aan, he? Want mineraal is onmogelijk. Waarbij, ik vraag me af of er acryl op te zetten is.

:slight_smile:

1 like

Ik blijf van vintage horloges af Chris, ik ga dat glas niet vervangen voor je :smile:

Crystal Codes.pdf (925,4 KB)

Zoals je dan kan zien betekend dat vanwege de G dat het geen acryl is. Je kan het zelf ook testen door middel van de wang test. :wink:

3 likes

Mag ik even off-topic in m’n eigen topic?

tenor

Die avatar kan echt niet. :slight_smile: :+1:

2 likes

Dat ehh bepaal ik zelf wel.

3 likes

Mijn beste,

Proficiat met deze zeer geslaagde verworvenheid!!
Ziet er capabel uit!!
Ik wens je er een nostalgische doch voortvarende tijd mee. :watch:

En voor straks: “Buona Notte" en morgen gezond weer op.:first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face::first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

4 likes

Ik zag er best tegenop om een Google image search te doen op Wang Test, maar het viel best mee.

Dank voor die PDF, trouwens. Cool. Maar serieus, de wang test?

1 like