NA: Seiko Marine Master 300 SLA021J en Seiko Alpinist Glacier SPB199J

Hallo allemaal,

Deze week de knoop doorgehakt en een stukje Japan in de collectie gebracht.

afbeelding

Ik ben voor een Marine Master 300 SLA021J gegaan. Per toeval had de Seiko dealer nog een Seiko Alpinist Glacier SPB199J op voorraad. Besloten om deze ook te bestellen. Ik ben er ontzettend blij mee!

Ik heb in het verleden beide horloges al gehad maar dan de voorgaande versies, de Marine Master 300 SBDX001 en de Alpinist Sarb017.


Destijds de Marine Master 300 SBDX001 verkocht om een Tudor Pelagos 25500tn Two liner te kopen. Toen de Pelagos verkocht was begon ik de Marine Master 300 toch wel een beetje te missen. De Marine Master 300 is een bijzonder horloge. Het is ‘het beste’ wat het reguliere Seiko op duikgebied te bieden heeft en Japans antwoord op o.a. de Rolex Submariner en de Omega Seamaster Professional 300m. De afwerking van de Marine Master 300 doet namelijk zeker niet onder tov zijn Zwitserse concurrenten. De kast heeft een Zaratsu polishing en is door de mensen van Grand Seiko gedaan. De MM300 heeft een inhouse 8L35B uurwerk wat een 9S Grand Seiko uurwerk is maar dan niet gereguleerd en minder afgewerkt. Ben benieuwd wat de dagelijkse afwerking gaat zijn. Want dat laatste is wel een veel gehoord kritiekpuntje op de MM300. Het kan een afwijking a la COSC zijn, maar het kan ook dat een SKX van minder dan 10x de prijs van een Marine Master strakker loopt. Wat wel typerend is voor de Marine Master 300 is de monobloc case oftewel een kast zonder kast deksel uit een stuk metaal vervaardigd. Dit zou de waterdichtheid ten goede komen. Het uurwerk is er ook via de voorkant ingekomen. Dit zorgt er wel voor dat een service bij Seiko zelf moet.

Veranderingen van de nieuwe MM300 SLA021J tov de vorige generaties MM300 zijn een ceramische bezel, saffier glas, een Prospex logo op de dial en een bezel met lume. In het begin was ik tegen het Prospex logo en het verdwijnen van de tekst Marine Master 300, maar eigenlijk zorgt deze X op de dial wel voor meer rust en balans. Wat ik vooral erg mooi vind is de inktzwarte plaat met de ceramische bezel en het ontspiegelde saffier glas. Kortom ik ben erg blij dat de Marine Master 300 terug is in de collectie. Daarnaast is de Seiko Alpinist Glacier SPB199J is een leuke bijvangst. Gelimiteerd op 2020 stuks voor de Europese markt only. Of de Alpinist een blijvertje gaat zijn zal de tijd uitwijzen. Genoeg gepraat tijd voor de foto’s!

MvG Ralph

88 likes

Gefeliciteerd met een icoon die weer terug is! :ok_hand:

@Ruud ik denk dat ik hiervoor ga sparen in 2021 :sunglasses:

2 likes

Proficiat Ralph, hele mooie horloges :ok_hand:t2:
Vooral de MM300
Heel veel draagplezier gewenst

PS En nu nog een LX :grin::grimacing::yum:

5 likes

Mooi! Gefeliciteerd! Vooral de Alpinist, die zou ik nog wel eens willen toevoegen.

2 likes

Beide mooie horloges…vooral de marine master :star_struck:, wat een klatser is dat zeg.

Veel plezier ervan!

1 like

Gefeliciteerd Ralph. Mooie horloges. :+1:t2:

1 like

Heel mooi allebei! De 300MM blijft bij mij ook steeds weer opnieuw trekken. Hij blijft maar terug komen en gaat weer weg.

1 like

Heeft even geduurd maar daar is hij dan :sunglasses: Geniet er van Ralph!

9 likes

Mooie aanwinsten…:+1:

1 like

Allebei heerlijke horloges😍 gefeliciteerd!

Bel mij maar op als die alpinist de deur uit moet. Wat een beauty.

2 likes

Leuk man! :grin: Gefeliciteerd met je Oosterse NA’s. Vooral die MM300 is echt wel een dijk van een horloge. :muscle:

Wat me wel een beetje stoort is de dikte van de MM300 (15,4mm) ten opzichte van bijv. je vorige generatie Omega Seamaster 300m (13mm), nieuwe generatie SMP 13,7mm. Waarom moet de MM300 2,4mm dikker zijn terwijl ze allebei een depth rating van 300 meter hebben?

1 like

De monobloc case? Ik weet het eigenlijk niet. De Marine Master 300 is op papier 44mm maar draagt wel veel kleiner.

1 like

Onderhoudt Seiko ook in Europa of moet hij dan helemaal terug naar Japan? Domme vragen bestaan niet toch?

Gefeliciteerd met je nieuwe horloges.

1 like

Die bestaan zeker niet. Weet ik niet. Dacht dat het ook wel in Europa kon, maar weet niet zeker.

Lekker man, ik heb de MM300 gisteren in handen gehad en begin steeds meer te begrijpen waarom dat een favoriet is. Ik heb het geld er nog niet voor over, maar wat niet is kan nog komen. De Alpinist is tuuk ook heel gaaf.

Mooie aanwinsten Ralph! Veel draagplezier. :ok_hand:

2 likes

Gefeliciteerd met beide aanwinsten. Veel draagplezier!

1 like

Top aanwinsten, gefeliciteerd!

1 like

Ja, het kan al een paar jaar in Engeland (geen EU ik weet het haha) en volgens mij sinds kort ook in Nederland en/of Duitsland.

Lekker setje hoor Ralph! :star_struck:

1 like

Wauw, echt heel gaaf. De wijzerplaat van die Alpinist is echt heel mooi zeg (maar zit het bandje er nou verkeerd om?). De Marinemaster is wel echt grail material :star_struck:

2 likes

Fraaie aanwinsten! Geniet ervan!

1 like