NA: Seiko Quartz 3802-7010

Het eerste vintage horloge dat ik kocht was een King Quartz uit 1976. Hiermee begon de vintage gekte voor mij. Sindsiden ben ik altijd gefacineerd gebleven door de vintage Seiko quartzen. Die ontwikkeling van het quartz uuwerk is enorm interessant om te zien. Ik ben erg lang opzoek geweest naar een vroeg model zoals deze.

Zoals we weten lanceerde Seiko in 1969 het eerste quartz horloge, de Astron. Deze uurwerken werden in erg beperkte oplage gemaakt. Het duurde tot 1971 tot Seiko kwam met de 38 serie uurwerken die in grotere oplages gemaakt werden. Deze horloges waren nog steeeds vreselijk duur maar quartz was een nieuwe revolutionaire techniek.

Mijn nieuwe aanwinst komt uit 1972 en koste destijds volgens mij rond de 70.000-80.000 yen. Voor dat geld kon je bijna 2 Rolex submariners kopen of 3 King Seiko’s of 4 Pogues. :sweat_smile: De gene die destijds het horloge kocht zal nu wel flink balen als hij dat geweten had. Het 3802 uurwerk in dit horloge liep volgens de specificaties ±15 seconden per maand wat ten opzichte van een mechanisch horloge een grote verbetering is.

Ik ben vrij lang opzoek geweest naar een mooi model. Alleen de meeste modellen hebben hooded lugs waar ik persoonlijk geen fan van ben, die vallen me op de pols vaak tegen. Vrijdag kwam ik dit model tegen op marktplaats en moest hem dus wel hebben :grin: Deze kast heeft echt heel erg mooie (nog scherpe) lijnen. Er moet nog een nieuw glaasje op natuurlijk. De fascinatie voor de vroege quartzen blijft maar de zoektocht is (voor nu :wink:) voorbij. Het blijven imo toch een van de meest underrated horloges in de markt. Je hebt zo’n stukje horloge geschiedenis met een prachtige afwerking vaak al voor onder 100 euro. :astonished:

17 likes

Mooi brokje geschiedenis heb je daar, gefeliciteerd ermee!

1 like

Ik had het goed dus zonet in het “welke vintage draag je vandaag” topic :slight_smile:
Hij is inderdaad mooi, vooral die secondewijzer met dat extra “kijk mij eens exact op het streepje komen” tipje.

1 like

Erg mooi en strak vormgegeven. Wist niet dat ze relatief zo duren waren destijds!

1 like

Mooie nieuwe aanwinst
van harte met deze vondst :thumbsup:

1 like

Het begon in die tijd inderdaad al gauw “toyota geld” te worden.

2 likes

Dat is ook zeker terug te zien in de afwerking. Die is bij de oude quartzen altijd erg mooi vind ik. De VFA modellen die @MartijnV heeft waren nog een stuk duurder zelfs.

1 like

Prachtige aanwinst, Daniel, dat is genieten :+1:

1 like

Mijn beste,

Een appetijtelijke aanwinst!!
Veel plezier ermee!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

1 like

Prachtige aanwinst!
(die zn originele stalen band verdiend imho. Ik meende dat ik die er op zag zitten? :slight_smile: )

1 like

Er zat een bambi bandje bij, volgens mij niet origineel. Ik ben eigenlijk niet een groot fan van leer, maar vind deze combinatie wel geslaagd.

Jammer, niet origineel
 Maar wel Japanees! (Bambi)

1 like

Aha
dacht al dat ik wat gemist had toen ik deze zag in ‘wat draag je vandaag’ topic😊
Gefeliciteerd met deze mooie quartz🖒
en leuk en interessant verhaal erbij
gaaf🖒

1 like

Leuke vangst.

1 like

Leuk ding!
Die batterij-dekseltjes, voel je die eigenlijk zitten? En krijg je er geen gevoelige afdruk van als je je bandje aan de strakke kant draagt?

Nee, je voelt er eigenlijk heel weinig van. Het draagt niet anders dan met een vlak deksel eigenlijk.

1 like

Zojuist een geweldig cadeau gekregen van een Seiko aficionado. Een 3802-7010 van augustus 1971. Schitterende conditie. Erg blij mee.

Augustus 71 is wel heel vroeg. Heb je een foto?

Goedenavond,

Uiteraard heb ik een foto. Zie aangehecht. Ik kan je er nog wel meer bezorgen.
Waar ik nog naar op zoek ben, is een originele band. Waar zou ik die kunnen krijgen?
Enig idee?
GR
Bram

1 like

DIt model staat met leer in de catalogus. :face_with_monocle:

3 likes