Leeswijzer: hier volgt een lang verhaal over mijn persoonlijke reis naar het horloge, dus voel je vrij om door te scrollen naar de foto’s als je daar geen interesse in hebt.
Toen ik (niet lang geleden) in de wereld van de horlogerie dook, verslond ik de filmpjes van Teddy Balthazar. In één van deze videos noemde hij het “beginners syndroom”: je koopt snel en veel zonder dat je precies weet wat je wel en niet mooi vindt. Je bent beïnvloedbaar door elke tip of aanrader en de beste specs voor de laagste prijs (ome Ali) lijken de slimste koopjes.
Ha dacht ik, dat ga ik nooit doen! Daar ben ik veel te rationeel voor. En toen ontdekte ik het horlogeforum…
Een kind in de snoepwinkel. Er kwamen veel te veel leuke dingen van waar ik soms wel eens van ‘snackte’. Te snel toehappen op alles wat met een stokje voor je neus bungelt.
Het gevolg: een gevulde horlogedoos, heel veel plezier met de hobby en een variëteit aan horloges, maten en stijlen uitgeprobeerd! Hartstikke positief natuurlijk, maar toch knaagde er iets…
Op elk horloge wat om de pols ging had ik wel een kritiekpuntje. Te groot, te slap, te druk, te klein enz. Sommige mensen zouden zeggen dat ik nog geen écht goed horloge had.
Wellicht had ik teveel tijd in de vakantie om op het forum te zitten of had ik gewoon de ruimte in mijn hoofd om alles even te overzien, maar er begon een idee in mijn hoofd te vormen.
Waarom niet opnieuw beginnen met een schone lei? Tabula rasa.
Alles verkopen en er één goed horloge voor terugkopen. Goed doordacht, onderzocht en gepast. Maarja, welk horloge moet er dan voor terugkomen?
Veel horloges kwamen en gingen op mijn wensenlijst, maar ééntje heeft altijd bovenaan gestaan. Zinnetje uit mijn ‘Voorstel-topic’:
“Verre (bescheiden?) toekomstdromen: een alpinist?”
Niet alleen de looks, maar ook de filosofie, de geschiedenis en het verhaal rondom het horloge spreekt mij, als bergwandelaar, aan. Er is al veel over geschreven hier op het forum, dus dit zal ik niet herhalen. De geschiedenis en ontwerp intentie geeft een extra lading aan het horloge wat ik bij mijn andere nooit heb gehad.
In Hamburg bij de Seiko Boutique de nieuwe Alpinist gepast, maar geen fan van de cycloop en de dikte. Toen bleef er toch al heel snel één model bovendrijven: de klassieke SARB017.
Opgehypt? Misschien… maar desondanks vind ik hem prachtig. In mijn ogen een terecht icoon.
Met de verkoop van de horloges en de wel beproefde HF budget verhoging kwam dit in de buurt. En soms mag je jezelf ook wel iets gunnen toch? (Een man en zijn hobby’s… )
Het moest zo zijn: hij stond in het blauw. Een kleine onderhandeling, maar de deal was snel gesloten. En toen nog een week wachten tot ik thuis zou komen van vakantie…
(Een sidenote aangezien ik nog geen reviews mag schrijven, maar ik wil toch even de loftrompet afsteken over @Blauwbeer . Chris is echt een ontzettend aardige vent die mij dit horloge echt gunde. We hebben leuke gesprekken gehad. Hij is een HF-er zoals je hem hoopt tegen te komen. Driewerf hoera! Nogmaals bedankt Chris.)
Ok, dan nu na deze ellenlange inleiding eindelijk de foto’s:
Wat een beauty. Op papier klopt het eigenlijk niet; een glimmende zilveren kast, een groene sunburst plaat, een compas ring, gouden accenten en Cathedral hands. En toch vind ik het samen werken. Hij kan stoer zijn, hij kan chique zijn. Een kameleon met verschillende strap-opties. Opvallend in afwerking, onopvallend op afstand. Ik durf hem een GADA te noemen.
Hij kwam op een feestelijke Jubilee die past bij de feestelijke wittebroodsweken, maar ik heb er ook al een mooie bruinleren band voor klaarliggen.
De lume wint geen prijzen, maar ik kan gek genoeg genieten van de subtiliteit.
Het is geen perfect horloge voor velen, maar ik hou van de imperfecties omdat die het horloge maken wat het is.
Dit horloge gaat een tijd om mijn pols zitten. En ik ga er heel erg van genieten. Is dit een one piece collection? Nee, daar is de hobby veels te leuk voor. Maar we gaan verder met een betere basis in kennis, geduld en meer (be)grip in mijn eigen smaak. Niet alleen de specs of uitstraling, maar ook het verhaal van het merk en het horloge draagt substantieel voor me bij.
Bedankt voor het lezen, sorry dat ik je hele avond in beslag heb genomen, en tot op het Forum!