NA: Seiko SBDC061 / SPB077

Sinds de verkoop van mijn Seiko SBDC051 in juli keek ik al met een schuin oog naar de SBDC061. Beide zijn op dezelfde wijze afgewerkt, voorzien van dezelfde type band en een saffierglas. De kroon op 4:00 uur was een struikelblokje voor mij, maar nadat ik de Sumo van @RLC had overgenomen verdween dat heikel punt in de gedachte. Ik ben het zelfs juist meer gaan waarderen. Dus toch ook maar (ook) een SBDC061 / SPB077 aangeschaft, want ja… je moet wat he :wink:.


(SBDC061/SPB077)

Het model wordt in de volksmond ook wel de MM200 of Baby MM (Marine Master) genoemd. Van origine is dit model een herinterpretatie van de iconische (Seiko) 6159 duiker uit 1968. Natuurlijk is er ook de SLA025, de enige echte herinterpretatie, maar die heb ik helaas alleen nog maar mogen vasthouden en dragen in een beveiligde omgeving. Dus beter dan dit wordt het eventjes niet :sunglasses:.


(6159 vs. SLA025)

Op papier is de 061 niet bepaald klein. Maar ondanks dat, draagt hij voor mijn gevoel kleiner dan de Shogun en de Sumo.

Afmetingen (bron: Seiko)

Sumo
H52.6mm x W45mm x D13.3mm

Shogun
H51mm x W43.5mm x D13.3mm

SBDC051
H49.8mm x W42.6mm x D13.8mm

SBDC061
H51mm x W44mm x D13.1mm

Dit komt mede door de smalle(re) bezel en de vorm van de kast. Het horloge is, ex kroon, 44mm breed, maar de bezel meet maar 41mm. De vorm van de kast is fantastisch. Dankzij de afgeschuinde delen aan de onderzijde van de kast ligt het horloge stevig op de pols. De gepolijste en geborstelde delen wisselen elkaar mooi af, waardoor het een echte blikvanger is. De drilled lug holes zijn zo subtiel geplaatst, dat deze vrijwel niet opvallen bij het dragen van horloge. De stalenband is voor Seiko begrippen ook erg netjes. Ook hier wisselen de geborstelde delen, de gepolijste delen subtiel af. De sluiting is stevig en is voorzien van een duikextensie. Deze duikersextensie mag wat mij betreft ook achterwegen gelaten worden. Ik zie liever een ratchet sluiting, maar als ik eerlijk ben slinger ik er liever een gave waffleband op wanneer ik het water in trek.

SUBTIELE VERWIJZING NAAR MIJN GEZOCHT TOPIC

De bezel klikt erg prettig en zeker fijner dan die van de Shogun. Door de vorm van de kast is het draaien van de bezel makkelijker dan op de Sumo. De bezel zelf is voorzien van een aluminium bezel insert met een glanzende coating. Tussen de bezel en het vlakke saffierglas zit een kleine randje metaal. Het glas zit hierdoor een stukje lager dan de bezel, al is het millimeter werk.

Over de wijzerplaat kan ik niet zoveel zeggen. Mat zwart en voorzien van ronde uurmarkeringen gevuld met Lumibrite. Dezelfde Lumibrite zit ook op de wijzers die hun werk prima doen. De tijd is goed af te lezen, zowel overdag als midden in de nacht. De Prospex aanduiding was in het begin eventjes wennen, maar ach. Het valt mij niet eens meer op (zeker niet in het donker :new_moon_with_face:)

Ik ben erg blij met mijn meest recente aankoop. Ik vind hem persoonlijk gaver dan de SBDC051, wat komt door de vorm van de kast en de uurmarkeringen. De Sumo zal de komende tijd denk ik niet meer uit de kast komen en misschien ook wel weer in de verkoop gaan. De Shogun heeft iets speciaals, voelt in afwerking een stuk minder, maar biedt een fantastisch draagcomfort. Hoewel ik dit nu heel stoer schrijf, blijft de SBDC061 mijn aandacht trekken :grin:.

Nu eerst de komende dagen genieten met de familie, vergezeld met de SBDC061 :sunglasses:.
Fijne (kerst)dagen allen! :star2:

36 likes

Gefeliciteerd met deze aanwinst. Veel plezier ermee! :+1: Jij ook fijne dagen gewenst.

1 like

Mooie review!:ok_hand:t2:en een prachtige toevoeging op je bestaande duikergeweld.:+1:t2:

1 like

Gefeliciteerd, knappe duikers bij elkaar :+1:

1 like

Mooi hoor! En mooie review! Geniet er van deze kerst!

1 like

Leuke review! Geniet van het horloge en mooie dagen gewenst in goede gezondheid!

1 like

Mijn beste,

Zó zó, wat een wervelende introductie!!
Mijn complimenten hoor!!
Ik wens je dan ook een bruisende tijd met deze diepzinnige Seiko. :whale2:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Leuke review :+1: … .Veel plezier met je NA en ook fijne dagen toegewenst :+1::grinning:

1 like

Heel erg mooi!

1 like

Bedankt allen! Mocht ik in begin/halverwege januari nog geen gave Waffle band hebben van Uncle Seiko bestel ik er zelf wel eentje… eind februari een duiktripje in Mauritius staan, waar deze te water gelaten wordt :sunglasses:

1 like

Nice! Mooi hoor. Veel draagplezier.

1 like

Vet gaaf ding! Ik vind het een mooie set met de sumo en shogun. Het formaat verschil is lastig te zien op de foto.
De X is iets wat voor mij nog wennen is.

1 like

De 051/061 zijn mooie horloges. Top! :+1::+1::+1:

1 like

Leest bijzonder vlot weg! Mooi opgeschreven. Veel (draag)plezier gewenst en prettige feestdagen! :smile: :+1:

1 like

Mooie review en mooi horloge!

1 like

Een van de mooiste Seiko duikers! Geniet ervan! :sunglasses::+1:
Ik heb van mijn SPB077 te kort kunnen genieten, het blijft een gekke hobby :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 like

Gefeliciteerd

1 like

Prima keus (heb m zelf ook) Veel draagplezier !

1 like

Prachtig :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Met de SBDC-serie heeft Seiko een nieuwe succesreeks uitgebracht IMHO. Een treetje hoger dan de Turtles en Sumo’s en prachtig afgewerkt. Gefeliciteerd! :+1:t2:

1 like