NA: Seiko SPB053

Onlangs ben ik in het bezit gekomen van een nieuwe duiker, de Seiko SPB053 (SBDC053 in japan). Ik was al langer opzoek naar een nieuwe duiker met als voornaamste reden dat het voor mij geweldige all-round horloges zijn. Ik vind het altijd fijn om zo’n all-rounder in de collectie te hebben aangezien je ze in bijna alle situaties om kunt doen. Een duiker kun je op een normale werkdag (met de juiste band) omdoen maar ook op een vakantiedag wanneer de kans bestaat dat je het water ingaat.

In de zoektocht naar een mooie duiker hebben veel horloges de revue gepasseerd. In het begin onder andere de welbekende Skx007, geweldig horloge maar ik verlangde toch naar een hogere afwerking. Uit een hoger segment heb ik een Seamaster gehad, ook een prachtig horloge maar voor mij is een duiker echt een toolwatch en ik kan het voor mijzelf niet verantwoorden om een horloge van 3k als toolwatch te gebruiken.

Dus opzoek naar iets in het lagere segment. Ik houd van Seiko maar de Sumo, Turtle, Shogun, Tuna en MM300 spreken mij niet echt aan (ontwerp, diameter, hoogte, ect.). En toen kwamen ze vorig jaar met de SBDC051 en -53. Het is een moderne interpretatie van de 62MAS uit 1965. Vooral de 53 met blauwe wijzerplaat en bezel sprak mij gelijk aan. Toen ik de kans kreeg om deze middels een ruil te verkrijgen heb ik dit ook gelijk gedaan.

Hieronder enkele bevindingen:

De kast
De kast is prachtig afgewerkt met afwisselende gepolijste en geborstelde delen. Deze afwisseling maakt de kast erg interessant om naar te kijken en de hoogwaardigheid van de afwerking en het oog voor detail geeft het horloge net dat beetje extra. Door de drilled lug holes zijn banden makkelijk te verwisselen. Daarnaast is de kast afgewerkt met een Dia Shield coating waardoor er minder snel krassen verschijnen. Ik heb het horloge pas net dus ik kan nog niet zeggen hoe goed het werkt maar gezien de positieve reacties van andere eigenaren van horloges met Dia Shield, ga ik ervan uit dat het zijn werk zal doen. Ik neem aan dat grotere beschadigingen bij een ongelukje niet te voorkomen zijn maar de minuscule haarlijntjes en “swirls” die bij normaal gebruik verschijnen blijven wellicht weg.

De diameter van het horloge is 42,6 mm, een perfecte maat voor dit horloge en voor mijn pols van 18 cm. Het horloge is duidelijk aanwezig op de pols maar niet te. De caseback is ook afgewerkt met een combinatie van gepolijste en geborstelde delen met in het midden het wave logo.

De meeste Seiko duikers in deze prijsklasse zijn voorzien van Hardlex glas. Een mineraalglas wat door Seiko ontwikkeld is. Dit horloge is voorzien van hardere saffier met een AR coating aan de binnenzijde. Aan de ene kant zou een dubbele AR coating ook mooi zijn geweest, voor het visuele aspect, echter doet een AR coating aan de buitenzijde de belangrijkste eigenschap van saffier naar mijn mening deels teniet. Een dergelijke coating is bij lange na niet zo hard als saffier en krast veel sneller. De enkele coating aan de binnenzijde vindt ik dus prima voor dit horloge.

De bezel
De bezel heeft een prachtige blauwe kleur welke met verschillende soorten licht veranderd van bijna zwart naar blauw en zelfs naar een soort petrol kleur. Door de hoogglans afwerking wordt dit effect nog extra versterkt. De inlay is van aluminium, een keramische inlay zou natuurlijk de voorkeur genieten maar voor een horloge in deze prijsklasse is dit prima. Aan de rand een coin edge bezel, ik heb deze nog nooit eerder gehad maar de grip is erg goed zowel op land als in het water. De bezel draait een volledige ronde in 120 clicks en draait, zoals een duikersbezel betaamd, alleen tegen de klok in.

De wijzerplaat en wijzers
De wijzerplaat heeft net zoals de bezel ook een geweldige blauwe kleur. De kleur varieert, mede door het sunburst effect, van marineblauw tot lichtblauw. De petrol kleur welke de bezel in een bepaald licht heeft komt niet terug in de plaat. De gepolijste indexen zijn opgelegd en zijn voorzien van lumi brite. De lume doet het fantastisch, na een nacht zag ik hem ‘s ochtends om 8 uur nog in het donker. Op drie uur bevindt zich het datumvenster, de datumschijf is uitgevoerd in wit met zwarte cijfers. De wijzers zijn mat afgewerkt en zijn ook weer voorzien van de geweldig goede lume.

Het uurwerk
In het horloge tikt het 6r15 uurwerk. Een degelijk en goed te onderhouden uurwerk welke in meerdere Seiko’s in deze prijsklasse te vinden is. Het uurwerk heeft een gangreserve van 50 uur, een opwindfunctie en een hacking functie. De laatste twee zaken miste ik bij de Skx007 soms. Al met al prima en volgens mijn eerste metingen loopt hij +4 seconde per dag, ruim binnen de marge die Seiko aangeeft.

De band
De zwarte variant (SBDC/SPB 051) wordt geleverd met een metalen band. Deze versie komt op een zwarte rubberen band die ook op andere Seiko duikers gemonteerd zit. Een erg comfortabele en degelijke band met metalen sluiting en keeper. Hoewel ik de rubberen band erg fijn vind heb ik toch ook de metalen band erbij gekocht, deze verwacht ik binnenkort te ontvangen. De bandaanzet is 20mm, dit had van mij 22mm mogen zijn. 22mm past beter bij een stoere diver en ook nato banden zijn dan beter in verhouding met de kast.

Al met al ben ik blij verrast door de kwaliteit van het horloge welke zich naar mijn mening met horloges uit hogere segmenten kan meten.

Tot zover mijn bevindingen, bedankt voor het lezen!

53 likes

Prachtig horloge!
Bedankt voor deze review.
Ik deel jouw enthousiasme.
Afgelopen kerst lag dit klokje voor mij onder de kerstboom. De kleur van de bezel is zo fraai en is nauwlijks vast te leggen op de foto.
Veel plezier ermee!

2 likes

Tof verhaal, gefeliciteerd met de aanwinst.

Ik neig tegenwoordig naar het vervangen van banden door een vorkje aan de binnenkant te plaatsten, ook met drilled lugs. Met name omdat ik niet graag zou willen dat door een uitschietertje bij het wisselen een kras op de buitenzijde van de lugs ontstaat, terwijl een fatsoenlijke bandenwissel-tool geen noemenswaardige krassen aan de binnenkant oplevert.

DiaShield is dikke prima. Merk wel op dat je met DiaShield zeker niet krasbestendig bent, want de hardheid komt in de richting van een 55-58 Rockwell, en da’s nog steeds zeer goed te krassen. Het is een goede feature, maar rij niet met een tank over die kast heen. :slight_smile:

Op een Sumo van ruim 44mm zou ik het met je eens zijn, maar hoe ouder ik wordt hoe minder ik rupsbanden van graafmachines om de pols wil. Ik had grappig genoeg liever een SKX007 met 20mm band gehad. Da’s in mijn geval voortschrijdend inzicht, maar smaken verschillen.

Hoe dan ook vind ik je horloge goed geproportioneerd, voor wat dat waard is.

4 likes

Leuke review! Dank daarvoor. Mooie aanwinst ook!

1 like

Echt een heel erg mooi exemplaar. Ben zelf geen Seiko liefhebber an sich, maar deze…:ok_hand:

Leuke review en prachtige foto’s.

1 like

Leuke review, bedankt.
Heb zelf de SPB051 erg tevreden over en blij mee.
Veel plezier ermee!
Mvg. Bertjan

1 like

Mijn beste,

Schitterende foto’s, een enthousiast verhaal en een magnifieke Seiko!!
Ik wens je er vele memorabele momenten mee!!

Orologio Signaturis Temporis.:wink:

3 likes

Eens met alle reacties hierboven. Ga hem ook eens bekijken, mooi ding.

1 like

Prachtig horloge! Deze blauwe en ook de zwarte zijn allebei erg fraai! Bij een iets kleinere maat had ik hem zelf overwogen.

1 like

Gefeliciteerd, ik heb zelf de 51 op staal. Heerlijk horloge, prachtige kast met mooi polijstwerk. Zeker voor deze prijsklasse. Leuk hoe de wijzerplaat en indices met het licht spelen!

2 likes

Mooi verslag! Zelf heb ik (behalve een Tissot automaat 200m) nog geen echte duiker, maar deze in het blauw is prachtig!
Gefeliciteerd en benieuwd naar een foto “op staal”!

1 like

Prachtige Seiko. Gefeliciteerd met je aanwinst.

1 like

Een uitschieter gebeurt met drilled lugs toch bijna nooit?

En helemaal eens met je vwb de 20mm band. Voor mij (en mijn 17-17,5cm pols) perfect. Draagcomfort is echt heel belangrijk. 22 kan ik ook mee uit de voeten, maar die 20 is op dit horloge zo gek niet.

2 likes

Dat is inderdaad een mooie aanwinst, staat bij mij ook hoog op de lijst. Metalen band smoelt hem zeker goed, veel draagplezier met deze prachtige duikert:ok_hand:

2 likes

Hele mooie aanwinst inderdaad! Ben echter wel nieuwsgierig hoe deze om een grotere pols valt >21 cm…iemand toevallig een wristshot voorhanden? :thinking:

2 likes

Mooi horloge, en mooi in het blauw. Ik weet alleen nog steeds niet of ik de endlugs van de stalen band kan pruimen of niet.

Dit is een 19.5cm pols, dan kan een een beetje meer ook wel:

6 likes

@Rmen9 Geweldig mooi horloge. Mijn mooiste Seiko
Heel veel draag plezier gewenst !

:open_mouth: Ik dacht dat ik ze fors had met 20 cm :blush:

Moet wel zeggen dat dit de limiet is voor mij. kleiner ga ik niet.

Greoten,
Thomas

6 likes

Heel fraai, bedankt voor je bespreking en veel draagplezier en -trots toegewenst!

1 like

Staat perfect!

1 like

Bedankt voor alle reacties, ik zal zeker nog wat foto’s posten wanneer de stalen band binnen is!

1 like