NA Seiko SPB145 & SPB147

Het begon allemaal in 2018 met deze groene. Seiko had het jaar daarvoor de 051 en 053 (SPB/SBDC zo u wil) aangekondigd, “a modern reinterpretation of the original 62MAS dive watch”.
Begin 2018 werd de limited SBDC059 in dezelfde serie aangekondigd en ondanks dat ik het model nog niet in het echt gezien had wist ik: deze MOET ik hebben!

Zodra het model beschikbaar kwam, februari 2018, heb ik in Japan een van de duizend beschikbaar besteld, helaas moest ik nog tot juni wachten alvorens ik het horloge kon ophalen. Wachten duurt altijd veel te lang, maar-oh boy oh boy ik werd niet teleurgesteld! Wat een prachtig horloge, voor mij een schot in de roos van Seiko :clap:

Seiko ging gestaag door met opvolgers en variaties en ik pikte er hier en daar steeds eentje mee. De laatste die ik voor nu op de lijst had was de SPB147 en ik wilde eigenlijk nog even afhouden, de aanschaf uitstellen.

Maar, zoals al genoeg over geschreven hier op het forum :joy:, Seiko besloot een wijziging in het lopende model aan te brengen en door te gaan met verkoop.
Je zou het FOMO kunnen noemen, ik wilde kost wat kost een oude variant van het model, dus vorige week contact gezocht met de stroopwafel dealer uit Emmen. Succes!

Netjes op de hoogte gehouden en gisteren kwam een mooi pakketje binnen (uiteraard met stroopwafels! :drooling_face:).

De SPB147 lijkt hier samen met de SPB143 een forum favoriet, echter die SPB145…die leek me ook wel wat. Jammergenoeg vrijwel geen materiaal over te vinden. Een handvol reviews met de nietlopende showmodellen, de standaard renders en heel, heel weinig foto’s van eigenaars.

Nagevraagd of deze SPB145 via een dealer te krijgen is, daar leek het niet op, het is officieel een Seiko Boutique only. Dus gebeld naar Seiko Boutique Amsterdam om te vragen naar de SPB145. Hij leek wel via de website te bestellen, maar van de vriendelijke meneer bij de boutique kreeg ik te horen dat zij deze niet zelf versturen en dat deze via Seiko Nederland komt.
Daarna nog gebeld met Seiko customer service om te vragen naar wijzerplaat varianten, hierop konden zij helaas geen sluitend antwoord geven, maar de (ook zeer vriendelijke) medewerker gaf aan dat hij verwachtte dat er alleen een productie aanpassing voor de 143 en 147 heeft plaatsgevonden.

Met hoop op een oude variant van de wijzerplaat een bestelling gedaan bij Seiko. Na de bevestigingsmail bleef het behoorlijk stil, blijkbaar doet Seiko Nederland niet aan T&T updates :upside_down_face:, gelukkig kwam ook dat pakketje gisteren binnen. Wederom succes!

De SPB147 komt op een perfect dragende rubberband. Helaas is het wel een stofnest en vertonen de banden na verloop van tijd een gladde/afgesleten indruk, dus ik heb hem op een band van de vorige generatie gezet.

De SPB145 heeft een wat crèmekleurige wijzerplaat, maar is in sommige foto’s, afhankelijk van de lichtval en het type licht, lastig te onderscheiden van de grijze SPB143. Ik heb al diverse foto’s voorbij zien komen in het SPB14X topic hier op het forum waarbij ik het verschil niet zag.

Een familiefoto van alle SPB/SBDC’s samen. Zo te zien mis ik nog 1 stalen band :grimacing:

Ja maar Mark, da mende nie, wat ben jij voor waus. Ach ja, laten we zeggen, ik doe niet aan less is more :v:
Ik ben wel helemaal gek op/van duotone, dus deze 3 zijn favoriet.

Bedankt voor het lezen!

79 likes

Super gaaf! Veel plezier ermee :grin:

1 like

Heel mooi!:heart_eyes:
Gave collectie👍

1 like

Pracht collectie…:+1:

1 like

Mooie aanwinsten en een hele mooie collectie!!

1 like

Haha cool

1 like

Mooie collectie, top :ok_hand:

1 like

Tof :ok_hand:

1 like

Mooie aanwinsten.

1 like

Da zijn veel Seiko’s. Mooie aanwinst!

1 like

Wauw, mooie collectie, gefeliciteerd👍🏻

1 like

Prachtige Seiko’s. Geniet ervan. :+1:

1 like

Mooi overzicht van je collectie! :ok_hand:t3:

1 like

Mozes kriebel wat een mooie verzameling!!

1 like

Erg gaaf hoor! Die band van de vorige generatie ziet er ook goed uit, iets platter naar mijn idee. Heb je een voorkeur aangezien je beide hebt :sweat_smile:

1 like

Dank voor alle leuke reacties!

De oude band ziet er veel beter uit in mijn optiek, maar de nieuwe band is soepeler en draagt daardoor iets comfortabeler. Als ik moest kiezen tussen deze twee, dan toch de oude versie :smiley:

Hele gave collectie zeg! Lijkt alsof er een soort thema is…

1 like

Gave review, mooie foto’s!
Als voor jou geldt: more is more, dan genieten wij mee :ok_hand::ok_hand::sunglasses:

1 like

Enige jammere is dat ze niet allemaal tot op de seconde gelijk staan :stuck_out_tongue_winking_eye: :joy: Gaaf klasje Seiko’s zo :sunglasses:

2 likes

Daar was ik wel mee gestart…maar ik heb ze gisteren al op tijd gezet, dus wat je ziet zijn de afwijkingen van elkaar na een nacht + de frustratie van het gelijk zetten :joy:
Bij een Vostok weet je dat als je de kroon terugduwt dat de wijzers niet meer verplaatsen, vanwege de ontkoppeling van de kroon, maar bij Seiko’s gebeurt het nogal eens dat je bij het terugduwen toch de wijzer per ongeluk verzet. Dan is het uittrekken - verstellen - terugduwen - f*** it weer verschoven - uittrekken enz totdat je een halve minuut later de wijzers goed hebt staan :grimacing:

2 likes