NA: Seiko SPB453

Beste horlogevrienden,

Sinds gistermiddag ben ik de gelukkige eigenaar van een Seiko SPB453, wat hopelijk de laatste aflevering zal zijn van de weg kwijt zijn op duikhorlogegebied. In het afgelopen halfjaar is het volgende gebeurd:

• Mijn oude vertrouwde blauwe 41,5mm Aquis vervangen door een Tudor Black Bay 58
  • Spijt gekregen
  • De Tudor verkocht en een grijze calibre. 400 Aquis aangeschaft
  • De nieuwe Aquis binnen enkele weken weer van de hand gedaan
  • Confused zijn
  • SPB453

Korte review
De SPB453 lijkt in vele opzichten op zijn voorganger maar voelt meer verfijnd aan door de veranderde kastdimensies en de betere bracelet. Het datumvenster op 3 uur is verplaatst naar half 5, waardoor het horloge een extra lume uurmarker heeft gekregen. Daarnaast heeft de nieuwere versie een 6R55 uurwerk met een power reserve van 72 uur (wat Seiko nodig vond om op de dial te zetten) en een verhoging van de waterbestendigheid van 200m naar 300m.

SPB143:
40,5mm diameter
47,6mm lug-to-lug
13,3mm dikte

SPB453:
40mm diameter
46,4mm lug-to-lug
13mm dikte

Deze veranderingen lijken wellicht klein, maar ze zijn wel degelijk merkbaar om de pols. De proporties van dit horloge zijn voor mij nagenoeg perfect en ik hou van de monochromatische look en het strakke ontwerp. Wanneer je recht naar het horloge kijkt lijkt het haast alsof je naar een perfecte instagram foto kijkt. Door de Diashield coating heeft het staal van het horloge een iets donkerdere tint dan gebruikelijk, waardoor het horloge nog meer een tool uitstraling krijgt.

De bracelet is beter dan die van zijn voorganger door de kortere links, maar laat naar mijn mening nog steeds te wensen over. De clasp is dik, heeft één microadjust en op de plek waar de duikersextensie zit lijkt het alsof er een bult op de bracelet zit.

Online zag ik veel mensen klagen over ‘dealbreakers’ zoals de datumpositie en de ‘three days’ tekst op de dial maar zelf kan ik me er niet aan ergeren. De wijzerplaat is mijns inziens cleaner door de extra uurmarker op drie en het datumvenster heeft dezelfde kleur als de wijzerplaat waardoor deze nauwelijks opvalt. De ‘three days’ tekst op de wijzerplaat is onnodig, maar ik kan me niet voorstellen dat dit een reden zou zijn om een horloge niet te kopen. Ik snap dat wanneer je naar macro shots kijkt de tekst heel prominent lijkt te zijn maar van een afstandje is het niet eens te lezen. Chronometer Officially Certified is ook een lap tekst en daar hoor je niemand over.

Al met al ben ik zeer tevreden met dit horloge en ik denk dat dit een blijver gaat zijn, vandaar dat ik ook de tijd neem om er een NA post aan te wijden :slight_smile: Ik kan niet wachten om op bandenjacht te gaan voor dit horloge! Hebben jullie suggesties voor websites met goede kwaliteit rubber, nato en sailcloth banden?

Bedankt voor het lezen en een fijn weekend toegewenst!
Milanftw

101 likes

Gave Seiko! Gefeliciteerd :+1:

1 like

Ziet er inderdaad uit als een leuke upgrade ten opzichte van de vorige uitvoering. Mooie duiker hoor, geniet er van!

1 like

Mijn beste,

Inspirerende Seiko!!
Ziet er fraai en solide uit.
Ik wens je er een levendige tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Heel gaaf! Gefeliciteerd! mocht ie toch gaan vervelen dan zie ik de PB graag tegemoet :grimacing:

1 like

Gefeliciteerd.

Gekke foto is dat want de band onder lijkt totaal andere schakels te hebben dan de band aan de bovenkant.

Ik denk ook dat je de clasp niet helemaal lekker in het midden hebt uitgelijnd.

Mooi ding hoor!

1 like

Leuke review, dank daarvoor

Mooie aanwinst, gefeliciteerd en veel plezier ermee.

1 like

Mooie Seiko, veel plezier ermee.

1 like

Mooie Seiko, gefeliciteerd meg je aanwinst

1 like

Mooi, gefeliciteerd. Is inderdaad een hele andere band lijkt het op de foto.

1 like

Lekker verslag om te lezen over jouw duikhorloge reis, inclusief review van de SPB.
Gefeliciteerd met de NA en ik hoop voor je dat deze toffe Seiko langer beklijft dan de Oris en de Tudor :smile:

1 like

Heel fraai! De 143 heeft mij altijd wel kunnen bekoren dus kan mij erg goed voorstellen dat de 453 een mooie upgrade is.

Er zit iets prettigs in het hebben van een Seiko. Het “just gets the job done” zonder pretentieus te zijn. Een beetje zoals een Toyota Land Cruiser dat ook doet.

Geniet ervan!

2 likes

Gaaf! Gefeliciteerd met dit strapmonster👌

1 like

Gaaf deze, proficiat!

Had even gemist dat deze al leverbaar zijn…

1 like

Top hoor! Te weinig verschil voor me om te upgrade vanaf de 143 maar vind m’n erg mooi! Heeft de clasp nou al eens een kleine upgrade gekregen? Wat jij omschrijft lijkt het dezelfde als de 143

1 like

Toch best weer een hele toffe uitvoering. Geniet er van!

1 like

Tof, gefeliciteerd

1 like

Mooi horloge, geniet ervan :wink:

1 like

Het blijft een prachtige duiker, maar waarom toch altijd die datum op bijna alle toffe Seiko modellen.
Wel gefeliciteerd met je aanwinst natuurlijk :+1:

1 like

Knappe Seiko :heart_eyes:

1 like