NA Seiko Tuna sbbn017

Via MP gekocht van forumlid @peter75 deze prachtige Tuna sbbn017. Vind dit al sinds het begin van mijn hobby een prachtig horloge, is eigenlijk begonnen met de seiko Orange monster, ook een prachtige duiker, deze is echter al lang verkocht en ik was de Tuna eigenlijk al ‘vergeten’ tot ik een aantal weken geleden tegen deze Tuna op MP aanliep. Deal was na uitwisseling van details en foto’s snel gesloten. Ik ben er ontzettend blij mee omdat dit toch wel één van de mooiste modellen is naar mijn mening. Specifiek de wijzers, het kroonlogo, de niet-omcirkelde uurindexen en de lumepip op 12 uur vind ik niet mooi op de nieuwe modellen. Het is morderner, maar juist de vintage uitstraling van de sbbn017 vind ik geweldig. Wat me wel kan bekoren is de zwarte datumachtergrond op de nieuwe modellen, dit is echter niet voldoende om mij over te streep te trekken.

Volgens mij weet iedereen zoveel van dit horloge dat een introductie overbodig is :slight_smile: , een paar sterke punten wil ik wel opnoemen;

• het illustere 7c46 uurwerk (volledig opgebouwd uit metalen onderelen) dat volgens de verhalen geservicet èn afgesteld kan worden en erg betrouwbaar zou moeten zijn en dat al zeer lang in productie is bij Seiko.
  • antimagnetisch
  • geschikt voor saturation diving (niet dat ik dat ooit ga doen, maar toch :stuck_out_tongue:
  • fantastische lume
  • goede uitstraling :wink:.

Ontzettend veel informatie over het befaamde 7c46 uurwerk is hier te vinden:
https://forums.watchuseek.com/f21/what-makes-7c46-superior-movement-439547.html

De foto’s, met commentaar!

Goed beschermd!!

Doos en omdoos.

Daar is hij dan!

Niet de originele band, zit er wel bij, maar deze is stuk.
Ik ben overigens wel van plan de gesp en het ‘bandvasthoudertje’ (hoe heet dit in fatsoenlijk Nederlands?) van de originele band af te halen. De gesp is namelijk anders van vorm en gemaakt van gewoon staal dat ook nog eens gepolijst is, de originele is van titanium (ook andere kleur dus) en gebrushet. Heeft iemand trouwens een idee of de gesp met pushpins aan de band vast zit, dit zou het verwisselen wel makkelijker maken, moet alleen nog zo’n tooltje regelen dan.
Wat trouwens wel opvalt is dat de Z22 band waarmee hij kwam vele malen soepeler is dan de originele B22 band!

Een closeup!
Naast wat kleine krasjes en veegjes is hij in bijna perfecte staat, het enige puntje is dat stipje 59 ontbreekt op de bezel, volgens mij eenvoudig op te lossen met een klein beetje emanel verf. Verder slaat de secondenwijzer voor 99,9% perfect op de indices, hij lijkt er iets over te slaan, maar vanuit een andere hoek weer niet, misschien de microscoop er eens bijpakken :wink:. Al met al dik tevreden wat dit betreft, bij mijn Certina met ETA uurwerk is het zelfs na een (gratis, dat wel) uitgebreide servicebeurt niet gelukt om de secondenwijzer goed te laten slaan!

Zijaanzicht.

De achterkant :stuck_out_tongue:. Leuk detail is dat aangegeven is wanneer de volgende batterijwissel zou moeten zijn, voor mijn model uit 2014 is dat het derde kwartaal van 2019.

De lume is echt super, dit is na ongeveer 15 minuten in de woonkamer, ben nog niet eens buiten geweest met het ding…

Als laatste nog een foto van de hele set.
Op de tag staat trouwens de prijs van 60000 Yen, weet niet de toenmalige wisselkoers, maar dat zou nu zo’n 475 euro zijn… Achter dit prijsstickertje staat de originele prijs van 100000 yen, ruim 800 euro nu… Dat laatste is de gangbare prijs, echter ben ik wel benieuwd waarom er zoveel korting op zat :smiley:. Op het garantiebewijs, bijna volledig in het Japans, komt ook nog het woord ‘outlet’ naar voren. Misschien een paar krasjes en daarom met korting weggegaan? Ik kan namelijk verder niets ontdekken, tijdmeting is na 5 uur iig nog spoton :wink: .

En nog een wristshot:

Valt goed op mijn relatief bescheiden (18,2 cm) pols…
Dank voor jullie aandacht!

30 likes

Mijn beste,

Van harte, met deze kloeke aanwinst!!
Ziet er gedegen uit!!
Ik wens je er een aangename tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Toffe Tuna! Ik blijf er toch wel zwak voor hebben… ergens wel spijt zelfs dat ik mijn Tuna toen weg gedaan heb. Veel draagplezier gewenst in ieder geval!

Keeper genoemd, in het Engels!

1 like

Prachtige tuna. Heel veel draagplezier.

1 like

Tuna’s zijn origineel en leuk. Als je ze begrijpt wil je er altijd een in je collectie. Gefeliciteerd! :+1:t2:

1 like

Heerlijke Tuna!
Gefeliciteerd en heel veel plezier :sunny:

Van wegdoen krijg je spijt :wink:

1 like

De mooiste Tuna die er is gemaakt. Jaren geleden verkocht. Op een gegeven moment Rob gemaild en gevraagd of er 1 besteld kon worden nieuw uit Japan. En ja gelukkig 1 van de laatste kunnen bemachtigen. Gaat nooit meer weg dat is zeker. Geniet ervan :crazy_face:

1 like

Dat is het woord wat ik zocht! In het Nederlands nog steeds geen idee…

Goed bezig!

Passant

1 like

Briljant! Ik las ook nog ‘lusje’, maar dan is passant toch mooier :smiley:

Gefeliciteerd met deze kanjer!

1 like

Prachtig

1 like

Blijft fijn zo’n tuna. En leuk dat dit exemplaar voorlopig binnen het forum blijft! Proficiat.

gr, HJR

1 like

Heel mooi horloge, mooier dan de nieuwste versies.:+1:

1 like

Gefeliciteerd met deze toffe Tuna

1 like

Aha, nog een 017’er!
Heel mooie Tonijn! Geniet ervan.

Groeten van de mijne :wink:

Mooi, blijft een klassieker!

1 like

Interessante bracelet… Waar komt die vandaan? Niet mijn stijl, maar wel erg origineel! Draag je hem wel eens op rubber? Je Tuna is top zo te zien :smiley: .

1 like

Japanse trots😉

2 likes