NA: Seiko Turtle 6309-7040

Wat een icoon! Een model dat altijd al wel door mn hoofd spookte van die moet ik hebben. Ik mocht vorig jaar de flipper it forward Turtle een weekje om de pols hebben. En nu heb ik het origineel uit de 80’s weten te bemachtigen. Want vintage is gewoon beter :smirk: Dit horloge is een 6309-7040 uit 1984.

De Turtle is toch misschien wel een van de meest iconische vintage Seiko’s met zn aparte kast en typische Seiko duiker look. De prijzen van deze 6309’s zijn ook nog niet zo belachelijk de pan uit gerezen zoals van de 6105’s. Als je het mij vraagt zeker een van de interessantste vintage Seiko’s om op dit moment te kopen.

Alleen is het tegenwoordig wel lastig om een origineel exemplaar te vinden. Dus ik ben blij dat deze 100% origineel en ongepolijst is. Daardoor komt de scherpe kast extra mooi uit. De lume heeft ook al een mooi creme kleurig patina :smile: Kortom, ik ben er gewoon erg blij mee. :relaxed:

28 likes

Tof!

1 like

Mooie set zo bij elkaar. Veel draagplezier!

1 like

Super Daniel dat je hem eindelijk hebt. Blijft fantastisch icoon.

1 like

Mijn beste,

Fantastisch hoor, dat je een exemplaar hebt verkregen dat geheel aan jou wensen voldoet!!
Ik wens je er een bevlogen tijd mee. :watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Gefeliciteerd :bouquet: een mooie aanwinst :star_struck:
Van de week was een op de MP aangeboden, maar was weer zeer snel en voor een mooie prijs van de MP verdwenen :nauseated_face: :crazy_face:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Dat is idd best wel even oppassen.
Hoe weet je dat jij een volledig originele hebt aangeschaft?

Indertijd heb ik me aardig ingelezen dacht ik en ik twijfel een beetje bij deze die je laat zien sorry.
Ik kan me vergissen natuurlijk maar vergelijk eens deze voorbeelden met de door jou getoonde.

Neemt niet weg dat ik het een van de fijnst dragende Seiko’s vind!
Deze uit mijn verzamelingetje lijkt ook geheel origineel (daar had ik 'm indertijd ook voor aangeschaft) en heb echt heel goed gekeken en vergeleken, toch twijfel ik nog over de bezel insert…

(vergelijk de dial bv. eens met de jouwe…)

1 like

dat zou dan goed deze kunnen zijn :wink:

Er zijn verschillende wijzerplaat varianten, die van mij is de minder voorkomende “singapore” 704MT wijzerplaat. Die heeft o.a. een minder grote “bevel” bij het dag/datum window. De lumen hebben bijvoorbeeld ook wat patina en zijn wat kruimliger van structuur geworden. Hij werd door de leden van het Seiko forum in ieder geval goed bevonden.

Die wijzerplaat en wijzers van het door jou getoonde exemplaar lijken goed, ik deel je mening over de insert die origineel is.

Ja dat was me duidelijk en maakt het ook niet eenvoudig om origineel van aftermarket of marriage te onderscheiden.
Je foto’s waren net niet scherp genoeg om teksten goed te kunnen lezen :roll_eyes:

Ik vond dit wel een mooie leidraad vwb de diverse wijzerplaten:

1. The first 6309`s (1976 to approximately 1980) where early Japan made watches, they read:

“JAPAN 6309-704LT” and have the Suwa symbol directly above the 6 o’clock marker.

As of this writing, reproductions of this particular dial have not really been seen by our forum experts and restorers, however don’t be surprised if they are be copied in the near future. When production of these watches was moved to Singapore in the early 1980`s, two more different dial codes were introduced, depending on the market the watch was destined for.

1. The second dial code was made for the American market, and stretches completely from the 7 o’clock marker all the way to the 5 o’clock marker, and reads:

“6309-704X T (Suwa Symbol) MOVT AND DIAL JAPAN CASED HONG KONG”

Attention MUST be paid to the length of the text, as reproduction dials do not completely fill the area between 7 and 5 o’clock; often omit some of the words; and/or abbreviate HONG KONG to read “Hong Ko”. These are reproductions.

1. There is a shortened variant of the prior dial code which reads (the same Hong Ko warning applies to these):

“6309-704X T (suwa symbol) MOV’T JAPAN CASED HONG KONG”

1. The third dial code, is an abbreviated version of the Japan/Hong Kong dial code that does not include the word DIAL:

“6309-704L T (Suwa Symbol) MOVT JAPAN CASED HONG KONG”

You do have to be careful with this dial code, for this combination is the one that gets knocked of the most as the infamous “Hong Ko” dials. I have not been able to nail the exact story behind this dial code yet.

1. The third dial code, also made in Singapore, but for a market other than America reads:

“6309-704 M T” (with a very small Suwa symbol at the left)

Attention MUST be paid to the size of the Suwa symbol, as reproduction dials have a slightly larger symbol.

2 likes

Mooi exemplaar! Geniet er van.:thumbsup:

Groeten van zijn oudere neef!

1 like

Erg mooi en super fijn horloge. En echt een icoon en een klassieker. Origineel is tegenwoordig heel lastig en onderdelen zijn soms moeilijk te herkennen of het aftermarket is.
Heel veel plezier er mee.

1 like

Inderdaad, wat mij betreft de meest I conische duiker.
Gefeliciteerd!

2 likes

Ik doe met jullie mee. Gefeliciteerd met je aanwinst!

2 likes

Mooie vintage duikers en nog steeds goed betaalbaar. :+1:t3:

Gooi ik nog even 2 turtles er bij!

1 like