Op de Rikketikbeurs heb ik van @VmaxNL aka Patrick 3 horloges gekocht. Eerst maar even geinformeerd of je daar dan ook NA’s van moet maken. Ja dus werd verteld, dus bij deze gaan we dat ook doen. Eerst had ik zelf foto’s gemaakt, was mijn huisfotograaf het niet mee eens. Foto’s zijn b-kwaliteit, dus gewacht tot Assie vandaag foto’s zou maken.
Deze Seikomatic-P is gemaakt in 1968 en 1969 uitsluitend voor de Japanse markt.
Ik ben nog in de leer vwb vintage horloges dus moest even uitvogelen hoe ik dag en datum goed kon zetten. Heel wat anders dan mijn nieuwe Seiko’s, dus weer wat geleerd
Daarnaast probeerde deze eikel hem op te winden zoals mijn andere automaten, gaat niet lukken dus want hij wind zich alleen maar op door beweging. In mijn beleving een beetje zoals de kinetics werken.
Na even het horloge bewogen te hebben op de timegrapher gedaan, schrok mij rot. Afwijking van ruim 1 min. p.d, hoe kan dit nu, Patrick had gezegd, heeft een service gehad. Oke dan maar even een tijd langer bewegen en om de pols gedaan en ja hoor gelijk een stuk beter. Had toen nog maar een -13 sec. p.d. Of het nog strakker kan weet ik niet maar kan goed leven met -13 sec. p.d daar ik toch iedere dag wissel.
Dit is dus de eerste van de 3, de andere 2 komen ietsje later. Fotograaf had even tijd voor haar zelf nodig
Nu nog wat specs, hoop dat ik het goed heb?
Model Seikomatic‑P
referentie 5106‑7030
Dial is 38mm
wijzerplaat wit/zilver met sunburst
hardlex glas
kaliber 5106A
productiedatum is maart 1969
33 jewels
hacking
JDM
gangreserve ongeveer 40 uur
dag en datum
hij zou een frequentie moeten hebben van 28.800 maar volgens de timegrapher 19.800
Mis ik nog wat dan hoor ik dat graag van @Vmax? zeker wat betreft de frequentie?
Het moet een frequentie van 19800 hebben, dus dat klopt ook. Het is geen high-beat.
Je kunt deze wel opwinden , maar de datum is inderdaad even wennen. Voor de dagaanduiding is het semi-snelverzet, voor de dag is het voor het snelverzet de kroon indrukken. En om middernacht springt zowel de datum als dag gelijk vooruit.
Deze heeft inderdaad wel onderhoud gehad, maar is na het onderhoud niet echt meer afgesteld. Dat had ik wellicht wel moeten doen.
dat had ik dus opgezocht, maar om hem op de juiste dag te krijgen moest ik 24 uur doordraaien tot de juiste dag, voor de datum moest ik dus de kroon indrukken dan verspringt die. Je bedoelt met opwinden gewoon de kroon draaien en dan wind de veer toch op?
Neem het je niet kwalijk hoor dat je hem niet afgesteld hebt, volgende keer beter. Service en goede afstelling als ik iets leuks bij je tegenkom
Die andere (je weet wel welke) wil Assie weer hebben, ze vindt de wijzerplaat zo mooi Op die manier kom ik nooit aan de 366 horloges, is gewoon een kleptomane
Om de dag te verzetten, draai je hem eerst tot middernacht, en dan terug naar ergens tussen 8 en 9 uur en dan weer terug naar 12. Net zo lang, tot je de juiste dag hebt.
Dan heb je het waarschijnlijk over de blauwe, met het Wehrmachtsuurwerkje erin. Dat is ook een mooi horloge. Maar ik denk eerder, dat ze het als compensatie ziet voor je te verwennen… (of niet @Assie62 )