Onlangs heb ik mijn Aquaracer met ETA 2824-2 uurwerk teruggehaald van service. Ik had een goede eerste indruk daarover en was blij mijn horloge weer terug te hebben. Loopt als een zonnetje, gangreserve weer terug, nieuwe kroon erop, schoon, bezel draait weer (wel wat vuil opgevangen in de jaren).
Wat ik in ieder geval had verwacht is dat de datum netjes op twaalf uur zou verschieten. Dat is niet zo. Zijn jullie het met mij eens dat dat slordig is? Of is dat niet iets wat ik van hem mag verwachten.
Ook kreeg ik het idee dat de kleuren in mijn bezel iets waren vervaagd maar twijfelde of het misschien optisch bedrog was. Ik maak daar nog wel even een foto van.
Wat is de afwijking ten opzichte van middernacht (edit: Jur was me voor)? Er zijn volgens mij uurwerken die best wel wat tijd nodig hebben om dat proces uit te voeren (ooit ergens gelezen maar als ik iets niet ben dan is het wel een kenner). En niet onbelangrijk, wisselde de datum voor de service wel altijd keurig exact om middernacht?
Is inderdaad niet middernacht maar ik zou er niet wakker van liggen en als er, net zoals COSC waardes, een onder en bovengrens zou zijn dan lijkt me deze afwijking goed te doen.
Nou van mij niet hoor. Dan ben je als horlogemaker echt aan het klojoën. Zoals allicht bekend bepaalt degene die de wijzers opdrukt, hoe dicht de datumverzetting middernacht benadert. Ik houd zelf 2 minuten +/- aan. Streef wel naar max. 1 minuut, soms is het gewoon wat lastiger. De afwerkingsgraad van de tandjes van de datumschijf is ook mede-bepalend en kan er voor zorgen dat het elke dag net even anders is.
Een minuut of 5 zoals ik nu lees, vind ik zelf teveel - maar er zijn merken/horlogemakers die dit nog acceptabel vinden.
Benieuwd wat de Dominee er van vindt, is al aan het typen.
Het hangt van je referentiekader af. Ik heb een Citizen Chronomaster gehad waarbij Citizen er prat op gaat dat de datum verspringt in de seconde tussen 00:00:00 en 00:00:001. Dat is straf.
Grand Seiko roept bij de quartz uurwerken dat het tussen 00:00 en 00:05 mag gebeuren, terwijl ik Hamiltons heb gehad die het inderdaad volgens jouw “max 2 minuten na middernacht” stramien doen.
Als ik heel eerlijk ben, @Duckie, vind ik het onacceptabel dat die datum verspringt voor het 00:00 is. Dan geeft hij in de laatste minuten van vandaag dus al aan dat het 11 November is?
Ik heb een hekel aan 11 November. Maar goed, dat terzijde, het is gewoon niet correct. De Grand Seiko notie van 12 uur tot 5 over 12 kan ik goed slikken, zolang het maar niet eerder wordt.
Als ik een 7S26 in handen heb weet ik dat het ergens tussen 00:00 en 03:50 gaat gebeuren, dat vergeef ik ze. Een ETA 2428 moet het in de twee minuten na middernacht kunnen.
Zelfs bij Omega die nog duurder is in aankoop is deze acceptabel met die marge, en wees eerlijk, wat maakt het uit, je weet toch perfect welke dag het is of heb je echt voor je werk deze datumverstelling nodig om 00.00u?
Vroeger was het ETA, maar die leveren niet meer buiten de Swatchgroup, dus nu is men overgeschakeld naar een SW200.
Hoe dit in de praktijk werkt. Na een service draai je dus zonder dat de wijzers er op zitten de tijd vooruit. Op het moment dat de datum wordt geactiveerd plaats je eerst de urenwijzer op het hele uur en daarna de minutenwijzer maar die laatste druk je nog neit helemaal aan. Dan draai je nog een keer 24 uur door, en als bij de volgende datumwissel de uren en minutenwijzer exact op het hele uur staan dan druk je hem aan. Dan zit je altijd binnen een minuut over twaalf.
Kortom als jouw horloge te vroeg af gaat dan hebben ze iets verkeerd gedaan.