Dank voor je uitleg. Ik kan jouw lezing goed volgen dat als het al afwijkt die afwijking eigenlijk na 00:00 zou moeten plaatsvinden.
Ik kan er echt stil van genieten als zoiets perfect gaat. Maar ik vroeg me in deze ook af wat reëel is om van een horlogemaker te verwachten. Dat is toch iemand van wie ik precisie verwacht. En als dat met het verspringen van de datum niet zo is dan zegt dat misschien ook iets over de kwaliteit van de overige werkzaamheden🙃
Uitlijnen van de minuutwijzer ten opzichte van de uurwijzer is belangrijker dan het exacte verspringen om 0.00 uur.
Inderdaad draai ik ook met een iets opgezette minuutwijzer eerst 6 uur door en dan tot 12.00 in de middag en controleer nogmaals de uitlijning.
Dan door naar 0.00 en vooral erg langzaam de laatste minuten verdraaien. Is het binnen de tolerantie dan vast.
Vooral het langzaam naar 0.00 uur draaien is belangrijk omdat er een veertje gespannen wordt en de veerspanning / wrijving kan beïnvloed worden door de snelheid van verdraaien.
Bovenstaande is onmogelijk, de secondewijzer is losgekoppeld van de minuutwijzer.
Quartz met LCD display. 
Klopt, we proberen perfectie na te streven, maar we moeten niet heiliger zijn dan de paus natuurlijk.
Als alles exact op de twaalf staat dan hoort de secondenwijzer daar toch ook bij?
De minutenwijzer is idd de ene wijzer die de datum doet verspringen. Maar de secondenwijzer staat max 1 a 2 seconden voor of later dan de twaalfuurspostie.
Elke keer weer bij verschillende horloges.
Meerdere Squale 1521’s
En 2 Sinn’s de 104 st sa en de 103 st sa.
Laatste is dus een Valjoux 7750.
Kwestie van mazzel hebben misschien.
En jij zet blijkbaar als een neuroot precies de tijd goed met de secondewijzer op twaalf en exact de minutenwijzer op het streepje. Als je dat wat slordiger doet staat de secondewijzer elke keer ergens anders bij het overgaan van de datum. 
Dan nog zit er maximaal 30 seconden verschil in. Voorbeeld: Je gaat de tijd verzetten bij een horloge zonder secondestop, dan loopt het raderwerk gewoon verder en is dus de koppeling van secondwijzer met minuten maximaal 30 seconden verschoven.
Als er een secondestop op zou zitten dan is het theoretisch mogelijk maar ik ken geen horlogemaker of instructie waarin geadviseerd wordt om bij een niet chronograaf, de secondewijzer precies om 0.00 uur te plaatsen als de overige wijzers ook op 0.00 uur staan.
In ieder geval blijf ik er niet voor wakker of ga erop zitten wachten 
Ik heb 2 El Primero’s met een instant date change maar het fluctueert tussen 23.54 en 23.55u (dus max 2 minuten speling tussen de ene dag en de andere), dat vind ik knap, vraag me dus serieus af of het technisch überhaupt nog preciezer kan zoals jij beweert dat bij jou gebeurt.
Het is in dit geval dat dat gebeurt idd. 
Doe ik niet elke dag en ook niet iedere week. Maar hou wel in de gaten of het tegelijk of ongeveer tegelijk verspringt als ik ze precies op tijd zet.
Klopt. Is vooral bij de secondenwijzer wel handig dat die stilstaat bij het opdrukken…

Ja exact hahaha.
Nee, als jij de tijd aan het stellen bent kun je midden op de indice gaan staan terwijl de secondewijzer halverwege de minuut zwalkt. Die zijn niet per se positioneel aan elkaar gekoppeld bij een automaat. Als dat wel zo was, was hacking trouwens ook niet mogelijk op de manier waarop dat nu kan.
De enige koppeling tussen seconde en minuut is dat als het differentieel gekoppeld is (en er dus niet gehackt en gesteld wordt), de minuutwijzer zes graden beweegt in de tijd dat de secondewijzer driehonderdzestig graden rond gaat. De uurwijzer gaat per zestig minuten weer dertig graden vooruit, dus per minuut een halve graad. Da’s bij de gratie van het verloop in de hoeveelheid tanden per wiel.
In principe maakt dat toch ook niet uit? Zoals je zelf al zegt zit er geen vaste koppeling tussen de positie van de seconde- en minutenwijzer. Dus als je het bij het wijzers plaatsen voor elkaar gekregen hebt dat de datum verspringt als de minutenwijzer exact op 12 staat, dan kun je altijd met het verzetten van de tijd voor elkaar krijgen dat de secondewijzer ook bij 12 staat bij het verspringen van de datum. Daarvoor hoeft bij het wijzers plaatsen de secondewijzer niet ook op 12 gemonteerd te worden 
Ik was je net voor, maar we zaten hetzelfde te denken. 
Inderdaad, ik zag het ook 
Zo, bedoel je? 
De oplettende burger zal zien dat Deployant tijdens het maken van deze video de minuutwijzer niet nauwkeurig op de 12 had staan terwijl uur en secondewijzer dat wel deden.
Ik zou die video zo nooit gepubliceerd hebben, ik word knettergek als de minuutwijzer niet strak op een indice staat op t=0 seconden.
Kleine addendum: Mijn Hamilton Navy Pioneer van weleer, dat ding versprong strak om 12u binnen de minuut van datum. En nog instant ook. Met een 2495-A2 er in, als ik het me goed herinner. Jammer van die datum op dat horloge, anders had ik 'm gehouden. Maar hij stond te ver naar binnen.
Nee, ik bedoelde dat het elke dag stipt op de seconde verandert, mijn ervaring met mechanische uurwerken is dat het de ene dag 20s eerder danwel 43s later is tov de vorige dag.
Precies op de seconde gelijk gezet was dit het geval idd.
Bij bovengenoemde horloges. De rest kan ik me niet herinneren.
De Sinn 104 st sa was hier het meest precies in. (Ook de dagaanduiding klikte precies over) Mits goed op tijd gezet en niet dagen of weken daarna ivm het ietwat voorlopen uiteraard.
Ik refereer weer aan m’n hammie. Ik verbaasde me ook.