Na service: datum verzet niet om twaalf uur

Sorry met de Hammie bedoel je de Hamilton waarbij die tussen 00.00.01 en 00.01.59 verandert, dus fluctueert van dag tot dag?

De Citizen is toch een high end quartz, dat vind ik toch wat anders dan een mechanisch uurwerk die met alle imperfecte onderdelen toch 99.99…% precies is.

Het zou mij niet uitmaken dat de datum iets vroeger verspringt maar ik kan er inkomen dat het jou wel stoort.
Maar is het de moeite waard om je horloge daarvoor weer enige tijd kwijt te tijd?

1 like

Nee, ik herinner me niet meer exact wanneer hij versprong, ik herinner me alleen dat het binnen 0-2 minuten na middernacht was, en altijd klokslag op hetzelfde moment. En in een ogenblik.

Maar ik heb 'm al een jaar niet meer, dus of dat nou op 0000, 0001 of 0002 was, geen idee. Hmmmmm. Nu ik er bij nadenk: Het was een kleine seconde. Dus ik zat altijd naar de minuutpijp te kijken. Kut.

Ik ga dat m’n vriend in Denemarken vragen. Kom hier op terug. :slight_smile:

1 like

Als men hier prutswerk zou roepen wel. Maar idd, wil 'm voorlopig lekker bij me houden👍

Het is misschien ver doorgedacht maar als het een uurwerk met secondestop betreft dan is de positie van de secondewijzer ten opzichte van de minuut en dus ook de uurwijzer wel vast => Als de kroon in de wijzerverzetstand gezet wordt dan stopt de secondewijzer op bijvoorbeeld 30 seconde [ 6 uur positie ] en voor de mensen die het exact nemen zetten dan de minuutwijzer tussen de 2 minuutstreepjes terug zodat bij 60 seconde de minuutwijzer keurig op de streep staat.

Vandaar mijn reactie maar is wel heel ver in de diepte gegaan.

2 likes

Dat is dus nog steeds binnen de -10’ en +10’… want die van jou doet het dus 5 tot 6 minuten voor 00:00u. En die 2 minuten speling waar jij nu over spreekt is de speling op de veer van het datumverzetrad en dus niet op het juist positioneren van de wijzers zodat de datum exact om 00:00u verzetten. De veer wordt opgespannen en op een bepaald moment genoeg om de datum te verzetten, door verschillende omstandigheden kan dat de ene keer iets langer of korter duren alvorens deze spanning helemaal opgebouwd is.

Ook hier is dat de veerspaning van het rad dat er voor zorgt dat hij verspringt en heeft dus niets te maken met de plaatsing van de wijzers danwel wanneer de veer van het datumverzetrad genoeg kracht zet om de datum te laten verspringen.

Ook bij quartz net hetzelfde, er zit een datumverzetrad in met veertje en die verzet de datum dus mechanisch.

Foto is een quartz, je ziet dus raderwerk, dus deels mechanisch en de rode cirkel toont het datumverzetrad met een veer ingebouwd om de datumschijf te verzetten.

Onder de rode cirkel (onder dat metalen plaatje) zit de datumpal met veer, je wil dus bij het plaatsen van de wijzers er voor zorgen dat de tand van de datumschijf net bovenaan op de tand van het palletje zit, maar toch de datum net niet verspringt. Dat is balanceren en voorzichtig draaien aan de kroon tot net niet. Maar je weet dus niet of het nog 1 sec van verzet is of 10 sec… dus tot op de seconde juist positioneren? Onmogelijk tenzij gewoon geluk hebben.

1 like

Echt hoog niveau horlogenerd discussie :ok_hand:

1 like

Ik heb er ook geen probleem mee, ik probeerde alleen duidelijk te maken dat bij een instant date change al niet elke dag de datum stipt op dezelfde seconde kan verspringen. Mijn ETA 2892 met calibre 360 module heeft een semi instanteneous date change dus doet er iets langer over, altijd tussen 00.04u en 00.10u (dus iets van 6 min verschil).

1 like

Laat ons eens de test doen… :smile:

Neem een horloge en zet het uur ergens willekeurig, plak het glas zo af dat je enkel het datumvenster kan zien. (papiertape / carrosserietape)

Nu ga je in uurverzet draaien aan de kroon (wel kroon in juiste richting draaien op voorhand even controleren) tot de datum zich stilaan gaat verzetten, als jij denkt dat je op 00:00u zit haal je voorzichtig de tape weg en kijk even waar je echt zit met je minutenwijzer ten opzichte van 00:00u.

Doe dit meermaals om telkens te kijken waar je zit, in de perfecte theoretische wereld van de neuroten zit je dus echt op 00:00u. In werkelijkheid? Hoe nauwkeurig heb jij kunnen draaien?

Welkom in de wereld van de horlogemakers. :sweat_smile:

Dat is prima binnen de toleranties.

Mijn BP ultraslim heeft na service dat ie om 3 uur 's nachts de datum wisselt.

Even terug en de wijzers correct laten plaatsen.

Mijn Omega DeVille Coaxial.
Perfect 00:00 uur, als de secondewijzer de 12 aantikt: KLIK.

1 van 120 horloges waar dat het geval is… :rofl:

1 like