NA: Shark 6105-8110 homage

Vandaag aangekomen en volledig verrast… in positieve zin :slight_smile:

Voordat ik verder ga… hou in gedachte dat ik een liefhebber van Seiko ben, je snapt straks wel waarom :wink:

Om te beginnen… de Seiko 6105-8110 is één van de klassiekers van Seiko. Voor degene die het horloge niet kennen is het de moeite waard om je erin te verdiepen, want het is naast de bekende zwitsers, toch een van de iconen op het duikervlak met een unieke kastvorm.

Beroemd als icoon, maar ook berucht vanwege de kroon welke “locked” d.m.v. een stiftje aan de kast waar de kroon in moet vastgrijpen.

(plaatje van het web)

Het voordeel van Seiko is dat er een wereld voor je open licht aan onderdelen en in tegenstelling tot andere merken er een groot cirquit aanwezig is om je oude horloge “in leven” te houden en een horloge naar eigen wens te modificeren. Sterker nog, er draaien zelfs webwinkels op dit (soms volledig ontspoorde) deel van Seiko :smile:

Ook wat betreft homages omtrent het icoon waren er inmiddels al vele te vinden, even wat voorbeelden…

Dagaz Tsunami ($575)

Timefactors Smiths PRS-68 (GBP485)
http://www.timefactors.com/images/PRS68/prs-68-1.jpg

Athaya Vintage ($350)

En zo zijn er wel meer te vinden, met name van micro-brands…

Echter op eBay vindt je uiteraard ook e.e.a. aan mods of beter gezegd meuk. Oude originele Seiko’s met veelal strak gevijlde kasten, een uurwerk geserviced door monteurs uit de filipijnse versie van de Ludolf waar het meest voor de handliggende smeermiddel WD40 is en zogenaamde “aftermarket onderdelen” met een lume van een knijpkat.

Dingetje ter zijde…
Is het eigenlijk niet vreemd dat een Rolex met nagemaakte onderdelen voor fake wordt uitgescholden en een Seiko met soortgelijke “aftermarket parts” binnen forumkringen sociaal geaccepteerd wordt?

Maar goed ik dwaal af :wink:

Terug naar eBay… ik kwam al regelmatig dit plaatje tijdens het scrollen tegen

En regelmatig scrolde ik eraan voorbij, niet kijkend naar de beschrijving, maar oordelend op het plaatje dat het wederom zo’n gepimpte ouwe meuk versie van filipijnse afkomst was… ik had beter moeten lezen.

Door toeval (beter gezegd zoekend naar een idee voor een nieuw mod), kwam ik op de volgende draadjes terecht:

Gezien de positieve reactie, toch maar de sprong naar de homage gemaakt.

Te koop op deze adressen:

De site Spreenow is een “doorgeefluik” voor webwinkels die niet naar het buitenland verzenden. In het kort gezegd is het horloge daar het goedkoopste, maar bestellen is niet erg eenvoudig en als je besteld blijkt al snel dat het horloge niet voorradig is of een lange levertijd heeft. Derhalve toch maar op eBay besteld, kost een paar Euro meer, maar dan weet je in ieder geval dat het voorradig is en dat je gedekt bent door Paypal.

Na ca. 2 weken is het aangekomen… en ik was serieus verrast.

Eerst wat eigen foto’s. Helaas van slechte kwaliteit, de drukke wintermaanden bieden helaas weinig tijd voor mooie dagfoto’s.

De specificaties…

De edelstalen kast meet ca. 42 mm en de bandaanzet is een prettige 20 mm (het origineel is 19 mm). De lijnen zijn strak en de afwerking op geborstelde en gepolijste delen zeer netjes.

De kroon heeft dezelfde vorm aan de buitenkant, echter is geschroefd en heeft maarliefst 4-5 slagen rond, meer dan de gemiddelde Seiko.

Glas is dik vlak saffier met een facet aan de zijkant en een schitterende blauwe gloed.

Bezel klikt 120x op de indices en zonder speling. Ik heb er een insert van een SKX formaat opgelegd en dit zou 1:1 moeten passen :thumbsup: De lumepip is bijna dezelfde kleur als de wijzerplaat en wijzers.

Deksel is geschroefd en netjes gegraveerd met leuke details, waaronder de tekst “TO STRIVE TO SEEK AND NOT TO YIELD”

Uurwerk is de NH15 automaat van Seiko, oftewel de steriele versie van de 4R35 met handwinden en secondestop.

Wijzers, netjes afgewerkt, geen beschadigingen en de lume is strak opgezet zonder overmatig gebruik zodat er geen resten aan onderzijde en/of zijkant te zien zijn.

Wijzerplaat, wederom netjes en niet vergelijkbaar met de bekende aftermarket platen. De opgelegde indices zijn strak opgelegt en de lume sluit qua kleur en felheid aan bij de wijzers. Leuk detail is de (wederom opgelegde) geskeleteerde haai, welke met name tijdens het gloeien van de wijzers een leuk effect geeft.

Even wat nightshots :blush:

Conclusie: veel klok voor relatief weinig geld en een absolute aanrader :thumbsup:

Terugkomend op waarmee ik begon… ik heb inmiddels vele Seiko gehad, waaronder de Seiko 6105, maar ook de nieuwe SRP reissue van de bekende 6309 Turtle, dus enige basis van vergelijk heb ik inmiddels :wink:

Laat ik dan beginnen met de azijnpissers die bij het zien van de plaatjes denken “daar is weer zo’n horloge waarvan de maker weinig fantasie had”… je hebt volkomen gelijk en daarmee sluit ik dan ook die discussie.
Voor degene die echter een horloge willen met een degelijke afwerking, voorzien van saffierglas en modern uurwerk in een jasje met historische knipoog en een leuke prijs, beter als dit wordt het niet.

Dan de vergelijking met het origineel… ik ben altijd fan geweest (en nog steeds) van Seiko, met name de SKX en Monster serie laat zien dat goede afwerking en duurzaamheid niet duur hoeft te zijn.

Inmiddels zie je met de uitloop van deze oude series dat de prijzen stijgen. Want waar voor 2 jaar terug een nieuwe SKX nog € 125 koste, is deze inmiddels € 200 gebruikt te koop.

Met de nieuwe series, waaronder de inmiddels veelbesproken Turtle, heb ik het gevoel dat Seiko haar succes voorbij loopt. De prijzen liggen een stuk hoger en ik heb de ervaring dat de kwaliteit daarbij niet beter, sterker nog soms slechter is geworden. Als ik zie hoeveel problemen er rondom de eerste serie van de SRP77X waren (uitlijnen chapter ring, deuk in de bezel insert, uurwerkafwijkingen, etc.), dan geeft dit ten opzichte van de nieuwprijs wat vraagtekens. Ik durf bij deze te zeggen dat de homage zoals ik vandaag heb ontvangen is beter is afgewerkt dan de gemiddelde Turtle van Seiko die ik in de handen heb gehad, waarbij ik in ogenschouw houd dat de turtle nog steeds een hardlex/mineraalglas heeft en een stuk duurder is. Ter info, de goedkoopste SRP773 heb ik voor € 239 op eglobal gekocht inkl. verzendkosten, verzonden vanuit Dld. (ofwel geen douanekosten ;-)) Mocht Seiko dus nog meerdere reissues in het vooruitzicht hebben, dan hoop ik echt dat de QC afdeling wat strakker haar werk verricht.

In dit aspect is de homage het origineel voorbij gestreefd :thumbsup:

29 likes

Mijn beste,

Leuk om te lezen en vooral ook om te zien!!
Je hebt er duidelijk werk van gemaakt!!

Proficiat, dan ook met deze gelouterde verworvenheid.
Ik wens je er vele aangename momenten mee!!

En voor straks: “Buona Notte” en morgen gezond weer op. :first_quarter_moon_with_face:

Orologio Signaturis Temporis. :wink:

Ik vind het zeker een mooi horloge,alleen die vis had er voor mij niet op gehoeven.

Leuke review, mooi horloge!

Mooi verhaal :thumbsup:

Dus als ik het goed begrijp is de kast, bezel en de kroon
niet van Seiko?

Top review👍. Hou wel van een positieve insteek. Ga me er eens in verdiepen.

Mooie uiteenzetting van je ervaring. En inderdaad een erg mooie hommage. En voor relatief weinig geld.:+1:

Goed verhaal! Het horloge is niet helemaal mijn smaak, maar ik begrijp de charme van modden volledig.
Geniet ervan!

Shark aan een Shark-mesh, leuk.

Klopt, enkel het werk is van Seiko (NH15) :slight_smile:

1 like

Grappige klok zeker weten en inderdaad voor een scherpe prijs. Voor een seiko fan (zo mag ik mezelf na een kleine 40 stuks toch wel noemen) een no go al is het eigenlijk simpelweg om het feit dat een hommage/rep in mijn ogen alleen bestaansrecht heeft wanneer het origineel volledig buiten bereik ligt (mijn bescheiden mening natuurlijk). Nu zou ik sowieso nooit overgaan tot het aanschaffen van een echte rep maar dat is een andere discussie, maar een hommage van een klok die bijvoorbeeld het tienvoudige kost, daar zit bij mij nog wel enige logica in voor de liefhebbers ervan.

Wat je mening over de reïssue turtle betreft, die kan ik wel beamen. Ik heb er 3 gehad om er uiteindelijk toch achter te komen dat het niet mijn klok is (ja het duurde lang). Daarna nog wel de padi aangeschaft maar dat was puur om de dial…

Enfin… ik wens je er in ieder geval veel plezier mee en het was een leuk stukje om te lezen !

1 like

Heel mooie klok en een aantrekkelijke prijs. :thumbsup:

1 like

Erg goede review bedankt :thumbsup:

Mooi! Maar erg jammer die goedkoop aandoende chrome haai op de dial…

Goede info over een leuke klok!

Bedankt Marco. :+1:

Groet,
Werner:

Ik vind 'm mooi. Een koopje voor zo’n klok.

Heb hem sinds kort ook.
Super klokje:+1::+1:
Zowel in uitstraling als kwaliteit.
Dichterbij het origineel komt het niet.
Dit is een blijvertje:grinning:

Inmiddels heb ik de mijne al gemod :wink:

En samen met de Shark “Tuna”, welke ook inmiddels ook een andere wijzerplaat van Dagaz heeft en zwarte wijzers van een monster.

5 likes