NA: Sinn 356 Sa Flieger II - Fifty Shades of Pink

Een NA topic, die maak ik niet vaak. Ten eerste omdat ik weinig nieuwe aankopen doe en ten tweede omdat het vaak de moeite niet waard is. Dat laatste is natuurlijk persoonlijk, een 13 in een dozijn horloge maak ik geen NA voor of voor een tussendoortje ook niet.

Voor deze Sinn maak ik een uitzondering, ik vind het namelijk wel een bijzonder ding en wellicht enigszins zeldzaam. Dat wil zeggen, ik zie hem weinig op HF. Misschien eerst even beginnen bij het begin.

Sinds dat ik in deze liefhebberij ben gerold, heb ik een voorliefde voor chronografen. Ik vind het een geinige complicatie met een knipoog naar de racerij. Mijn eerste chrono en het moment dat ik het HF zo’n beetje omarmde, was een Fromanteel quartz. Geen lang leven beschoren in huize Siedo, want ik las veel op HF.

image

Ergens in april 2016 nam ik een TH Carrera over van @neetje11. Ik lees in het NA topics van destijds terug dat ik toen ook al een Sinn 356 dacht. Toen was het al een forumlieveling met een eigen smoel en de nodige kwaliteit.

Uiteindelijk is ook de TH vertrokken en maakte ik mij langzaam op voor de grail van toen; een Speedmaster uit mijn geboortejaar. Die kans werd mij geboden door @tompj en ik heb jaren plezier beleefd aan de Speedy. De Speedy heeft moeten sneuvelen door mijn drang naar meer Rolex. Plottwist; de toenmalige koper heeft een Omega extract aangevraagd en het scheelde toch een jaar met mijn geboortejaar. Uiteindelijk voel je daar niets van en dat sentiment heb ik overboord gegooid.

Daarna een tijd geen chrono gehad, naar mijn idee had ik het beste al gehad en dat was een Speedy. Speciale uitvoeringen van een Speedy Pro hadden mijn aandacht, maar is toch wel erg veel geld. Relatief recent wat onrust gekend en daaruit een aantal impulsaankopen gedaan die uiteindelijk niet brachten wat ik zocht. Ik zocht namelijk iets wat mijn Day-Date in de kist kon houden, een moeilijke opgave.

Ik kwam een gezocht topic tegen van @Mywatch die een 356 met saffier zocht en een hesalite kon ruilen. Even getwijfeld om een aanbod te doen, maar snel zoeken leerde mij dat een 356 nog wel wat waard zijn. Doen we dus niet.

En toen kwam ik deze prachtige verschijning tegen. Met diverse leden wel eens eerder over gesproken, weinig beschikbaar in het occasion-circuit en een bak kwaliteit. Even over nagedacht, plaatjes en filmpjes bekeken en besloten het toch maar te doen. Een week later was de 356 in huis.

Tot op heden nog geen spijt van en ik typ vol enthousiasme dit topic. Deze Sinn brengt heel veel! Tot voor kort was ik van mening dat er twee kampen zijn; Damasko of Sinn. Beide is geen optie. Daar kom ik op terug, ik blijf een Damasko sympathisant, maar waardeer de Sinn. Ik zie zelfs overeenkomsten. Zo is de H-link bracelet ook voorzien van een onhandig schroefjes systeem, maar het wekt veel vertrouwen.

Het hoge saffierglas werkt erg lekker en daarmee komt de wijzerplaat fantastisch uit. Want daar gaat het om bij deze Flieger, de wijzerplaat. Sinn noemt het koper (Copper electroplated guilloché dial) en ik ga daarin mee. De guilloché afwerking is betoverend, tel daarbij op de magie van de ronddraaiende wijzers op de subdials en ik kijk vaker op mijn horloge dan goed voor mij is. Geen afgekapte cijfers, maar perfect op maat. Kleine bescheiden lumedots en de wijzers zijn goed gevuld.


Prachtige zwarte dag- en datumschijven die met een ferme klik overspringen. Puntje voor Damasko, die heeft tweetalige schijven waarbij de Sinn slechts eentalig heeft. Tenzij iemand mij kan verbeteren. :slight_smile:

Door de drilled lugholes is bandjes wisselen een stuk makkelijker én leuker. Ondanks of misschien wel dankzij de kleur kan hij veel bandjes hebben. Mijn voorraad bandjes is vrij laag daar ik een liefhebber ben van bracelets. Uit de passessie van vandaag is kevlar blijven hangen, blijft een eeuwige favoriet van mij.

Inmiddels is het een verhaal van formaat geworden, noem het enthousiasme. Ik hoop dat jullie er net zoveel plezier uithalen als ik.

122 likes

Gefeliciteerd Siedo.

Leuk geschreven en een erg mooie Sinn. Lekker setje met de day date.

Geniet ervan

1 like

Mooi, Siedo. Die wil ik best eens in het echt zien. :ok_hand:

1 like

Wat een prachtige dial, gefeliciteerd met die mooie NA :ok_hand:t2:

1 like

Bedankt!

Ik heb het idee dat die kans best groot is.

1 like

Geweldig horloge. Wie had gedacht dat de combinatie van guilloche zalmkleurige wijzerplaat en toolish flieger chronograaf zo goed zou werken :+1:

1 like

Fraai! Snap de mate van contentheid wel. Enjoy

1 like

Prachtige na van een geweldig horloge. Ik heb dibs.

1 like

Noted.

1 like

Erg mooi! Prachtige plaat ook!

1 like

Lekker man! Leuk om te zien dat je die Batman strap nog hebt :ok_hand:

1 like

Een waanSinnige aanwinst , veel draagplezier gewenst :+1:

1 like

Wow, prachtige NA. Afwijkende dial kleur, maar toch stoer. Gefeliciteerd.

1 like

Mooi, leuke review en een nog leukere Sinn, veel draag/kijkplezier.

1 like

Al draag ik hem nooit meer. Is toch wat klein en stug, maar blijft leuk!

1 like

Gefeliciteerd! Gaaf horloge en lekker kleurtje! :+1:

1 like

Leuk geschreven Siedo en het enthousiasme straalt er zeker vanaf! En deels herkenbaar. Je flippert naar die Grail en als die er dan is, dan valt zoveel in het niet. Gelukkig maar. Aan de andere kant is het leuk om te kunnen wisselen en dat is lastig.

Mooie Sinn! En die wijzers zijn idd heel tof! Veel plezier er mee. :ok_hand:

1 like

Wat een mooie Sinn! Die zou ik ook wel eens in het echt willen bewonderen.

1 like

Heel cool Siedo! Vooral op leer of codura :smiling_face_with_three_hearts: die wil ik nog eens vasthouden.

Ook leuk mijn toekomstige Batman band weer eens te zien, kijk er al jaren naar uit.

2 likes

Prachtige horloge, veel plezier mee gewenst.
:+1:

1 like