NA : Sinn 556i en een kleine nutteloze vergelijking.

Ik heb er nooit wat mee gehad: Sinn. Deed mij weinig, gewoon niet interessant.
Maar goed, in mijn zoektocht naar een zwarte, simpele en strakke alleskunner kwam ik uiteindelijk toch op de 556i uit.

In het echt uiteraard weer nergens te bewonderen, dus eerst contact gezocht met de enige toko in NL die ze verkoopt, SeriousWatches. Nope, sorry mijnheer, wegens personeelsgebrek bij Sinn en de populariteit van het merk (en vooral deze lijn) zijn ze amper te krijgen. U krijgt bericht als wij iets van onze bestelling uit DL horen.
:unamused:
Dan maar de grens over: een stuk of 8 verkooppunten benaderd/bekeken maar ho maar : geen 556i.
En om nou van Amsterdam naar Frankfurt te moeten om alleen te passen…nee.
Toen kwam wederom een berichtje uit Drachten van SeriousWatches: mijnheer, wij verwachten volgende week onze bestelling, met een exemplaar van de 556i RS. Dat is wel het model met de rode wijzer, maar u bent van harte uitgenodigd om even passen.
:slightly_smiling_face:
Da’s aardig. Afspraak gemaakt voor de week erop, want het kost mij toch een uurtje of 4 (heen-passen-terug).

En toen ineens hier in het blauw, een zgan 556i uit 2022. Verkoper was @Amsterdamcallin oftewel een kwartiertje rijden, dus dat werd heel snel handelen. Afspraak met Drachten gecancelled (‘geen probleem mijnheer, u kunt altijd bij ons terecht’. Keurig).
Afgesproken met wat biertjes erbij, en toen de Sinn uit het doosje kwam: yep, erg mooi. Heel zwart. En heel strak.

Om de pols was het wel even schrikken, allejezus wat een klein plat ding met zijn 38.5 mm en een lug to lug van 45 mm :expressionless: Moet dit nou?
Om de iets bredere pols van de verkoper zag het er echter perfect uit, dus ik heb mij er maar overheen gezet. En gelukkig maar.

Kijk, Sinn snapt het. Een schroevendraaiertje, een flesje loctite en twee inbussleuteltjes. Want de schakels verander je met een inbus. GEEN irritant kleine schroefjes, busjes, buisjes of splitpennetjes, nee gewoon oerdegelijke inbussen. Hele dikke vette plus.

De wijzerplaat is zwarter dan zwart door die 8 lagen coating, en verder geen poespas met getallen of overbodige teksten als 200 WR of onzinnigheden als ‘officieel gecertificeerd’ (wtf).

Zichtbodem. Leuk, maar heb ik niks aan.
Uurwerk een SW200-1, met een heerlijk draaiende schroefkroon.

De band is prima, niet speciaal, en de sluiting gewoon okay. Ik mis eigenlijk wel van die zijknopjes, maar vooruit.
Al met al een fantastisch horloge. Simpel, degelijk, saai, zwart, geen duiker. Zo wilde ik het eigenlijk ook hebben.

Toch kan ik het niet laten om de vergelijking te maken met mijn Oris Aquis. Slaat dat ergens op? Eigenlijk niet nee, want twee totaal andere horloges en prijzen.
Maar aangezien de 556 de vervanger wordt voor mijn Aquis, ga ik ze toch even kritisch naast elkaar leggen. Gewoon, daarom.
En dan kom je toch tot de conclusie dat de Oris op bijna alle fronten wint.

Het licht bollende glas, de bezel, de urenmarkeringen, de wijzers, 300m ipv 200m, de band, de sluiting: alles is gewoon beter of mooier. Alleen het uurwerk is hetzelfde, maar daar merk je niks van.
Wel uiteraard een boerenduiker van 43 mm en 140 gram in een soort van stalen ijshockey puck met een rupsband (en daar moet je van houden) maar daar kies je voor.
Zelfs die dikke lompe kast vond ik leuk, de 556 is wat dat betreft nou ook niet echt spannend.

De Aquis glimt, is rond, zwaar en valt op. De 556 is plat, saai, zwart met de uitstraling van een dooie paling.

Ik ben dus van een Salma Hayek in een blauwe glitterjurk naar Victoria Beckham overgestapt :thinking:

Maar goed, ben ik ondanks dat ik een te klein, doods, simpel en saai horloge heb gekocht tevreden? Absoluut. Ontzettend tevreden.
Mis ik ondanks al mijn superlatieven mijn oh zo bewierookte Aquis? Absoluut niet. Geen seconde. Hij is al de deur uit @JiriNB (bedankt en veel plezier), en bij mij staat Uit het oog, Uit het hart op mijn voorhoofd getatoeerd.

De moraal van dit verhaal? Niks.
Nou ja, alleen dat Salma Hayek leuker is dan die skinny engerd, maar da’s logisch.

110 likes

Haha, mooi verhaal! Gefeliciteerd!!

1 like

Gefeliciteerd man, prachtige aanwinst

Lekker lees verhaal :+1:t2:

7 likes

True :heart_eyes:

In dit geval is less more. Super mooie Sinn. Geniet ervan.

2 likes

Lekker man, mooie aanwinst.
Ik hou overigens wel van slank, maar Salma Hayek zou ik niet al vóór het ontbijt wegsturen.

2 likes

Nee, ik kijk komende week even, oké?

3 likes

Veel plezier ermee! Er zijn mooiere horloges maar ik doe ‘m nooit meer weg. Ongelofelijk comfortabel en mooi ding.

1 like

Geniet ervan!

Sinn is top!

1 like

[quote=“FransT, post:1, topic:432930”]
stalen ijshockey puck met een rupsband
[/quote] haha hier ga ik aan denken als ik de volgende keer die ijshockeypuck van Oris om doe :slight_smile: Het is inderdaad een nutteloze vergelijking tussen deze twee horloges maar wel vermakelijk om te lezen. Veel plezier met de Sinn!

1 like

2 mooie horloges, een prachtig verhaal, maar ik snap er

Helemaal nix van.
Maar afijn, dat zal wel aan mij liggen.
Heel veel plezier ervan.

1 like

Mooie Sinn.

1 like

Lekker :nerd_face:
En ook een mooi horloge!

1 like

Mooi zeg, ik denk dat dit een uitstekende keuze is :+1:t3:

1 like

Hèhè, eindelijk. :grinning: mooie aanwinst, en ja ik heb ook veel liever Salma :grin:

1 like

Tja Frans, eerst de SPB077 eruit, nu de Aquis … ik zag het al wel aankomen. Het moest iets saais worden en dat is je gelukt! Retesaai en dat, juist dat maakt dit tot een Sinnige aankoop. Echt weer eens wat anders, een platte Duitser. Sinn, altijd goed!

Geniet ervan ouwe en veel draagplezier! :beers:

2 likes

Mooi deze inkijk in je psyche en de welbekende geforceerde bewondering van de NA. Ik geef hem 6 maanden :wink:

3 likes

Met een grote grijns gelezen. Veel plezier ermee :grin::+1:

1 like

Leuk verhaal! Kan ik begrijpen… soms wil je dit horloge, soms dat andere! Veel plezier met je Sinn!!

1 like

Heel erg mooi!

1 like

Kan het helemaal volgen. Lekker hoor!

“Simplicity is the ultimate sophistication.”

2 likes