NA: Sinn UX GSG 9 (EZM 2B) Tegimented

Beste HF,

Nieuw in mijn collectie :grin: de Sinn UX GSG 9 (EZM 2B) Tegimented op een (eveneens) tegimented stalen band. Zowel kast als band zijn bead-blasted.

Wat een badass horloge is dit zeg. Ik zal u meenemen in de bijzondere specs van dit horloge.

Maten
De kast meet een 44mm in diameter, 13.3mm in hoogste met een bandbreedte van 22mm.

Specs
Het horloge is gemaakt van onderzeeboot staal :muscle: met daaroverheen een door Sinn ontwikkelde coating (Tegimented) die zo goed als onkrasbaar is. Het horloge is uiteraard kei anti magnetisch (DIN 8309), functioneert bij een temperatuur van - 20 °C tot + 60 °C en is gecertificeerd voor verschillende duiknormen (DIN 8306 / EN 250 / EN14143. Zit anti reflectie coating op de binnenkant en buitenkant.

De kast is gevuld met olie wat de afleesbaarheid ongelofelijk prachtig maakt, mede hierdoor heeft het horloge een waterdichtheid van maar liefst 5000m. Ja je leest het goed, de kast is zelfs tot 12000m waterdicht… de tering. Er zit ook geen bubbel in de olie (die nodig is om uit te zetten als er druk op de olie komt), neen, in het deksel zit een mechanisme wat uit kan zetten als er exteme druk ontstaat, heul klein, maar genoeg ruimte voor de olie en water buiten te houden.

Uurwerk
De bottleneck voor de minimale waterdichtheid zit in het uurwerk; een ETA 955.652 High-precision quartz movement, temperature-stabilised is ‘maar’ tot 5000m diepte functionerend. Moehaha, geintje natuurlijk, wat een specs voor een horloge wat slechts 13.3mm dik is.

Terugkomend op het uurwerk, loopt op +/- 10 seconden per jaar… :muscle:. Vergelijkbaar met het 9F uurwerk van Grand Seiko (welke ook in mijn collectie zat, de GS SBGX261. Helaas te klein en heeft daarom zojuist mijn collectie verlaten naar een uiterst vriendelijke HF lid). Het heeft wel mijn ogen doen openen aangaande quartz uurwerken, kan er net zo fascinerend naar kijken als een mechanisch uurwerk.

Al hou ik het voorlopig bij 1 quartz in de collectie, één erin, één eruit. Maar wie weet.

GSG9
Dit specifieke model (de GSG9) is gemaakt voor een badass Duitse politieeenheid die is opgericht naar aanleiding van (helaas vreselijke gebeurtenissen) terroristische aanslagen tijdens de olympische spelen in München.

https://gsg9.de/Webs/GSG9/DE/Home/01-Die-GSG9/gsg9_node.html

Dat het horloge gelieerd/ gemaakt is voor de GSG9 eenheid vind ik wel geinig, maar de doorslag voor dit model is voor mij dat ik de kleurstelling en balans op de wijzerplaat mooi(er) dan de ‘gewone’ UX. Zit geen verschil in de specs tussen de twee varianten, alleen de witte wijzers en het logo van GSG9.

U50 Hydro
Sinn heeft onlangs een nieuwe U50 hydro uitgebracht, ook met olie en briljante specs, alleen niet met het ETA 955.652 uurwerk. Dat is voor mij een reden geweest om voor het oudere model te gaan. De reden waarom ze ipv de ETA 955.652 een Swiss Ronda quartz caliber 715 Li in de nieuwe U50 hebben gestopt is gissen, maar de vrienden van ablogtowatch vermoeden dat het komt omdat Sinn het enige merk is wat de themocompenserende ETA uurwerken gebruikt en dat ETA gestopt is met een aantal van dit soort uurwerken. De Ronda zit op 10 seconden per maand en de ETA (as mentioned) op 10 seconden per jaar.

Enough said, tijd voor wat pica’s. En check die zichtbaarheid onder een schuine hoek. I’m in love :heart_eyes:.

Dank voor het lezen.

91 likes

Lekker man! Dikke klok. :muscle: :sunglasses:

2 likes

Mijn beste,

Fascinerend horloge.
Mooi hoor!!
Ik wens je er een fijne tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Coole Sinn!!

1 like

Van harte mooie klok, olie vulling geeft ook altijd optisch al een super effect … persoonlijk vond ik een lucht belletje altijd wel wat hebben :+1::+1:

2 likes

De U boat heeft dat wel.

En ik zag een filmpje van een UX voorbij komen die dat ook had. Bij Sinn mot ie dan retour fabrikant voor een olie bijvul moment.

1 like

Poah lekker hoor, toch wel ultieme tool Watch. Gefeliciteerd en geniet er van :ok_hand:t2:

1 like

Alleen in bad!

1 like

Technisch zeker een bad ass watch

1 like

Toffe :ok_hand: keuze. Gefeliciteerd. Geniet ervan

1 like

Kek verhaal. Leuk gedaan. Mooi horloge!

1 like

Gefeliciteerd !
Mooi horloge

1 like

Prachtig!

1 like

Erg mooi horloge. Sinn is top. Veel plezier ermee.

1 like

Rado gebruikt(e) ze ook. Anyway, wat een dik horloge. Geweldige aankoop, gefeliciteerd ermee. :+1:

1 like

Gaaf ding! Gefeliciteerd!

1 like

Mooi horloge, geniet ervan!! :hugs: :pray:t3:

1 like

Eine beeindruckende GSG9 Uhr! Wat een specs, bijzondere en mooie NA, dit. Gefeliciteerd.

1 like

Zo gefeliciteerd wat een knaller! Met 44mm groot maar staat je goed :star_struck: Ook gaaf die speciale coating

1 like

Gefeliciteerd

1 like