NA: Smiths Navigator PRS-48

*Schenkt een glas Bruichladdich Port Charlotte Heavily Peated Islay Single Malt whisky in en begint dan vol enthousiasme aan deze NA…

Ik schrijf deze NA in de sfeer van de periode rondom de Vietnam-oorlog. Of dat met oog op het horloge historisch 100% juist is wil ik even in het midden laten. Om in de stemming te komen:

Na wat duikers, een fieldwatch en natuurlijk 2 moonwatches vond ik het nu tijd voor een echte Flieger. Zo was ik heel erg gecharmeerd van de IWC Spitfire Automatic, maar die lag aardig buiten het budget. Ik ben gevoelig voor nostalgie; horloges met een verhaal.

Ik vroeg het forum op advies. Er kwamen een aantal goede suggesties, waaronder veel Stowa en Damasko. Zelf was ik ook erg gecharmeerd van de Glycine Airman, maar de versie die ik mooi vind ligt helaas niet voor het oprapen op het moment. Veel keuze dus maar er zat niet echt wat tussen wat mijn hartje sneller deed kloppen. Totdat ik een berichtje kreeg van een mede-forumlid…

Liedje tussendoor…

Ik werd gewezen op het bestaan van Timefactors. Daar had je onder andere het merk Smiths. Er zou bijna een nieuw horloge worden uitgebracht; de Smiths Navigator PRS-48. Na het horloge te hebben gezien was ik meteen verkocht! Dit horloge was namelijk gebaseerd op de originele MK-11 horloges van net na de Tweede Wereldoorlog. Deze horloges werden gemaakt door IWC en Jaeger LeCoultre. Een korte toelichting:

Na de Tweede Wereldoorlog besloot de RAF (Royal Air Force, Engeland) dat er voor hun piloten betrouwbare horloges benodigd waren om zo eventuele bombardementen beter te kunnen afstemmen. De trefzekerheid tijdens de Tweede Wereldoorlog liet namelijk te wensen over. Uiteindelijk werden dus Jaeger Lecoultre en IWC gekozen om deze horloges te fabriceren. Beide kregen ze de naam MK-11, waarbij deze naam slaat op de militaire aanduiding van het horloge.

Ik ging me verder verdiepen en leerde zo dat er door de jaren heen 4 verschillende versies van het horloge zijn uitgebracht, te weten:

  • De originele MK-11 met RAF-dail (1949-1952)
  • De ‘no T’ dail (1952 - 1963)
  • De ‘encirceled T’ dail (na 1963)
  • De white dail

Kijkend naar deze specs kan ik niet anders dan concluderen dan dat deze Smiths is gebaseerd op de ‘encirceled T’ dail van na 1963. Het horloge werd zowel gebruikt door de RAF als door de RNZAF; de luchtmacht van Nieuw-Zeeland. Laatstgenoemd land heeft meegevochten met de Vietnam-oorlog (1955-1975) en voila; zie daar het thema van mijn NA.

Laatste liedje alvorens de ontknoping:

Nu ik mijn zinnen had gezet op de Smiths Navigator, moest ik hem nog zien te bemachtigen. Er werd me al verteld dat dit nog wel eens lastig kon worden, omdat er maar een beperkt aantal horloges beschikbaar komen. De persoon achter Timefactors is Eddie Platts; iemand die het maken en distribueren van de horloges veelal in eigen beheer doet. Er zullen er dus geen 1000en over de digitale toonbank vliegen. De horloges zouden op zondag 8 november 2020 in de verkoop gaan. Ik zat er op de aangegeven tijd klaar voor en had mazzel; ik kwam er meteen doorheen en hoorde bij de gelukkige mensen die het horloge had kunnen bemachtigen (samen met 2 anderen hier op het forum). Heeft de opgedane ervaring door middel van het bestellen van kaarten van het One Direction concert voor mijn dochter toch nog zin gehad…

Nadat de bestelling was gelukt moest er natuurlijk gewacht worden. Ik had geen idee of het 2 weken of ruim 1,5 maand zou gaan duren; op de site stond te lezen dat Eddie zou proberen om alles voor de kerst uitgeleverd te hebben. Blij verrast was ik dan ook toen afgelopen maandag de postbode voor de deur stond met een pakketje uit Engeland.

Dan nu: foto’s!

Het horloge zit in een mooie roodlederen gravelcase waar in totaal 2 horloges in kunnen.

Er zit standaard een varkensleren band bij, met pushbutton release gesp. Persoonlijk vond ik een bruinlederen NATO-band gaver passen. Zowel bij het horloge als wel bij mijn lederen pilotenjas :slight_smile:.

Wat meer foto’s:

Al met al vind ik het een supergaaf horloge, draagt klein maar niet te klein. Het ontwerp doet echt eer aan het origineel wat mij betreft. Ik ben er erg blij mee en zal er zeker veel draagplezier aan gaan beleven!

Thanx for reading. Signing out.

Sierra Hotel.

62 likes

Heerlijk moment. :sunglasses:
Leuk verhaal, tof merk, gaaf horloge :ok_hand::ok_hand::ok_hand::ok_hand:

1 like

Leuk educatief verhaal! Mooie klok! Veel plezier ermee!

1 like

Zoals mijn homie Tuco ooit zei:

Tight, tight, tight yeaaahhh!!
Stoer horloge, veel plezier ermee.

1 like

Ik heb ooit een Ollech & Wajs M65 horloge gehad, naar kopie van de Vietnam oorlog horloges. Helaas gestolen, maar hij lijkt erg op deze.

Erg tof horloge en ook een leuke NA gemaakt! Thanks voor het delen :smiley::+1:t2:

1 like

Stoer ding :ok_hand::+1:

1 like

Erg cool!

Geniet ervan! :+1:

1 like

Lekker NA met heerlijke muziek. Steve Miller band blijft altijd lekker.
Prachtig horloge ook, ziet er gaaf uit.
Ik vraag me altijd af waarom de uurwijzer bij deze horloges is afgevlakt. Iemand een idee? Zal het een functie gehad hebben voor de piloten?

1 like

Leuk verhaal, mooi horloge, lekker muziekje erbij :facepunch:t4: tnx

1 like

Nogmaals gefeliciteerd met je NA @Sierra_Hotel. Leuk om alle achtergrond informatie die je hebt verzameld te lezen. Leuk verhaal. :small_airplane:

1 like

Leuk en leerzaam verhaal over je NA!

1 like

De Mark 11 is volledig gemaakt op basis van specificaties. Functie boven vorm. In dit artikel kan je daar meer over lezen. https://wornandwound.com/time-spec-the-mark-11/

The first generation of watches did not feature a triangle at 12, but rather an Arabic 12 flanked by two dots. This was later changed around 1952 “to improve clarity of presentation.” Likewise regarding the handset, with the shorter, squared hour hand (now iconic to IWC and the Mark line) being preferred for immediate legibility.

2 likes

Gefeliciteerd !
Mooi verhaal.

1 like

Prachtig horloge!

Enkel…

Thanks voor de link!

1 like

Heerlijk leesvoer :blush:

1 like

prachtig verhaal :+1: en gefeliciteerd met je aanwinst !
Nog een aanvulling, de witte wijzerplaat versie is Niet van IWC, Niet van zacht ijzer maar van brons, dus ook Niet anti-magnetisch, en voldoet dan ook Niet aan de MoD specs, en is ook Niet militair geleverd. Een opkoper- dhr Briggs - heeft de surplus delen opgekocht en er witte platen in laten zetten en particulier verkocht. Prima en ook een mooi horloge maar geen militaire versie.

1 like

Mea culpa. Zelf overheen gelezen.

Goed gedaan en veel plezier ervan!

1 like