Na lang verheugen en wachten op een tweedehands aanbod (en mezelf ervan weerhouden iets anders te kopen), is het wachten beloond. Eindelijk een Mark XI, zonder de jarenlange zoektocht naar het onmogelijke en het plunderen van mijn bankrekening.
Dinsdag 2-2 kwam hij binnen, in perfecte staat met nieuw geplakte stikkers. Al met al kan ik zeggen dat mijn beste tweedehands koopervaringen tot nu toe (in echt alles), hier op HF is. Voor en door liefhebbers, die elkaar de beste ervaring gunnen.
Ondanks dat dit natuurlijk niet de hoofdzaak van het forum is, is het fantastisch dat we vanuit het beheer deze mogelijkheid krijgen.
Zo ook bij deze Smiths Navigator prs-48. Fantastisch van gesprek tot uitpakken.
Geweldige ervaring om de stickers eraf te halen, alsof hij vers van timefactors afkomt.
Eddie (eigenaar van timefactors) heeft echt fantastisch werk geleverd om het horloge zo authentiek mogelijk te reproduceren, met kwaliteitsverbeteringen horende bij de 21ste eeuw.
Geschiedenis;
Zoals velen zullen weten, is de Navigator een reproductie of hommage, van een zeer geliefde flieger uit 1948. De Mark XI, van International Watch Company/Jaeger leCoultre.
Met name de IWC versie. De afmetingen, wijzers (vorm van de seconde wijzer bijvoorbeeld) zijn exact als de IWC. Echter is de seconden wijzer weer wit, zoals de JLC.
Het Britse ministerie van defensie, gaf in de veertigerjaren een lijst aan specificaties voor militaire horloges. Buren, Cyma, Eterna, Grana, JLC, Lemania, Longines, IWC, Omega, Record, Timor en Vertex waren de twaalf bedrijven, goedgekeurd voor het maken van horloges voor het Britse leger.
De Mark XI, zowel van JLC als IWC, waren de twee uitverkorenen om de eerste polshorloges, volledig ontworpen rondom de antimagnetische eigenschappen te produceren. Het uurwerk was namelijk gehuisvest in een faraday kooi.
Dit was zeer belangrijk, daar de RAF hard opzoek was naar een horloge, die de machnetische velden van de (in die tijd de ‘hypermoderne’) apparatuur in cockpits kon weerstaan.
Smiths navigator prs-48
Kast;
• 316L RVS, beborsteld met gepolijste bezel
• Diameter 36mm
• Lug to lug 46.4mm
• dikte 11.3mm
• Lug opening 18mm
• antimagnetisch tot 20000 A/m
• WR 10ATM/100 meter
• 77 gram met originele band
De kast afwerking is naar mijn inziens prachtig. Geen enkele blamage kunnen ontdekken.
Anders dan bij het origineel, is de toevoeging van “drilled lugs”, welke van mij niet gehoeven hadden maar wel handig zijn.
De plaatsing van de gaatjes in de lugs zijn… apart. Het lijkt alsof ze eigenlijk (gezien de overgenomen maten van de originele lug designe van de IWC) meer naar achter en naar beneden hadden gemoeten. Meer in de hoek.
Echter als je er langer over nadenkt, is de plaatsing perfect. Het zorgt ervoor dat de band, dichter op de kast zit en je niet gebonden bent aan nato straps. Zonder hiervoor de afmetingingen te veel te veranderen van het origineel.
Uurwerk;
• Sellita SW210 “Top” versie, 19 juwels
• Handopwinder
• Hacking
• 28,800 BPH
De meeste van mijn horloges hebben een lagere BPH. Nu ik 28,800 in levende lijven gezien heb, verveelt het gestotter in mijn andere horloges. Alhoewel geen springdrive, de secondenwijzer is super vloeiend. Een genot voor het oog!
Hij leek in het begin wat langzaam te lopen. Echter had ik de veer niet volledig opgewonden. Nu loopt hij erg lekker. Helaas geen timegrapher, dus de waardes moet ik jullie schuldig blijven.
Wijzerplaat en wijzers;
De wijzerplaat is fantastisch leesbaar. Echt zonder grappen, het best leesbare horloge die ik tot nu toe gedragen heb.
Dit komt naar mijn inziens door de simplicitiet, en de ‘vreemde’ korte uurwijzer in verhouding tot de minutenwijzer die tot aan het einde van de wijzerplaat rijkt.
Redelijk in lijn met de IWC, op L en de kleur van de secondenwijzer na (en natuurlijk het Smiths logo). De L stoort me echter niet. Het is een hommage en een ‘wat als Smiths een Mark XI gemaakt zou hebben’. Het maakt het een goed onderscheid van de originele, waardoor de kenner nooit twee maal hoeft te kijken wat voor een merk en horloge het betreft.
Gevoel;
Het horloge, van uiterlijk tot dragen en opwinden, heeft een zeer premium gevoel. Ondanks de prijs, voelt dit als een horloge die nog een nulletje extra had kunnen dragen op de listprijs. Echt fantastisch.
Al met al een succes als je het mij vraagt.
Slot;
Hopelijk hebben jullie mee genoten van deze NA. Deze gaat (buiten werktijden) waarschijnlijk het meeste draagtijd krijgen.
Extra; bandopties?
Als extra de vraag wat jullie leuke bandopties lijken. Ik heb een kleine pols (16.5 maximaal), waardoor het 1 en ander wegvalt. Brand los zou ik zeggen