Speedmasters in de collectie
Het lijkt misschien een beetje dubbelop, maar met de toevoeging van de Speedmaster Professional heb ik nu dus twee Speedy’s in de collectie. De Reduced heb ik vorig jaar gekocht als trouwhorloge, en gaat om die reden ook nooit meer weg. Dus de Reduced inruilen voor de Professional was geen optie. Dus dan maar samen in de collectie! Ik heb de Speedy afgelopen vrijdag binnen gekregen van een grijze-dealer nog helemaal nieuw in de stickers, wat toch altijd wel een feestje is.
Heel verschillend
Van een afstandje zijn de twee Speedy’s best aan elkaar gewaagd, maar bekeken in detail staan ze mijlenver van elkaar vandaan. Ik heb net ook al een presentatie gegeven aan mijn vrouw over de verschillen tussen de twee horloges;
de plaatsing van de sub-dials, dot over 90, het ‘piggyback’ uurwerk van de Reduced, handwinder vs. automaat, step-dial, etc. Ik zal het jullie daarom maar besparen.
Neil Armstrong examining a rock sample, wearing his Speedmaster on a JB Champion bracelet — Image: NASA
NASA
Wat me vooral zo aanpreekt aan de Speedmaster is de hele heritage, en dan natuurlijk vooral het NASA verhaal er omheen. Vooral dat soort oude foto’s waarbij je astronauten ziet die de Speedy dragen vind ik helemaal fantastisch. Het idee dat ik nu eigenlijk hetzelfde horloge draag als de helden die 54 jaar geleden naar de maan gingen vind ik stiekem wel heel tof. Plus dat het ook wel heel praktisch is om dit horloge te hebben voor mocht ik zelf nog eens naar de maan gaan.
Die in dat witte pak ben ik sinds vrijdag
Grappig genoeg lijkt de bracelet van de Speedy Reduced best wel op de nieuwe band van de Professional. Nu draag ik de Reduced sinds kort op een leren bandje wat erg goed bevalt. Ongetwijfeld ga ik dat ook nog wel ga doen bij de Prof. Als er mensen tips hebben hoor ik het graag.
Let op, dit is dus de Reduced
Het eerste wat me wel opviel toen ik de Prof op m’n pols legde hoe groot hij eigenlijk is… in vergelijking met de Reduced. Dat is toch even wennen! Op zich logisch natuurlijk, het scheelt ca. 3mm. De Reduced zou 39mm zijn tegenover 42 van de Professional. Maar de forse taper op de band maakt veel goed. Dat maakt het horloge alsnog goed draagbaar.
Speedy limiteds
Om verder te gaan waarom ik dit horloge heb gekocht… De Moonwatch zat al langer in mijn hoofd. Maar eigenlijk heb ik heel lang zitten wachten op een gave nieuwe LE of SE van de Speedmaster. Je zou denken, er is altijd wel een reden voor een nieuwe limited Speedmaster, maar helaas lijkt Omega daar echt mee te zijn gestopt. Een limited die ik bijvoorbeeld erg gaaf vind ik de Speedy Tuesday 1 van Fratello, ”Tribute to Alaska Project III” uit 2017. Ik heb dan ook lang uitgekeken naar een ST3 waar voorzichtig weleens naar gehint is, maar die plannen lijken nu voorgoed in de ijskast te zitten. Ik kan hem natuurlijk ook wel pre-owned kopen, maar onderdeel zijn van de hele hype rond de release vind ik een groot gedeelte van het plezier van de hobby.
Sapphire vs. Hesliate
Zoals je het op de foto wellicht al hebt gezien, heb ik bij de Professional gekozen voor de ‘Sapphire’ variant. Bewust omdat de Reduced ook al het “Hesalite” plexiglas heeft, plus dat ik het wel heel tof vind om het 3861 uurwerk te kunnen zien. Dat heeft toch iets speciaals. Maar ik moet toegeven dat het hesalite op m’n Reduced het horloge wel een hele mooie uitstraling geeft. Dat effect krijg je nooit voor elkaar met saffier. Ondanks dat het wel een mooi bol saffieren glaasje is.
De Reduced is natuurlijk geen “Moonwatch” en is in de jaren 90 in de markt gezet als goedkoper alternatief voor de “Professional”, maar vlak het horloge niet uit, want het is ook echt wel een heel mooi en praktisch horloge met het automatische uurwerk.
Wel grappig wat voor effect een bandje kan hebben op een horloge. Ik vind de Reduced een stuk liever ogen door het sandstone-kleurige bandje. De Professional is daarnaast wat stoerder.
Conclusie, natuurlijk lijken de twee horloges veel op elkaar. Maar het saffier, robuust in-house uurwerk, step-dial en dat dit een echt Moonwatch is maakt het voor mij onderscheidend genoeg. Ik ben heel blij met beide horloges in mijn collectie.
Moonwatch Only
Om het feest compleet te maken heb ik net ook nog het dikke boek “Moonwatch Only” besteld. Om de rest van de zomer lekker te lezen en plaatjes te kijken over dit iconische horloge en de NASA ruimtereizen. Ik hoop er in ieder geval veel ‘vlieguren’ mee te gaan maken en lekker te experimenteren met bandjes.