Met een aanstormende verjaardag en een leeftijd die hier niet langer meer naar uitkijkt, zoekt een mens naar zaken die de bittere pil kunnen verzachten…
Remedie bij uitstek blijkt dan te liggen in de aankoop van kleine precisiemechaniekjes, bij voorkeur met specs die nooit op hun merites zullen worden getest, oftewel… de aankoop van een nieuwe (desk)duiker.
Al geruime tijd speelde ik met de gedachte te gaan voor de aankoop van een bronzen horloge, vooral ook omwille van de unieke ontwikkeling van de patina en dus omdat ouderdom de dingen mooier maakt… Een naïeve gedacht waar we ons in de dagen naar een verjaardag toe wel eens aan vastklampen…
Vandaag bijgevolg aangekomen; deze bronzen Italiaanse, de Squale atmos 50 1521 Bronze…
Voor sommigen onder jullie een draak omwille van de aparte positie van datum en kroon, doch voor mij een toonbeeld van robuuste schoonheid. Een warm horloge in winterse tijd…
Naast de prachtige sunburst antraciet wijzerplaat ook een mooie achterkant.
Enkel het bandje is niet echt mijn ding bij deze Squale. Kwaliteit is goed, maar de kleur kon beter, daarom is deze matte zwartgroene strap van Mansarea onderweg.
Als de Italiaanse met de Spaanse is verzoend volgt uiteraard een nieuwe pic.
Rog (?) en een duiker is wel een prima combinatie. Zelf geen ervaring met brons, het ziet er mooi uit en het veranderende aspect in de tijd heeft wel iets.
Geniet ervan
Yep, het is een 1521, zij het een limited edition.
De promoboys bij Squale verkopen het zo:
Squale 1521 Bronzen 50 Atmos , het klassieke duikhorloge van Squale met de beroemde en karakteristieke “von Büren” kast.
Een absolute klassieker uit de jaren '70 met prachtige details zoals de bodemmet zuurgravure en de geschroefde kroon met “VON” logo, een verwijzing naar de oprichters van het merk Squale “von Büren S.A. / Montres” (Neuchâtel, Zwitserland).
Wrang gevoel, nieuw horloge en onmiddellijk een mankement, zeker nu deze lekker aan de pols ligt.
Toen de twee volgende dagen weer plots twee ingelegde stukjes verdwenen, was het duidelijk dat het een fabricagefoutje was.
Dit kan altijd wel eens gebeuren, maar meestal gaan zulke garantieperikelen niet erg vlot…
Per mail even contact opgenomen met Squale om het probleem te melden.
Ik kreeg dan prompt antwoordt van Francesco (Squale). Deze zei me dat hij wat inlichtingen zou nemen, maar er persoonlijk voor zou zorgen dat het probleem zou worden opgelost.
Inderdaad, een week later kreeg ik bericht dat ik de bronzen duiker richting Milaan mocht shippen voor wat TLC.
Een kleine week later was de Italiaanse haai weer thuis, in nieuwstaat. Even vertroetelen met een leuke MN strap en weer de pols om.
We zijn ongeveer twee jaar verder en deze fijne bronzen metgezel heeft intussen heel wat meegemaakt.
Hij heeft kou geleden op alle ijsbanen van de lage landen , is verloren gelopen in het Durmitorgebergte , werd gepekeld op de Montenegrijnse stranden en heeft heel wat, voor zijn doen saaie, uren doorgebracht aan de pols van zijn eigenaar …
Wat van deze laatste niet kan worden gezegd , geldt echter wel voor deze polshaai… Schoonheid komt met de jaren.
De blitse blinker van twee jaar geleden is immers getransformeerd in een gepatineerd werkpaard. Elke veeg, elke vlek, elke verkleuring door zout en zuur, elk krasje en deukje geeft deze Italiaan zijn prachtige karakterkop…
Waar mijn andere luxe(pols)paardjes goed in de watten worden gelegd, is “poetsen” voor deze taaie haai verworden tot een scheldwoord.
De groene oxidatie en grijs/zwartbruine patina maken dit polsbeest namelijk “af”. Het zou me verbazen moest deze ooit uit de collectie verdwijnen.
Het doet een mens mijmeren of we niet beter ook zelf onze patina omarmen dan met zalfjes en kleurtjes vast te houden aan wat gemaakt is om te verdwijnen…