Laat ik beginnen met het volgende: ik houd van kleuren. Opvallende kleuren trekken me aan, vallen me bijzonder op in de Wat dragen we vandaag topics, en ik word aangetrokken tot gekleurde wijzerplaten. Een rolex met rode of blauwe wijzerplaat vind ik oneindig interessanter dan die zwarte duikers, ik kijk met extra belangstelling naar vintage seiko’s met geel glas en eigenlijk wil ik nog zo’n blauw Seiko 5je. In mijn verzameling zit een bordeauxrode Orient en voordat ik op het forum zat had ik een oranje Swiss Military Hanowa. Favoriete kleur: blauw, en lichtblauw in het bijzonder.
Deze NA zal niet iedereen bekoren maar het is net iets voor mij.
Toen ik net op het forum zat en me een beetje oriënteerde vielen vooral de Seiko Cocktail Times (Seiko’s Cocktail Time?) me op. Die wijzerplaat, ik vond het ongelooflijk mooi. Ik liet mijn oog in eerste instantie vallen op de ijsblauwe. Toen ik die echter een keer om de pols had vond ik hem toch minder blauw dan ik had gehoopt. Uiteindelijk kocht ik de Blue Moon, nadat ik daar prachtige foto’s van op het forum had gezien. Het is tot nu toe mijn favoriete horloge.
Maar ik had bij het googelen van die Cocktails ook iets anders gezien. Een felblauwe kleur die in mijn optiek alle anderen overtrof. Dit bleek echter een gelimiteerde editie te zijn die vrij zeldzaam was en daarom ook twee keer zo duur als wat je voor een afgeprijsde Blue Moon betaalde. Ik liet het er maar bij, want ik had toch al de Blue Moon. En wie heeft er nu twee Cocktail Times? Nou meerdere mensen op het forum zo bleek, zij het dat de meest voorkomende combi ijsblauw en donkerblauw was.
Maar om de zoveel tijd zat ik op internet weer naar die Blue Planet te kijken. En vorige week dan maar de knoop doorgehakt. Deze maand verjaar ik, waarom mezelf niet een mooi horloge geven?
En zo geschiedde. Okay, genoeg gelul, eerst maar eens wat foto’s (sorry voor de kwaliteit, ik meende dat ik dit heel goed kon, maar nee).
Wat direct heel apart was: de kleur is niet precies zoals je verwacht. Op alle foto’s die ik ervan had gezien lijkt hij zeg maar hemelsblauw. In het echt zit hij meer richting turquoise. Dacht ik aanvankelijk dat er iets niet klopte, al snel kwam ik erachter dat het door de foto’s komt. Op de een of andere manier “vangt” de lens die blauwe kleur niet en maakt hij hem ietsje fletser. Wanneer ik op mijn telefoon naar de dial keek zag hij er dus anders uit dan wanneer ik over de telefoon heen keek. Het kan ook mijn verbeelding zijn.
En zijn er maar 350 van gemaakt. Ik heb nummer 216.
Deze aanschaf plaatst me ook voor een dilemma. Ik had natuurlijk al de Blue Moon. Daar komt nou de Blue Planet bij. Lijken ze teveel op elkaar? Moet ik die Blue Planet wegdoen?
Of zou ik de Blue Planet inruilen voor de ijsblauwe waarvan de bijnaam me even is ontschoten, maar die wat meer verschilt van deze. Tja… hoe eender zijn ze:
Geen haast in ieder geval. Ze zijn best wel gewild dus als ik hem zou willen flipperen dan raak ik hem nog wel kwijt. Wel besef ik inmiddels dat ik toch wel veel horloges heb, zij het geen echt dure. Zeker als straks de HFLE erbij komt en de Constellation van mijn vader. Er zal ook wat weg moeten, want de gemiddelde polstijd per horloge slinkt zienderogen. Enfin, latere zorg. Tot slot nog één supergezellig fotootje dat ik ook nog een keer ga crossposten.